Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma obowiązek realizowania obowiązku rocznego wychowania przedszkolnego czy obowiązku szkolnego. Zdarza się, że ze względu na trudności z zapewnieniem mu odpowiednich warunków bądź organizacją nauki, rodzice chcieliby, aby ten obowiązek realizowało w domu. Czy poradnia może wydać opinię do nauczania domowego, jeśli wcześniej zostało wydane orzeczenie do kształcenia specjalnego? Sprawdź, czy te dwa dokumenty mogą funkcjonować jednocześnie.
Według mojej opinii nie ma podstawy prawnej uniemożliwiającej wydanie opinii w sprawie zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przepisy wskazują, że rodzice niepełnosprawnego ucznia mają prawo złożenia wniosku o wydanie zezwolenia. (art. 37 ustawy Prawo oświatowe).
Przepisy nie uniemożliwiają wydania przez poradnię opinii w sprawie zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Rodzice zarówno pełnosprawnego, jak i niepełnosprawnego ucznia, mogą w każdym czasie wystąpić o wydanie takiej opinii. Ustawa Prawo oświatowe wskazuje jedynie, że w przypadku dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkoła do której dziecko zostało przyjęte, nie musi znajdować się na terenie województwa, w którym zamieszkuje dziecko, a ponadto nie jest wymagana opinia poradni i rodzice nie składają zobowiązania do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych (art. 37 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe).
Należy podkreślić, że opinia poradni nie musi być pozytywna, natomiast niezależnie od stanowiska poradni zezwolenie wydaje dyrektor szkoły, który również nie jest zobligowany do wydania pozytywnej decyzji w tej sprawie. Natomiast poradnia, wydając opinię powinna wziąć pod uwagę niepełnosprawność ucznia formułując stanowisko i wskazania w opinii.