W szkołach i przedszkolach zdarzają się dzieci wykazujące zachowania agresywne. Problemem staje się nie tylko zachowanie ucznia, ale również postawa rodziców, którzy nierzadko nie chcą współpracować ze szkołą. Podpowiadamy, co zrobić, żeby zobowiązać rodziców do współpracy i przeprowadzenia badań dziecku z problemami.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Użycie siły fizycznej wobec ucznia to rozwiązanie ostateczne, które może być zastosowane tylko w wyjątkowych sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia. W przypadku agresywnego zachowania nauczyciel lub inny pracownik szkoły może być zmuszony do przytrzymania dziecka lub ucznia i nie potrzebuje zgody rodziców na takie działanie. Dowiedz się, w jakich sytuacjach dopuszczalny jest kontakt fizyczny z agresywnym uczniem.
Istotną rolę w zjawisku przemocy rówieśniczej odgrywają mechanizmy społeczne, które wzmacniają jej przejawy i utrudniają reakcję na problem. Dlaczego uczniowie, którzy na co dzień wydają się wrażliwi i odpowiedzialni, mogą stać się sprawcami przemocy lub biernymi świadkami, wspierającymi agresora swoim milczeniem czy aprobatą? W artykule przyglądamy się mechanizmom społecznym, które wpływają na takie zachowania, oraz pokazujemy, jak skutecznie im zapobiegać w codziennej pracy z uczniami. Dowiedz się, jakie działania profilaktyczne mogą pomóc w budowaniu atmosfery bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku w grupie.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Wykorzystaj scenariusz zajęć:
Przezwiska i wyzwiska w podstawówce stały się tak powszechne, że większość uczniów traktuje je jako stały element życia szkolnego. Wielu z nich uważa, że jest to niewinna forma zabawy, nie zdając sobie sprawy z głębokich ran, jakie mogą zadawać słowami. Niestety, to, co dla jednych jest żartem, dla innych może stać się przyczyną cierpienia i izolacji. Nie można się na to godzić. Z tego artykułu dowiesz się, w jakim celu uczniowie stosują przezwiska i wyzwiska, co przeżywają ofiary oraz co możesz zrobić, aby było ich jak najmniej.
Obchodzony 10 września Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom to święto zainicjowane w 2003 roku przez Międzynarodowe Towarzystwo Zapobiegania Samobójstwom (IASP) we współpracy z Światową Organizacją Zdrowia (WHO) i Światową Federacją Zdrowia Psychicznego (WFMH). W tym dniu szczególną uwagę zwraca się na często niedostrzegalny i bagatelizowany problem zdrowia psychicznego. Działania profilaktyczne i prewencyjne muszą być jednak podejmowane przez cały rok, szczególnie w śród dzieci i młodzieży. Targnięcie się na własne życie stanowi drugą co do wielkości, po wypadkach i nagłych urazach, przyczynę zgonów młodych ludzi. Na jakie sygnały należy zwracać uwagę i jakie działania podejmować, aby próby samobójcze u dzieci i młodzieży nie były konsekwencją zaniedbań w szkole i środowisku rodzinnym?
Kształtowanie umiejętności (skillstreaming) jest psychoedukacyjnym podejściem behawioralnym, którego korzenie wywodzą się zarówno z psychologii, jak i z pedagogiki. Procedury opierają się na czterech bezpośrednich regułach nauczania: modelowanie, odgrywanie ról, udzielanie informacji zwrotnych i transfer umiejętności. Dowiedz się, co obejmuje trening umiejętności prospołecznych, jak prowadzi się trening zastępowania agresji
Czym właściwie są zaburzenia zachowania? Czy każde dziecko, które zachowuje się agresywnie ma kłopoty z zachowaniem? W jaki sposób reagować na agresywne reakcje młodego człowieka i kiedy właściwie można o nich tak mówić? Hasło „agresja” przysparza wiele kłopotów. Pojawia się często w narracji dorosłych w odniesieniu do złości, stawiania granic, odmowy, oporu lub niechęci. Nie zawsze opisywane zachowanie rzeczywiście jest agresywne. Co zrobić, gdy jednak rzeczywiście pojawiają się reakcje tego typu?
Przeczytaj również:
Wprowadzenie procedury postępowania w przypadku agresji słownej daje szkole jasne i spójne wytyczne dotyczące reagowania na takie sytuacje. Sprzyja to utrzymaniu bezpiecznego i wspierającego środowiska szkolnego. Pobierz procedurę postępowania w przypadku występowania agresji słownej w szkole. Skorzystaj również z infografiki zawierającej kluczowe informacje.
Pobierz również:
W niniejszej publikacji zajmujemy się analizą przemocy rówieśniczej, która odbywa się w środowisku szkolnym. Poradnik dedykowany jest nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego.
Agresywny uczeń, to uczeń wymagający szczególnej uwagi, a praca z nim wymaga ścisłej współpracy z rodzicami. . Co jednak zrobić, gdy rodzice odmawiają współpracy? Należy mieć świadomość, że w takiej sytuacji szkoła musi sięgnąć po środki prawne – tylko bowiem sąd rodzinny może zobowiązać rodziców do określonego postępowania. W artykule omawiamy działania prawne, które powinna podjąć szkoła w przypadku braku współpracy z rodzicami agresywnego ucznia.
Agresję kojarzymy zazwyczaj z czymś złym; biciem, zabieraniem, obelgami słownymi. Nie jest to jednak takie proste w przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. U nich agresja jest często nieudanym szukaniem pomocy, próbą kontaktu, zaproszeniem do komunikacji. Równie często bywa reakcją na nękanie rówieśnicze, którego doświadcza wielu uczniów z ASD. Dowiedz się, jak radzą sobie uczniowie ze spektrum autyzmu w obliczu przemocy rówieśniczej.
Uczeń agresywny, który wymaga udzielania pomocy psychologicznej, ale nie posiada orzeczenia o niepełnosprawności nie zawsze może liczyć na wsparcie tzw. nauczyciela wspomagającego. Dyrektor odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa, we współpracy z rodzicami powinni w takiej sytuacji rozważyć wystąpienie do poradni psychologiczno-pedagogicznej o wydanie opinii w sprawie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.
Z artykułu dowiesz się:
Zajęcia mające na celu zapoznanie uczniów z problemem przemocy i agresji oraz kształtowanie właściwych zachowań. W toku realizacji zajęć uczniowie powinni dowiedzieć się, gdzie mogą szukać pomocy, jeżeli są ofiarami przemocy.
Zauważenie cyberprzemocy wśród uczniów wymaga natychmiastowej interwencji ze strony nauczycieli. O ile nie można wskazać jednego właściwego modelu postępowania, o tyle warto podjąć próbę opracowania w szkole procedury reagowania na cyberprzemoc. Poznaj pięć kroków reagowania w przypadku zetknięcia się z cyberprzemocą wśród uczniów.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.