Każdemu uczniowi, u którego stwierdzono taką potrzebę, należy dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb. Najczęściej dostosowania dotyczą uczniów z orzeczeniem. Sprawdź, kiedy konieczne jest dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy dostosowanie wymagań dotyczy wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, także bez orzeczenia? Dowiedz się, jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel, który mimo zaleceń, odmawia indywidualizowania pracy z uczniem.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Potrzeba opracowania IPET dla ucznia posiadającego orzeczenie nie budzi wątpliwości. Obowiązek stworzenia IPET wynika wprost z przepisów. Nie ma natomiast regulacji dotyczących opracowania przez nauczycieli dodatkowych dokumentów. Sprawdź, czy stworzenie arkusza dostosowań metod i form pracy w ramach poszczególnych zajęć jest obowiązkowe. Dowiedz się, które przepisy zawierają informacje o dostosowaniach w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów szkoły.
Uwzględnianie dostosowań wymagań edukacyjnych to nie prawo, ale obowiązek nauczyciela. Podobnie jest z indywidualizacją pracy na zajęciach. Nauczyciel nie może więc odmówić sięgania po elastyczne rozwiązania wyrównujące szanse uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W jaki sposób dyrektor powinien egzekwować wywiązywanie się z obowiązków? Dowiedz się, jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel, który nie indywidualizuje procesu nauczania i wychowania ucznia.
Z artykuły dowiesz się:
IPET może być bardzo obszernym dokumentem, w którym wpisane są wszystkie treści lub może składać się z głównego dokumentu i załączników. Zapis z załącznikami został zaproponowany w podanym przykładzie. Do programu dodano pełny opis wybranych załączników: dostosowanie programu, dostosowanie wymagań. Każdy z załączników odnoszący się do poszczególnych przedmiotów opracowywany jest przez specjalistów posiadających kwalifikacje do ich nauczania.
Prezentujemy konkretne podpowiedzi dotyczące dostosowań wymagań edukacyjnych dla uczniów z dysleksją oraz przykłady ich wykorzystania na poszczególnych przedmiotach.
Kształcenie ucznia z niepełnosprawnością powinno odbywać się na podstawie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. IPET powinien określać zakres dostosowania wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania. Dostosowania mają być odpowiednie do potrzeb ucznia, w tym programu nauczania zawodu oraz praktyk zawodowych. Czy dostosowanie dotyczy także egzaminu zawodowego oraz matury?
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, którym uczniom przysługuje tzw. dostosowanie wymagań edukacyjnych. Nie wszyscy nauczyciele i rodzice mają jednak pewność, na jaką podstawę prawnej należy się powołać w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby. Sprawdź, na jakie przepisy należy się powołać.
Pobierz dokument:
Przepisy nie wskazują, na jaki okres dostosować wymagania edukacyjne dla uczniów z orzeczeniem lub opinią. Brak regulacji nie oznacza jednak zupełnej dowolności. Co ważne, okres obowiązywania dostosowań może różnić się w zależności od tego, na jakiej podstawie je opracowano. Sprawdź, skąd czerpać informacje na temat okresu obowiązywania dostosowań.
Zamieszczony IPET dla ucznia słabosłyszącego jest propozycją programu, którego struktura zawiera wszystkie obligatoryjne elementy tego dokumentu. Należy jednak mieć na uwadze, że jest to jedynie przykład, który nie będzie adekwatny do potrzeb innego ucznia. Każdy indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny musi być dostosowany do potrzeb konkretnego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Uczniowie słabowidzący są bardzo różnorodną grupą. Ich możliwości widzenia znacznie się różnią w zależności od zakresu uszkodzenia narządu wzroku. Dzieci słabowidzące z obniżoną ostrością wzroku będą miały trudność w spostrzeganiu małych przedmiotów, szczegółów występujących u większych elementów. Uczniowie słabowidzący z ograniczonym polem widzenia mają utrudniony odbiór przestrzeni, co wpływa na małą orientację przestrzenną i może prowadzić do obniżenia poziomu poczucie bezpieczeństwa. Wielu uczniów słabowidzących ma zaburzoną koordynację wzrokowo-ruchową, wpływa to na obniżone tempo pracy i zmniejszoną precyzję czynności praktycznych.
Dysleksja diagnozowana jest najczęściej dopiero w szkole, kiedy problemy z czytaniem i pisaniem się uwidaczniają. Słowo dotąd wypowiadane i rozumiane przez dziecko staje się obce i nieznaczące, trudne do odszyfrowania na kartce papieru. Czy to oznacza, że dysleksja jest czytelna dla rodziców dopiero wtedy, kiedy dziecko uczy się czytać i pisać? Niestety, choć problemy manifestują się już u najmłodszych dzieci, często zdarza się, że to szkoła zwraca uwagę na problem z racji nauki czytania i kreślenia liter. Jak pomóc dziecku z dysleksją już w pierwszych latach życia?
Nie wszyscy uczniowie objęci w szkole pomocą psychologiczno-pedagogiczną lub wymagający specyficznego wsparcia mogą być zwolnieni z egzaminu ósmoklasisty. Nie oznacza to jednak, że nie przysługują im żadne formy pomocy. Sprawdź, jakie rozwiązania można zastosować w przypadku ucznia z padaczką lekooporną.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.