Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dodano: 28 listopada 2022
Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej

Każdemu uczniowi, u którego stwierdzono taką potrzebę, należy dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb. Najczęściej dostosowania dotyczą uczniów z orzeczeniem. Sprawdź, kiedy konieczne jest dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy dostosowanie wymagań dotyczy wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, także bez orzeczenia?

Uczniowie z opinią mają prawo do dostosowania wymagań edukacyjnych. Wynika to z § 2 pkt 3 rozporządzenia MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Przepis ten stanowi, że wymagania edukacyjne, dostosowuje się do:
  • indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
  • możliwości psychofizycznych
ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię wskazującą na potrzebę takiego dostosowania. Na obowiązek ustalenia dostosowań nie ma wpływu ani wiek, ani etap edukacyjny. Jeżeli rozpoznany został problem czy stwierdzona dysfunkcja – dziecko ma prawo korzystać z pomocy na lekcjach i w ramach zajęć dla uczniów ze spe. Uczniowie bez orzeczenia mają prawo do dostosowania wymagań do ich potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych. Co więcej, takie prawo przysługuje także uczniom bez opinii z poradni. Podstawą mogą być wnioski i obserwacje nauczycieli.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z opinią jest obligatoryjne
  • Kogo należy poinformować o ustalonych dostosowaniach
  • Czy wybór różnych dostosowań edukacyjnych należy konsultować z uczniem?
  • Jak informować rodziców o dostosowaniu wymagań edukacyjnych?
  • Czy informację o pomocy psychologicznej można wysłać tylko przez dziennik elektroniczny?

Przeczytaj również:

Pozostało jeszcze 55% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 28 listopada 2022

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy