Jak nawiązać relację z dzieckiem, które zachowuje się agresywnie? Zaburzenia zachowania pod lupą

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 27 lipca 2023
Jak nawiązać relację z dzieckiem, które zachowuje się agresywnie? Zaburzenia zachowania pod lupą

Czym właściwie są zaburzenia zachowania? Czy każde dziecko, które zachowuje się agresywnie ma kłopoty z zachowaniem? W jaki sposób reagować na agresywne reakcje młodego człowieka i kiedy właściwie można o nich tak mówić? Hasło „agresja” przysparza wiele kłopotów. Pojawia się często w narracji dorosłych w odniesieniu do złości, stawiania granic, odmowy, oporu lub niechęci. Nie zawsze opisywane zachowanie rzeczywiście jest agresywne. Co zrobić, gdy jednak rzeczywiście pojawiają się reakcje tego typu?

Zachowania trudne to często te, które przysparzają kłopotów otoczeniu. Łatka „trudnego” przykleja się łatwo do tych dzieci, które głośno wyrażają swoje uczucia i myśli. Nazywane są tak czasem te, które protestują, gdy czegoś nie chcą. Albo te, które z chęcią wygłaszają swoje zdanie i nie pozwalają na presję ze strony innych. Są to często również dzieci, które szukają własnych sposobów spędzania czasu, nie realizują dokładnie poleceń dorosłych, odmawiają im bez trudu. Czy tego rodzaju zachowania są zaburzeniem? Nie, w zaburzeniach zachowania nie chodzi o to, że dziecko zaznacza swoje granice i nie pozwala się do czegoś przekonać. Nie nazwałabym również tego typu zachowań agresją. Choć zniecierpliwiony i sfrustrowany dorosły może tak to odczuć.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym są zaburzenia zachowania u dzieci i jakie zachowania mogą być związane z tymi zaburzeniami?
  • Jak rozróżnić typowe zachowania dziecka od zaburzeń zachowania?
  • Jakie mogą być przyczyny agresywnych zachowań u dzieci?
  • Jakie mogą być inne przyczyny problematycznego zachowania u dzieci?
  • W jaki sposób nawiązać relację z dzieckiem, które zachowuje się agresywnie?
  • Jakie strategie można zastosować w reakcji na agresywne zachowania?
  • Jakie czynniki mogą chronić dziecko przed rozwojem zaburzeń zachowania?

Przeczytaj również:

Pozostało jeszcze 85% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 27 lipca 2023

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy