W przypadku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, szkoła ma 30 dni na przeprowadzenie WOPFU i opracowanie IPET. Nie ma natomiast analogicznych przepisów wskazujących, ile czasu dyrektor szkoły ma na zorganizowanie zajęć wskazanych w opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Jakie terminy należy stosować?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Zasady tworzenia klasy terapeutycznej są związane z organizacją szkoły i planowaniem jej pracy zgodnie z arkuszem organizacji oraz statutem. Dodatkowym warunkiem jest również posiadanie przez uczniów opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdzamy szczegóły.
Zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego jest możliwe na podstawie opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Ważne jest jednak, aby taka potrzeba taka była wyrażona wprost. Z dokumentu musi wynikać, że zwolnienie jest potrzebne w danym momencie. Sprawdź szczegóły.
Rodzice uczniów, którzy w roku szkolnym 2021/2022 były objęci indywidualizowaną ścieżką kształcenia składają wnioski o wydanie odpowiedniej opinii na rok szkolny 2022/2023. Czy wydanie takiego dokumentu jest możliwe przed 1 września, skoro w świetle prawa rok 2021/2022 szkolny jeszcze się nie skończył? Czy opinie potrzebie objęcia ZŚK mogą się na siebie nakładać?
Wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się dla dzieci posiadających opinię wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Obecnie, ze względu na trwającą pandemię, czas oczekiwania na wydanie takiej opinii znacznie się wydłuża, a to sprawia, że w niektórych przedszkolach dzieci, mimo zdiagnozowanych przez nauczycieli potrzeb, nie otrzymują potrzebnej pomocy.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest jedną z form wsparcia uczniów. Jest przeznaczona dla tych, którzy z uwagi na trudności w funkcjonowaniu, nie mogą uczestniczyć w zajęciach z oddziałem. Podpowiadamy, jak złożyć wniosek do poradni. Wyjaśniamy także, jak zorganizować takie kształcenie oraz jakie dokumenty powinna przygotować szkoła.
Pobierz wzór:
Na portalu Rządowego Centrum Legislacyjnego opublikowano projekt rozporządzenia MEiN zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Sprawdź, na czym mają polegać zmiany.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna może przeprowadzić badanie na wniosek jednego rodzica. Ważne jest jednak, aby drugi rodzic wiedział i zgadzał się na takie badanie. Co można zrobić, jeżeli tej zgody nie ma, a wydanie orzeczenia lu opinii jest konieczne? Czy poradnia może mimo to przeprowadzić diagnozę?
Ocena, czy dziecko można uznać za niesłyszące lub słabosłyszące zależy między innymi od stopnia ubytku słuchu i zdolności do odbioru mowy droga słuchową. Kiedy, przy wydawaniu ze względu na obustronny niedosłuch, mówimy o dziecku słabosłyszącym, a kiedy o niesłyszącym?
Wydając opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy wskazać okres, w jakim zachodzi potrzeba udzielania takiego wsparcia. Czy termin obowiązywania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju może pokrywać się z terminem rozpoczęcia nauki w szkole? Sprawdź, czy aktualne przepisy zobowiązują zespół do wydawania opinii o potrzebie wwrd na określony czas – do rozpoczęcia nauki w szkole.
Na wniosek rodziców dyrektor szkoły, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić na spełnianie przez nie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Z odpowiednim wnioskiem można wystąpić w każdym momencie roku szkolnego. Sprawdź, jakie dokumenty trzeba dołączyć do wniosku i czy prawdą jest, że dyrektor może udzielić zgody w przypadku braku opinii.
Obejrzyj cykl szkoleń:
Nauczanie domowe. Egzaminy klasyfikacyjne
Uczeń z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego, jeżeli taka potrzeba wynika z opinii. A co w sytuacji, gdy mimo takiego zapisu uczeń nie chce rezygnować z nauki? Sprawdź, czy możliwa jest dobrowolna nauka drugiego języka obcego przez ucznia z opinią wskazującą na taką potrzebę.
Chociaż wydanie opinii przez poradnię nie ma takiej mocy wiążącej jak orzeczenie, to nie można lekceważyć zawartych w niej zaleceń do pracy z uczniem. Tym bardziej nie ma więc swobody w zakresie podejmowania decyzji, czy wytyczne zawarte w orzeczeniu będą realizowane. Co ważne, nie ma znaczenia to, że w przedszkolu czy szkole nie zatrudnia się odpowiedniej kadry. W artykule wyjaśniamy, jakie prawa przysługują rodzicom ucznia posiadającego opinię oraz jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze i nauczycielach.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.