Gdy uczeń przejawia agresywne zachowania w szkole, należy udzielać mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jeżeli będzie to konieczne, można go objąć obserwacją z poradni zachowania na terenie placówki. Powstaje jednak pytanie, czy wymagana jest zgoda rodziców ucznia na przeprowadzenie takiej obserwacji? Czy rodzice pozostałych uczniów, niekorzystających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, mogą sprzeciwić się obecności specjalisty? Dowiedz się, jakie kroki podjąć, aby zorganizować działania na rzecz agresywnego dziecka w szkole.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Agresywnego i niestosującego się do obowiązujących zasad ucznia nie można skreślić z listy uczniów tak długo, jak długo jest objęty obowiązkiem szkolnym. W skrajnych przypadkach dziecko lub nastolatka można przenieść do innej szkoły. Jest to jednak ostateczność, a decyzji w tej sprawie agresywnego ucznia nie może podjąć wychowawca, rada pedagogiczna czy dyrektor. Decyduje bowiem kurator oświaty. Dowiedz się, jak uzasadnić wniosek i na jakie opinie się powołać, aby wniosek dyrektora szkoły w sprawie przeniesienia agresywnego ucznia do innej szkoły został rozpatrzony pozytywnie.
Czym właściwie są zaburzenia zachowania? Czy każde dziecko, które zachowuje się agresywnie ma kłopoty z zachowaniem? W jaki sposób reagować na agresywne reakcje młodego człowieka i kiedy właściwie można o nich tak mówić? Hasło „agresja” przysparza wiele kłopotów. Pojawia się często w narracji dorosłych w odniesieniu do złości, stawiania granic, odmowy, oporu lub niechęci. Nie zawsze opisywane zachowanie rzeczywiście jest agresywne. Co zrobić, gdy jednak rzeczywiście pojawiają się reakcje tego typu?
Agresywny uczeń, to uczeń wymagający szczególnej uwagi, a praca z nim wymaga ścisłej współpracy z rodzicami. . Co jednak zrobić, gdy rodzice odmawiają współpracy? Należy mieć świadomość, że w takiej sytuacji szkoła musi sięgnąć po środki prawne – tylko bowiem sąd rodzinny może zobowiązać rodziców do określonego postępowania. W artykule omawiamy działania prawne, które powinna podjąć szkoła w przypadku braku współpracy z rodzicami agresywnego ucznia.
Agresywny, wulgarny, nieprzystosowany – tak często określa się zachowanie uczniów z zespołem Aspergera. Wobec takich uczniów podejmuje się różnego rodzaju oddziaływania, jednak nie zawsze dają one oczekiwane rezultaty. Jeżeli nieporządne zachowania nasilają się, zaniepokojeni rodzice pozostałych żądają usunięcia agresora ze szkoły. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor? Czy przeniesienie ucznia z zespołem Aspergera z powodu agresji jest możliwe? Z artykułu dowiesz się, kiedy zaburzenia związane z ZA mogą stać się podstawą do złożenia wniosku o zmianę szkoły dla dziecka.
Jest niewiele bardziej przerażających obrazów niż dziecięce pocięte przedramiona czy uda. Nacinanie, drapanie skóry, uderzanie kostkami dłoni w ścianę, nakłuwanie się cyrklem – wszystko to budzi w dorosłych ogromny lęk, zamęt, bezradność, z której o krok do niewytłumaczalnej złości. Lęk o życie dziecka to uczucie paraliżujące, obezwładniające. Czasem zdarza się, że dziecko potrafi ukrywać swoje okaleczenia przez długie miesiące, chowając je pod ubraniami, wyciągniętymi rękawami bluz. Moment ujawnienia tajemnicy wiąże się z silnymi uczuciami, często ogromnym szokiem. Wtedy jednak da się zacząć działać.
Zdarza się w szkolnym życiu momenty całkowitej bezradności. Kiedy nie wiadomo, co robić, jak to robić i czy w ogóle jakakolwiek reakcja ma sens. Często do takiego rodzaju „ściany” nauczyciele i inni pracownicy szkoły dochodzą w relacji z dzieckiem autoagresywnym. Karzącym fizycznie samego siebie, niemal codziennie, bez zahamowania, pogrążonym w świecie bólu. Wbrew pozorom, problem samookaleczania u dzieci nie jest rzadkim zjawiskiem. Nie zawsze bowiem przejawy autodestrukcyjnych zachowań u malucha są widoczne na pierwszy rzut oka.
Bicie, gryzienie, kopanie, rzucanie przedmiotami – sytuacje zagrażające bezpieczeństwu w przedszkolu. Dziecko agresywne bezwzględnie trzeba objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Trzeba także podjąć działania wspierające rodziców i nauczycieli, współpracować z poradnią. Jednak jak radzić sobie na co dzień? Jak na agresję w świetle prawa może reagować dyrektor? Czy można zatrudnić nauczyciela wspomagającego? Może w zajęciach powinien uczestniczyć rodzic? A może odmówić dziecku możliwości udziału w zajęciach? Jakie powinny być rady dla rodziców, którzy zdają się nie uświadamiać sobie, czym jest agresja ich dziecka?
Uczeń agresywny, który wymaga udzielania pomocy psychologicznej, ale nie posiada orzeczenia o niepełnosprawności nie zawsze może liczyć na wsparcie tzw. nauczyciela wspomagającego. Dyrektor odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa, we współpracy z rodzicami powinni w takiej sytuacji rozważyć wystąpienie do poradni psychologiczno-pedagogicznej o wydanie opinii w sprawie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.
Z artykułu dowiesz się:
Nauczyciel nie ma podstaw do odmowy wykonania czynności zawodowych wynikających z pełnionej w szkole funkcji. Natomiast dyrektor musi zapewnić odpowiedni warunki do realizacji zadań przez nauczycieli i specjalistów, w tym związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę – zgodnie z art. 6, art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela oraz art. 68 ust. 1 pkt 4 i 6 ustawy Prawo oświatowe.
Wielu nauczycieli nie wie, jak radzić sobie z agresją uczniów. Jeszcze więcej stresu i obaw wywołuje agresywny uczeń z autyzmem. Sprawdź, co zrobić w sytuacji, gdy agresywne zachowania ucznia zdarzają się zarówno w stosunku do innych uczniów, jak i nauczycieli, a rodzice twierdzą, że w domu dziecko nie przejawia takich zachowań.
Wzór ankiety dla uczniów dotyczącej agresji nauczycielskiej. Wzór stanowi załącznik do scenariusza Agresja ze strony nauczyciela - warsztaty pomagające konstruktywnie radzić sobie z problemem.
Zdecyduj, czy opisane zachowania lub słowa nauczyciela są przejawem agresji z jego strony. Dokument stanowi załącznik do scenariusza Agresja ze strony nauczyciela - warsztaty pomagające konstruktywnie radzić sobie z problemem. Można go wykorzystać podczas zajęć lub indywidualnej rozmowy z uczniem.
Scenariusz warsztatu dla uczniów różnych typów szkół przybiżający problem agresywnych postaw nauczycieli. Zajęcia uczą, jak identyfikować takie postawy oraz jak postępować w rzeczywistych sytuacjach.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.