Wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się dla dzieci posiadających opinię wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Obecnie, ze względu na trwającą pandemię, czas oczekiwania na wydanie takiej opinii znacznie się wydłuża, a to sprawia, że w niektórych przedszkolach dzieci, mimo zdiagnozowanych przez nauczycieli potrzeb, nie otrzymują potrzebnej pomocy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Niektórzy uczniowie mogą zostać zwolnieni przez dyrektora szkoły z obowiązku nauki drugiego języka obcego. Katalog przesłanek uprawniających do takiego zwolnienia ma charakter enumeratywny, tzn. został ściśle określony w przepisach i nie można go rozszerzać.
Rodzice dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego mogą wystąpić z wnioskiem o odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego. Aby taki wniosek został uwzględniony, konieczne jest spełnienie określonych warunków. Sprawdź czy istnieją odstępstwa od konieczności dołączenia do wniosku opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Na wniosek rodziców dyrektor szkoły, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić na spełnianie przez nie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Z odpowiednim wnioskiem można wystąpić w każdym momencie roku szkolnego, jednak wielu rodziców robi to teraz, ponieważ uzyskało informację, zgodnie z którą do końca sierpnia do wniosku nie trzeba dołączać opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź czy to prawda i czy dyrektor może udzielić zgody w przypadku braku opinii.
Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się, wydana po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej, zachowuje ważność przez cały okres kształcenia. Okazuje się jednak, że niektórzy dyrektorzy szkół podważają jej aktualność i żądają ponownego przeprowadzenia badania ucznia. Sprawdź, jaki przepis wskazuje, że opinia o dysleksji wydana po klasie III szkoły podstawowej jest ważna na wszystkie etapy edukacyjne.
Przepisy nie rozstrzygają kwestii dotyczących aktualności opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Sprawdź czy opinia określająca indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka powinna być uznawana za ważną przez rok szkolny czy raczej przez cały etap edukacyjny.
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma obowiązek realizowania obowiązku rocznego wychowania przedszkolnego czy obowiązku szkolnego. Zdarza się, że ze względu na trudności z zapewnieniem mu odpowiednich warunków bądź organizacją nauki, rodzice chcieliby, aby ten obowiązek realizowało w domu. Czy poradnia może wydać opinię do nauczania domowego, jeśli wcześniej zostało wydane orzeczenie do kształcenia specjalnego? Sprawdź, czy te dwa dokumenty mogą funkcjonować jednocześnie.
Doręczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wiąże się z nałożeniem na nauczycieli szczególnych obowiązków, również tych związanych z prowadzenie dokumentacji. W wielu placówkach dla dzieci posiadających orzeczenie lub opinię przygotowuje się plan działań wspierających, kartę indywidualnych potrzeb i dostosowanie wymagań edukacyjnych. Sprawdź, czy to obowiązkowe.
Dziecko, na wniosek rodziców, może zostać przyjęte do pierwszej klasy szkoły podstawowej, jeżeli w poprzednim roku korzystało z wychowania przedszkolnego lub posiada odpowiednią opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy dziecko może zostać przyjęte do szkoły także wtedy, gdy poradnia wyda negatywną opinię?
Czy przedszkole ma obowiązek realizowania zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli do orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dołączono opinię o wczesnym wspomaganiu?
Ocena, czy dziecko można uznać za niesłyszące lub słabosłyszące zależy między innymi od stopnia ubytku słuchu i zdolności do odbioru mowy droga słuchową. Kiedy, przy wydawaniu przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenia do kształcenia specjalnego ze względu na obustronny niedosłuch, mówimy o dziecku słabosłyszącym, a kiedy o niesłyszącym?
Wsparcie udzielane uczniom w szkole można opisać poprzez 3 modele organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W każdym z modeli ważną role odgrywa współpraca szkoły z poradnią. Organizacja tej pomocy jest ważnym elementem udzielanego wsparcia i ma wpływ na skuteczność podejmowanych działań wspierających ucznia. Przedstawiamy szczegóły zastosowania tych modeli!
Zgodę na wszystkie czynności w związku z zadaniami podejmowanymi przez poradnię rodzic powinien wyrazić na podstawie informacji uzyskanych w poradni, co będzie przedmiotem działania specjalisty, jakie działania będą podjęte, gdzie i kiedy. Poradnia ma obowiązek uzyskania takiej zgody zgodnie z RODO i standardami dotyczącymi postępowania diagnostycznego.
Dokumentacja taka jak opinie czy orzeczenia ucznia wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczną powinny być odpowiednio przechowywane. Czy można przechowywać je w arkuszach ocen? Sprawdzamy przepisy.
Okres obowiązywania opinii należy wiązać z zakresem merytorycznym sprawy, w jakiej została wydana - tak wskazuje § 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania poradni. Dowiedz się, czy zawsze potrzebna jest opinia z poradni, aby udzielić dziecku wsparcia!
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.