profilaktyka

Edukacja zdrowotna i profilaktyka AIDS w szkole – co o AIDS i HIV muszą wiedzieć uczniowie?

Edukacja zdrowotna i profilaktyka AIDS w szkole – co o AIDS i HIV muszą wiedzieć uczniowie?

Nie jest łatwo rozmawiać z młodzieżą na temat AIDS. Dość powszechne jest przekonanie, że AIDS to problem starszych pokoleń. Nastolatki mogą myśleć, że ten kłopot dawno przeminął i obecnie zagrożenie zarażeniem jest niewielkie. Krajowe Centrum ds. AIDS donosi jednak, że to nieprawda. Codziennie na świecie wirusem HIV zakaża się 6 tysięcy osób, w Polsce to około 2-3 osoby dziennie. Rocznie w Polsce wykrywa się kilkaset zakażeń.

Każdego roku 1 grudnia obchodzony Światowy Dzień AIDS (ang. World AIDS Day) ustanowiony przez Światową Organizację Zdrowia w 1988 roku. Ten dzień ma przypominać ludziom o wciąż niezwalczonej epidemii i szerzyć wiedzę na jej temat. Warto właśnie w tym czasie realizować w szkole zajęcia mające na celu szerzenie wiedzy o HIV i AIDS. Uczniowie i nauczyciele mogą 1 grudnia przypiąć do ubrania czerwoną kokardkę – symbol solidarności z osobami chorymi na AIDS. Kolor czerwony symbolizuje krew i miłość.
Gdyby zapytać młodzież o skojarzenia z tematem HIV padną pewnie hasła, takie jak:
  • rewolucja seksualna,
  • środowiska hippisowskie,
  • ryzykowny seks bez zabezpieczenia.
Na szczęście społeczna świadomość odnośnie do narkotyków i antykoncepcji jest większa, niż w poprzednich pokoleniach. Co nie oznacza, że nastolatki nie podejmują zachowań ryzykownych. Czy to jednak jedyne sytuacje, w którym może dojść do zakażeń? Czy posiadamy tak skuteczne leczenie, że właściwie sytuacja jest zupełnie opanowana i nie trzeba się niczego obawiać? Młodzi ludzie powinni jak najszybciej uzyskać odpowiedzi na te oraz szereg innych pytań. W szczególności muszą poznać kluczowe zasady zapobiegania zakażeniom HIV oraz leczenia AIDS. Kwestie te powinny być podnoszone w ramach realizowanej w szkole edukacji zdrowotnej.

Światowy Dzień AIDS. O HIV pogadajmy bez tabu – scenariusz zajęć profilaktycznych dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Nie dla autoagresji – scenariusz profilaktyczny dla szkół ponadpodstawowych

Nie dla autoagresji – scenariusz profilaktyczny dla szkół ponadpodstawowych

Samookaleczenia wśród nastolatków w Polsce to ogromny problem społeczny. Badania z 2018 roku przeprowadzone przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę wykazały, że co szósty polski nastolatek w wieku 11-17 lat (16%) okaleczał się. Mimo upływu czterech lat, od tamtej pory problem nie został rozwiązany. Samouszkodzenia są niestety ciągle obecne w życiu dorastającej młodzieży i ich nasilenie nie spada. Jak im przeciwdziałać? Przede wszystkim ważne jest, by zapewnić nastolatkom bezpieczeństwo zarówno emocjonalne, jak i fizyczne.

Uczestnicy Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Cele ogólne profilaktyka zachowań ryzykownych: samouszkodzenia
Cele szczegółowe
  • wsparcie uczniów w poszukiwaniu rozwiązań innych niż samookaleczenia
  • rozwój umiejętności autoregulacji emocji: identyfikowania, nazywania, wyrażania uczuć
  • wsparcie procesu komunikacji w grupie rówieśniczej
  • wzmocnienie uczniów w zakresie kryzysowych interwencji rówieśniczych
  • psychoedukacja w zakresie zachowań ryzykownych
  • zapobieganie zachowaniom ryzykownym w grupie rówieśniczej
  • budowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w grupie
  • rozwijanie empatii w grupie rówieśniczej
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Samouszkodzenia, a potrzeby
  • długopisy, ołówki,
  • brystole, mazaki
  • kartki,
  • karteczki samoprzylepne.
Czas trwania 2x45 minut
Liczba uczestników 20 – 30 osób
Sprawdź inne serwisy