Autor: Natalia Perek
Dodano: 3 października 2022
Samookaleczenia wśród nastolatków w Polsce to ogromny problem społeczny. Badania z 2018 roku przeprowadzone przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę wykazały, że co szósty polski nastolatek w wieku 11-17 lat (16%) okaleczał się. Mimo upływu czterech lat, od tamtej pory problem nie został rozwiązany. Samouszkodzenia są niestety ciągle obecne w życiu dorastającej młodzieży i ich nasilenie nie spada. Jak im przeciwdziałać? Przede wszystkim ważne jest, by zapewnić nastolatkom bezpieczeństwo zarówno emocjonalne, jak i fizyczne.
Uczestnicy
|
Uczniowie szkół ponadpodstawowych
|
Cele ogólne
|
profilaktyka zachowań ryzykownych: samouszkodzenia
|
Cele szczegółowe
|
- wsparcie uczniów w poszukiwaniu rozwiązań innych niż samookaleczenia
- rozwój umiejętności autoregulacji emocji: identyfikowania, nazywania, wyrażania uczuć
- wsparcie procesu komunikacji w grupie rówieśniczej
- wzmocnienie uczniów w zakresie kryzysowych interwencji rówieśniczych
- psychoedukacja w zakresie zachowań ryzykownych
- zapobieganie zachowaniom ryzykownym w grupie rówieśniczej
- budowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w grupie
- rozwijanie empatii w grupie rówieśniczej
|
Potrzebne materiały
|
- Załącznik nr 1. Samouszkodzenia, a potrzeby
- długopisy, ołówki,
- brystole, mazaki
- kartki,
- karteczki samoprzylepne.
|
Czas trwania
|
2x45 minut
|
Liczba uczestników
|
20 – 30 osób
|
Pozostało jeszcze 84% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 3 października 2022
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.