opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej

Zindywidualizowana ścieżka obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego

Zindywidualizowana ścieżka obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego

Zindywidualizowana ścieżka obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego to forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, które z powodu różnych trudności w funkcjonowaniu nie mogą w pełni uczestniczyć we wszystkich zajęciach ze swoją grupą rówieśniczą. Zindywidualizowana ścieżka budzi wątpliwości w zakresie ubiegania się o jej organizację oraz przebieg realizacji podstawy programowej. Dzieci objęte zindywidualizowaną ścieżką obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego część zajęć będą realizowały indywidualnie, a część razem z grupą. Sprawdź, kiedy i w jaki sposób zorganizować dla dziecka pomoc w tej formie.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kiedy można ubiegać się o zindywidualizowaną ścieżkę przygotowania przedszkolnego?
  • Jakie trudności mogą uzasadniać objęcie dziecka taką formą wsparcia?
  • Czy każde dziecko z trudnościami w funkcjonowaniu może skorzystać z tej formy pomocy?
  • Jakie działania powinien podjąć nauczyciel przed wystąpieniem o opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jak przygotować wniosek o pogłębioną diagnozę specjalistyczną?
  • Jakie informacje powinny znaleźć się we wniosku do poradni psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jakie dokumenty są niezbędne do uzyskania opinii o potrzebie zindywidualizowanej ścieżki?
  • Jakie obowiązki ma dyrektor przedszkola w procesie organizacji tej formy wsparcia?
  • Czy zindywidualizowana ścieżka obejmuje również dzieci objęte kształceniem specjalnym?
  • Jak wygląda realizacja podstawy programowej dla dziecka objętego tą formą pomocy?
  • Jaki jest cel zindywidualizowanej ścieżki i jakie działania powinni podejmować nauczyciele? 
  Diagnoza dyskalkulii. Jak uzyskać opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się matematyki?

Diagnoza dyskalkulii. Jak uzyskać opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się matematyki?

Dyskalkulia, choć mniej znana niż dysleksja, stanowi poważne wyzwanie dla wielu uczniów. Dowiedz się, jak rozpoznaje się tę specyficzną trudność w uczeniu. W artykule wymieniono najczęściej występujące objawy dyskalkulii u uczniów oraz przedstawiono proces ubiegania się o wydanie opinii w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się dla ucznia z podejrzeniem dyskalkulii.

Jedną z podstawowych kwestii warunkujących uzyskanie opinii w sprawę specyficznych trudności w uczeniu się, w tym dyskalkulii, jest poziom kompetencji arytmetycznych. Powinien on być zauważalnie niższy niż ten oczekiwany w związku z wiekiem ucznia. Należy także sprawdzić, czy dziecko opanowało umiejętności czytania i pisania. Ma to na celu wykluczenie przyczyn dotyczących zaniedbań edukacyjnych, środowiskowych, nieadekwatnego poziomu nauczania. Ważny jest również ogólny rozwój dziecka i to czy trudności arytmetyczne pojawiały się począwszy od wczesnych etapów edukacji matematycznej. Trzeba także zwrócić uwagę na to, że dyskalkulia jest przejawem specyficznych trudności w uczeniu się matematyki, a nie przejawem ogólnych trudności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są główne objawy dyskalkulii u uczniów?
  • Jakie warunki muszą być spełnione, aby uzyskać opinię o dyskalkulii?
  • Jakie rodzaje dyskalkulii się wyróżnia i co je charakteryzuje?
  • Jak przebiega proces diagnozowania dyskalkulii w poradni psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jakie kroki podjąć w celu uzyskania opinii dotyczącej trudności w uczeniu się?
Sprawdź inne serwisy