zachowania agresywne

Jak nawiązać relację z dzieckiem, które zachowuje się agresywnie? Zaburzenia zachowania pod lupą

Jak nawiązać relację z dzieckiem, które zachowuje się agresywnie? Zaburzenia zachowania pod lupą

Czym właściwie są zaburzenia zachowania? Czy każde dziecko, które zachowuje się agresywnie ma kłopoty z zachowaniem? W jaki sposób reagować na agresywne reakcje młodego człowieka i kiedy właściwie można o nich tak mówić? Hasło „agresja” przysparza wiele kłopotów. Pojawia się często w narracji dorosłych w odniesieniu do złości, stawiania granic, odmowy, oporu lub niechęci. Nie zawsze opisywane zachowanie rzeczywiście jest agresywne. Co zrobić, gdy jednak rzeczywiście pojawiają się reakcje tego typu?

Zachowania trudne to często te, które przysparzają kłopotów otoczeniu. Łatka „trudnego” przykleja się łatwo do tych dzieci, które głośno wyrażają swoje uczucia i myśli. Nazywane są tak czasem te, które protestują, gdy czegoś nie chcą. Albo te, które z chęcią wygłaszają swoje zdanie i nie pozwalają na presję ze strony innych. Są to często również dzieci, które szukają własnych sposobów spędzania czasu, nie realizują dokładnie poleceń dorosłych, odmawiają im bez trudu. Czy tego rodzaju zachowania są zaburzeniem? Nie, w zaburzeniach zachowania nie chodzi o to, że dziecko zaznacza swoje granice i nie pozwala się do czegoś przekonać. Nie nazwałabym również tego typu zachowań agresją. Choć zniecierpliwiony i sfrustrowany dorosły może tak to odczuć.
Samookaleczenie i autoagresja u dzieci. Jak reagować, by wspierać, a nie nasilać zachowania?

Samookaleczenie i autoagresja u dzieci. Jak reagować, by wspierać, a nie nasilać zachowania?

Zdarza się w szkolnym życiu momenty całkowitej bezradności. Kiedy nie wiadomo, co robić, jak to robić i czy w ogóle jakakolwiek reakcja ma sens. Często do takiego rodzaju „ściany” nauczyciele i inni pracownicy szkoły dochodzą w relacji z dzieckiem autoagresywnym. Karzącym fizycznie samego siebie, niemal codziennie, bez zahamowania, pogrążonym w świecie bólu. Wbrew pozorom, problem samookaleczania u dzieci nie jest rzadkim zjawiskiem. Nie zawsze bowiem przejawy autodestrukcyjnych zachowań u malucha są widoczne na pierwszy rzut oka.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie:   Zachowania autoagresywne u uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Do webinaru dołączono materiały specjalne:
  • Arkusz obserwacji dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu pod kątem traumy
  • Check lista: Dostosowanie przestrzeni do potrzeb ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Kwestionariusz wywiadu z rodzicami na temat zachowań problemowych u dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Test przesiewowy – podejrzenie zaburzeń ze spektrum autyzmu
  • Prezentacja: Zachowania autoagresywne u ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Sprawdź inne serwisy