dostosowanie wymagań

Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej

Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej

Każdemu uczniowi, u którego stwierdzono taką potrzebę, należy dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb. Najczęściej dostosowania dotyczą uczniów z orzeczeniem. Sprawdź, kiedy konieczne jest dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy dostosowanie wymagań dotyczy wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, także bez orzeczenia?

Uczniowie z opinią mają prawo do dostosowania wymagań edukacyjnych. Wynika to z § 2 pkt 3 rozporządzenia MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Przepis ten stanowi, że wymagania edukacyjne, dostosowuje się do:
  • indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
  • możliwości psychofizycznych
ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię wskazującą na potrzebę takiego dostosowania. Na obowiązek ustalenia dostosowań nie ma wpływu ani wiek, ani etap edukacyjny. Jeżeli rozpoznany został problem czy stwierdzona dysfunkcja – dziecko ma prawo korzystać z pomocy na lekcjach i w ramach zajęć dla uczniów ze spe. Uczniowie bez orzeczenia mają prawo do dostosowania wymagań do ich potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych. Co więcej, takie prawo przysługuje także uczniom bez opinii z poradni. Podstawą mogą być wnioski i obserwacje nauczycieli.

IPET dla ucznia słabowidzącego

Uczniowie słabowidzący są bardzo różnorodną grupą. Ich możliwości widzenia znacznie się różnią w zależności od zakresu uszkodzenia narządu wzroku. Dzieci słabowidzące z obniżoną ostrością wzroku będą miały trudność w spostrzeganiu małych przedmiotów, szczegółów występujących u większych elementów. Uczniowie słabowidzący z ograniczonym polem widzenia mają utrudniony odbiór przestrzeni, co wpływa na małą orientację przestrzenną i może prowadzić do obniżenia poziomu poczucie bezpieczeństwa. Wielu uczniów słabowidzących ma zaburzoną koordynację wzrokowo-ruchową, wpływa to na obniżone tempo pracy i zmniejszoną precyzję czynności praktycznych.

IPET może być bardzo obszernym dokumentem, w którym wpisane są wszystkie treści wymagane prawnie, lub może składać się z głównego dokumentu i załączników. Zapis z załącznikami został zaproponowany w podanym przykładzie. Do programu dodano pełny opis wybranych załączników: dostosowanie programu, dostosowanie wymagań. Każdy z załączników odnoszący się do poszczególnych przedmiotów opracowywany jest przez specjalistów posiadających kwalifikacje do ich nauczania. W taki sam sposób może być opisana działalność rewalidacyjna oraz prowadzona w ramach zajęć specjalistycznych oraz innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, np. dydaktyczno-wychowawczych. W zaproponowanym IPET został wpisany program zajęć rewalidacji, który możne stanowić także załącznik do programu.   Zgodnie z zapisami prawa – Rozporządzeniem MEN w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji z dnia 25 sierpnia 2017 r. – nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia w ramach form pomocy psychologiczno-pedagogicznej mają obowiązek opracować program. Może on być wpisany bezpośrednio w program lub stanowić do niego załącznik (§ 11).
Sprawdź inne serwisy