Przepisy nie określają daty ważności opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wynika ona bowiem nie z daty jej wydania, lecz z merytorycznej zawartości uwarunkowanej aktualnymi potrzebami ucznia, które na przestrzeni kilku lat mogą się istotnie zmienić. Trudno zatem jednoznacznie stwierdzić, czy opinia wydana miesiąc, kilka miesięcy czy nawet lat temu jest aktualna.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Uczniowie z orzeczeniami mogą, oprócz niepełnosprawności, borykać się z takimi samymi problemami, jak ich zdrowi rówieśnicy, którym wydaje się opinię. Przykładowo, zdrowy uczeń może przykładem mogą być dysgrafia, dysortografia czy dysleksja. Czy dla ucznia z orzeczeniem trzeba wnioskować dodatkowo o opinię w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się?
Przeczytaj również:
Uczniowie objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną na I etapie edukacyjnym mogą potrzebować wsparcia również w kolejnych latach nauki. Pojawia się jednak pytanie – czy stara opinia wydana przez poradnię nadal obowiązuje? Kiedy skierować ucznia na ponowną diagnozę? W jaki sposób unieważnić opinię, która przestała być aktualna i w jaki sposób archiwizować opinie, które utraciły ważność?
Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki jest możliwe po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Warto pamiętać, że poradnia w jednej opinii może zarekomendować zarówno indywidualny program nauki oraz indywidualny tok nauki. Sprawdź szczegóły.
Z artykułu dowiesz się m.in.
Dostarczenie do szkoły opinii o potrzebie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej zobowiązuje szkołę do podjęcia konkretnych działań. Co jednak zrobić, jeżeli opinia została dostarczona w czerwcu i szkoła nie ma możliwości zorganizowania pomocy zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej? Czy w takiej sytuacji można zrezygnować z tworzenia aneksu do arkusza organizacji i organizowania zajęć specjalistycznych?
W przypadku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, szkoła ma 30 dni na przeprowadzenie WOPFU i opracowanie IPET. Nie ma natomiast analogicznych przepisów wskazujących, ile czasu dyrektor szkoły ma na zorganizowanie zajęć wskazanych w opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Jakie terminy należy stosować?
Zasady tworzenia klasy terapeutycznej są związane z organizacją szkoły i planowaniem jej pracy zgodnie z arkuszem organizacji oraz statutem. Dodatkowym warunkiem jest również posiadanie przez uczniów opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdzamy szczegóły.
Zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego jest możliwe na podstawie opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Ważne jest jednak, aby taka potrzeba taka była wyrażona wprost. Z dokumentu musi wynikać, że zwolnienie jest potrzebne w danym momencie. Sprawdź szczegóły.
Rodzice uczniów, którzy w roku szkolnym 2021/2022 były objęci indywidualizowaną ścieżką kształcenia składają wnioski o wydanie odpowiedniej opinii na rok szkolny 2022/2023. Czy wydanie takiego dokumentu jest możliwe przed 1 września, skoro w świetle prawa rok 2021/2022 szkolny jeszcze się nie skończył? Czy opinie potrzebie objęcia ZŚK mogą się na siebie nakładać?
Wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się dla dzieci posiadających opinię wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Obecnie, ze względu na trwającą pandemię, czas oczekiwania na wydanie takiej opinii znacznie się wydłuża, a to sprawia, że w niektórych przedszkolach dzieci, mimo zdiagnozowanych przez nauczycieli potrzeb, nie otrzymują potrzebnej pomocy.
Na portalu Rządowego Centrum Legislacyjnego opublikowano projekt rozporządzenia MEiN zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Sprawdź, na czym mają polegać zmiany.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna może przeprowadzić badanie na wniosek jednego rodzica. Ważne jest jednak, aby drugi rodzic wiedział i zgadzał się na takie badanie. Co można zrobić, jeżeli tej zgody nie ma, a wydanie orzeczenia lu opinii jest konieczne? Czy poradnia może mimo to przeprowadzić diagnozę?
Ocena, czy dziecko można uznać za niesłyszące lub słabosłyszące zależy między innymi od stopnia ubytku słuchu i zdolności do odbioru mowy droga słuchową. Kiedy, przy wydawaniu ze względu na obustronny niedosłuch, mówimy o dziecku słabosłyszącym, a kiedy o niesłyszącym?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.