Wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się dla dzieci posiadających opinię wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Obecnie, ze względu na trwającą pandemię, czas oczekiwania na wydanie takiej opinii znacznie się wydłuża, a to sprawia, że w niektórych przedszkolach dzieci, mimo zdiagnozowanych przez nauczycieli potrzeb, nie otrzymują potrzebnej pomocy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Na portalu Rządowego Centrum Legislacyjnego opublikowano projekt rozporządzenia MEiN zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Sprawdź, na czym mają polegać zmiany.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna może przeprowadzić badanie na wniosek jednego rodzica. Ważne jest jednak, aby drugi rodzic wiedział i zgadzał się na takie badanie. Co można zrobić, jeżeli tej zgody nie ma, a wydanie orzeczenia lu opinii jest konieczne? Czy poradnia może mimo to przeprowadzić diagnozę?
Ocena, czy dziecko można uznać za niesłyszące lub słabosłyszące zależy między innymi od stopnia ubytku słuchu i zdolności do odbioru mowy droga słuchową. Kiedy, przy wydawaniu ze względu na obustronny niedosłuch, mówimy o dziecku słabosłyszącym, a kiedy o niesłyszącym?
Na wniosek rodziców dyrektor szkoły, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić na spełnianie przez nie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Z odpowiednim wnioskiem można wystąpić w każdym momencie roku szkolnego. Sprawdź, jakie dokumenty trzeba dołączyć do wniosku i czy prawdą jest, że dyrektor może udzielić zgody w przypadku braku opinii.
Uczeń z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego, jeżeli taka potrzeba wynika z opinii. A co w sytuacji, gdy mimo takiego zapisu uczeń nie chce rezygnować z nauki? Sprawdź, czy możliwa jest dobrowolna nauka drugiego języka obcego przez ucznia z opinią wskazującą na taką potrzebę.
Chociaż wydanie opinii przez poradnię nie ma takiej mocy wiążącej jak orzeczenie, to nie można lekceważyć zawartych w niej zaleceń do pracy z uczniem. Tym bardziej nie ma więc swobody w zakresie podejmowania decyzji, czy wytyczne zawarte w orzeczeniu będą realizowane. Co ważne, nie ma znaczenia to, że w przedszkolu czy szkole nie zatrudnia się odpowiedniej kadry. W artykule wyjaśniamy, jakie prawa przysługują rodzicom ucznia posiadającego opinię oraz jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze i nauczycielach.
Ekspert portalu ePedagogika, Alicja Melon, wicedyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, omawia zagadnienia związane z z SLI.
Rodzice dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego mogą wystąpić z wnioskiem o odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego. Aby taki wniosek został uwzględniony, konieczne jest spełnienie określonych warunków. Sprawdź czy istnieją odstępstwa od konieczności dołączenia do wniosku opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Pobierz:
Przepisy nie rozstrzygają kwestii dotyczących aktualności opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Sprawdź czy opinia określająca indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka powinna być uznawana za ważną przez rok szkolny czy raczej przez cały etap edukacyjny.
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma obowiązek realizowania obowiązku rocznego wychowania przedszkolnego czy obowiązku szkolnego. Zdarza się, że ze względu na trudności z zapewnieniem mu odpowiednich warunków bądź organizacją nauki, rodzice chcieliby, aby ten obowiązek realizowało w domu. Czy poradnia może wydać opinię do nauczania domowego, jeśli wcześniej zostało wydane orzeczenie do kształcenia specjalnego? Sprawdź, czy te dwa dokumenty mogą funkcjonować jednocześnie.
Dziecko, na wniosek rodziców, może zostać przyjęte do pierwszej klasy szkoły podstawowej, jeżeli w poprzednim roku korzystało z wychowania przedszkolnego lub posiada odpowiednią opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy dziecko może zostać przyjęte do szkoły także wtedy, gdy poradnia wyda negatywną opinię?
We wskazaniach dla nauczycieli dotyczących pracy z dzieckiem, zamieszczonych w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Czy szkoła ma obowiązek zapewnić dziecku wymienione zajęcia?
Czy przedszkole ma obowiązek realizowania zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli do orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dołączono opinię o wczesnym wspomaganiu?
Wsparcie udzielane uczniom w szkole można opisać poprzez 3 modele organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W każdym z modeli ważną role odgrywa współpraca szkoły z poradnią. Organizacja tej pomocy jest ważnym elementem udzielanego wsparcia i ma wpływ na skuteczność podejmowanych działań wspierających ucznia. Przedstawiamy szczegóły zastosowania tych modeli!
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.