Nie dla autoagresji – scenariusz profilaktyczny dla szkół ponadpodstawowych

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 3 października 2022

Czasami ból, którego nie widać, boli najbardziej. Czasami trudno znaleźć słowa, by opisać, co dzieje się w środku. Samookaleczenia to nie tylko rany na ciele – to często sposób, by na chwilę uciszyć chaos, który panuje w emocjach. To nie krzyk o uwagę, ale cichy sygnał, że coś jest nie do uniesienia. Dlatego właśnie ten warsztat jest tak ważny. Jego celem nie jest ocenianie, ale zrozumienie. Nie chodzi o pouczanie, lecz o wspólne szukanie lepszych dróg radzenia sobie. W bezpiecznej przestrzeni, wśród rówieśników, można spróbować nazwać to, co trudne. Posłuchać. Zrozumieć. I zobaczyć, że nie jest się samym.

Uczestnicy Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Cele ogólne profilaktyka zachowań ryzykownych: samouszkodzenia
Cele szczegółowe
  • wsparcie uczniów w poszukiwaniu rozwiązań innych niż samookaleczenia
  • rozwój umiejętności autoregulacji emocji: identyfikowania, nazywania, wyrażania uczuć
  • wsparcie procesu komunikacji w grupie rówieśniczej
  • wzmocnienie uczniów w zakresie kryzysowych interwencji rówieśniczych
  • psychoedukacja w zakresie zachowań ryzykownych
  • zapobieganie zachowaniom ryzykownym w grupie rówieśniczej
  • budowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w grupie
  • rozwijanie empatii w grupie rówieśniczej
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Samouszkodzenia, a potrzeby
  • długopisy, ołówki
  • arkusze brystolu, mazaki
  • kartki
  • karteczki samoprzylepne
Czas trwania 2x45 minut
Liczba uczestników 20 – 30 osób
Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie:   Zachowania autoagresywne u uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Do webinaru dołączono materiały specjalne:
  • Arkusz obserwacji dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu pod kątem traumy
  • Check lista: Dostosowanie przestrzeni do potrzeb ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Kwestionariusz wywiadu z rodzicami na temat zachowań problemowych u dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Test przesiewowy – podejrzenie zaburzeń ze spektrum autyzmu
  • Prezentacja: Zachowania autoagresywne u ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 77% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 3 października 2022

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy