Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia lub opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej zobowiązuje dyrektora i nauczycieli do realizowania zawartych w nich zaleceń. W celu szybkiej organizacji form wsparcia dla uczniów niektórzy dyrektorzy wyznaczają termin na dostarczenie dokumentu z poradni, np. 30 września. Trzeba pamiętać, że taki termin ma charakter wyłącznie instrukcyjny, tj. jego przekroczenie nie wywołuje konsekwencji. Innymi słowy, dyrektor szkoły nie może wyznaczyć terminu na dostarczenie opinii lub orzeczenia i zastrzec, że po jego przekroczeniu szkoła nie zorganizuje pomocy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna orzeczenie lub opinię przekazuje się wnioskodawcy jednym egzemplarzu. Wnioskodawca może jednak wystąpić o kopię orzeczenia lub opinii poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora poradni lub upoważnioną przez niego osobę. Pobierz wzór wniosku o wydanie kopii orzeczenia lub opinii.
Przeczytaj również:
Dyskalkulia, choć mniej znana niż dysleksja, stanowi poważne wyzwanie dla wielu uczniów. Dowiedz się, jak rozpoznaje się tę specyficzną trudność w uczeniu. W artykule wymieniono najczęściej występujące objawy dyskalkulii u uczniów oraz przedstawiono proces ubiegania się o wydanie opinii w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się dla ucznia z podejrzeniem dyskalkulii.
Przepisy nie określają daty ważności opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wynika ona bowiem nie z daty jej wydania, lecz z merytorycznej zawartości uwarunkowanej aktualnymi potrzebami ucznia, które na przestrzeni kilku lat mogą się istotnie zmienić. Trudno zatem jednoznacznie stwierdzić, czy opinia wydana miesiąc, kilka miesięcy czy nawet lat temu jest aktualna.
Uczniowie z orzeczeniami mogą, oprócz niepełnosprawności, borykać się z takimi samymi problemami, jak ich zdrowi rówieśnicy, którym wydaje się opinię. Przykładowo, zdrowy uczeń może przykładem mogą być dysgrafia, dysortografia czy dysleksja. Czy dla ucznia z orzeczeniem trzeba wnioskować dodatkowo o opinię w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się?
Uczniowie objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną na I etapie edukacyjnym mogą potrzebować wsparcia również w kolejnych latach nauki. Pojawia się jednak pytanie – czy stara opinia wydana przez poradnię nadal obowiązuje? Kiedy skierować ucznia na ponowną diagnozę? W jaki sposób unieważnić opinię, która przestała być aktualna i w jaki sposób archiwizować opinie, które utraciły ważność?
Rodzic ucznia z niepełnosprawnościami wymienionymi w rozporządzeniu może złożyć do dyrektora szkoły wniosek o zwolnienie dziecka z nauki drugiego języka obcego. Do wniosku należy dołączyć odpowiednią opinię lub orzeczenie wydane przez poradnię. A co, jeżeli poradnia nie zaleciła takiego zwolnienia? Czy możliwe jest zwolnienie z nauki drugiego języka bez wskazania w opinii lub orzeczeniu?
Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki jest możliwe po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Warto pamiętać, że poradnia w jednej opinii może zarekomendować zarówno indywidualny program nauki oraz indywidualny tok nauki. Sprawdź szczegóły.
Z artykułu dowiesz się m.in.
Dostarczenie do szkoły opinii o potrzebie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej zobowiązuje szkołę do podjęcia konkretnych działań. Co jednak zrobić, jeżeli opinia została dostarczona w czerwcu i szkoła nie ma możliwości zorganizowania pomocy zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej? Czy w takiej sytuacji można zrezygnować z tworzenia aneksu do arkusza organizacji i organizowania zajęć specjalistycznych?
W przypadku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, szkoła ma 30 dni na przeprowadzenie WOPFU i opracowanie IPET. Nie ma natomiast analogicznych przepisów wskazujących, ile czasu dyrektor szkoły ma na zorganizowanie zajęć wskazanych w opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Jakie terminy należy stosować?
Zasady tworzenia klasy terapeutycznej są związane z organizacją szkoły i planowaniem jej pracy zgodnie z arkuszem organizacji oraz statutem. Dodatkowym warunkiem jest również posiadanie przez uczniów opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdzamy szczegóły.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.