opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej

  Diagnoza dyskalkulii. Jak uzyskać opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się matematyki?

Diagnoza dyskalkulii. Jak uzyskać opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się matematyki?

Dyskalkulia, choć mniej znana niż dysleksja, stanowi poważne wyzwanie dla wielu uczniów. Dowiedz się, jak rozpoznaje się tę specyficzną trudność w uczeniu. W artykule wymieniono najczęściej występujące objawy dyskalkulii u uczniów oraz przedstawiono proces ubiegania się o wydanie opinii w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się dla ucznia z podejrzeniem dyskalkulii.

Jedną z podstawowych kwestii warunkujących uzyskanie opinii w sprawę specyficznych trudności w uczeniu się, w tym dyskalkulii, jest poziom kompetencji arytmetycznych. Powinien on być zauważalnie niższy niż ten oczekiwany w związku z wiekiem ucznia. Należy także sprawdzić, czy dziecko opanowało umiejętności czytania i pisania. Ma to na celu wykluczenie przyczyn dotyczących zaniedbań edukacyjnych, środowiskowych, nieadekwatnego poziomu nauczania. Ważny jest również ogólny rozwój dziecka i to czy trudności arytmetyczne pojawiały się począwszy od wczesnych etapów edukacji matematycznej. Trzeba także zwrócić uwagę na to, że dyskalkulia jest przejawem specyficznych trudności w uczeniu się matematyki, a nie przejawem ogólnych trudności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są główne objawy dyskalkulii u uczniów?
  • Jakie warunki muszą być spełnione, aby uzyskać opinię o dyskalkulii?
  • Jakie rodzaje dyskalkulii się wyróżnia i co je charakteryzuje?
  • Jak przebiega proces diagnozowania dyskalkulii w poradni psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jakie kroki podjąć w celu uzyskania opinii dotyczącej trudności w uczeniu się?
Sprawdź inne serwisy