bieżąca praca z uczniem

Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej

Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej

Każdemu uczniowi, u którego stwierdzono taką potrzebę, należy dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb. Najczęściej dostosowania dotyczą uczniów z orzeczeniem. Sprawdź, kiedy konieczne jest dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy dostosowanie wymagań dotyczy wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, także bez orzeczenia?

Uczniowie z opinią mają prawo do dostosowania wymagań edukacyjnych. Wynika to z § 2 pkt 3 rozporządzenia MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Przepis ten stanowi, że wymagania edukacyjne, dostosowuje się do:
  • indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
  • możliwości psychofizycznych
ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię wskazującą na potrzebę takiego dostosowania. Na obowiązek ustalenia dostosowań nie ma wpływu ani wiek, ani etap edukacyjny. Jeżeli rozpoznany został problem czy stwierdzona dysfunkcja – dziecko ma prawo korzystać z pomocy na lekcjach i w ramach zajęć dla uczniów ze spe. Uczniowie bez orzeczenia mają prawo do dostosowania wymagań do ich potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych. Co więcej, takie prawo przysługuje także uczniom bez opinii z poradni. Podstawą mogą być wnioski i obserwacje nauczycieli.
Sprawdź inne serwisy