dostosowanie wymagań

Indywidualizacja pracy z uczniem i dostosowanie wymagań edukacyjnych to obowiązek nauczyciela

Indywidualizacja pracy z uczniem i dostosowanie wymagań edukacyjnych to obowiązek nauczyciela

Uwzględnianie dostosowań wymagań edukacyjnych to nie prawo, ale obowiązek nauczyciela. Podobnie jest z indywidualizacją pracy na zajęciach. Nauczyciel nie może więc odmówić sięgania po elastyczne rozwiązania wyrównujące szanse uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W jaki sposób dyrektor powinien egzekwować wywiązywanie się z obowiązków? Dowiedz się, jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel, który nie indywidualizuje procesu nauczania i wychowania ucznia.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Zajęcia rewalidacyjne: indywidualizacja zajęć i skuteczne metody pracy z uczniem
Do webinaru dołączono materiały specjalne:
  • Checklista obserwacji ucznia
  • Schemat planowania indywidualnych zajęć rewalidacyjnych
  • Techniki i ćwiczenia pomagające uczniom regulować emocje i utrzymywać skupienie
  • Indywidualizacja zajęć rewalidacyjnych – skuteczne metody pracy z uczniem
 

Z artykuły dowiesz się:

  • Które przepisy zobowiązują nauczyciela do tego, aby dostosowywać metody pracy i wymagania edukacyjne do potrzeb i możliwości ucznia?
  • Których uczniów powinny obowiązywać dostosowania wymagań wobec dzieci i młodzieży?
  • Czy można ukarać nauczyciela, który odmawia wdrażania dostosowań?
  • Jakie kary grożą nauczycielowi, który nie uwzględnia potrzeb dziecka?

IPET dla ucznia słabowidzącego

Uczniowie słabowidzący są bardzo różnorodną grupą. Ich możliwości widzenia znacznie się różnią w zależności od zakresu uszkodzenia narządu wzroku. Dzieci słabowidzące z obniżoną ostrością wzroku będą miały trudność w spostrzeganiu małych przedmiotów, szczegółów występujących u większych elementów. Uczniowie słabowidzący z ograniczonym polem widzenia mają utrudniony odbiór przestrzeni, co wpływa na małą orientację przestrzenną i może prowadzić do obniżenia poziomu poczucie bezpieczeństwa. Wielu uczniów słabowidzących ma zaburzoną koordynację wzrokowo-ruchową, wpływa to na obniżone tempo pracy i zmniejszoną precyzję czynności praktycznych.

IPET może być bardzo obszernym dokumentem, w którym wpisane są wszystkie treści wymagane prawnie, lub może składać się z głównego dokumentu i załączników. Zapis z załącznikami został zaproponowany w podanym przykładzie. Do programu dodano pełny opis wybranych załączników: dostosowanie programu, dostosowanie wymagań. Każdy z załączników odnoszący się do poszczególnych przedmiotów opracowywany jest przez specjalistów posiadających kwalifikacje do ich nauczania. W taki sam sposób może być opisana działalność rewalidacyjna oraz prowadzona w ramach zajęć specjalistycznych oraz innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, np. dydaktyczno-wychowawczych. W zaproponowanym IPET został wpisany program zajęć rewalidacji, który możne stanowić także załącznik do programu.   Zgodnie z zapisami prawa – Rozporządzeniem MEN w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji z dnia 25 sierpnia 2017 r. – nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia w ramach form pomocy psychologiczno-pedagogicznej mają obowiązek opracować program. Może on być wpisany bezpośrednio w program lub stanowić do niego załącznik (§ 11).
Sprawdź inne serwisy