profilaktyka

Edukacja zdrowotna i profilaktyka AIDS w szkole – co o AIDS i HIV muszą wiedzieć uczniowie?

Edukacja zdrowotna i profilaktyka AIDS w szkole – co o AIDS i HIV muszą wiedzieć uczniowie?

Nie jest łatwo rozmawiać z młodzieżą na temat AIDS. Dość powszechne jest przekonanie, że AIDS to problem starszych pokoleń. Nastolatki mogą myśleć, że ten kłopot dawno przeminął i obecnie zagrożenie zarażeniem jest niewielkie. Krajowe Centrum ds. AIDS donosi jednak, że to nieprawda. Codziennie na świecie wirusem HIV zakaża się 6 tysięcy osób, w Polsce to około 2-3 osoby dziennie. Rocznie w Polsce wykrywa się kilkaset zakażeń.

Każdego roku 1 grudnia obchodzony Światowy Dzień AIDS (ang. World AIDS Day) ustanowiony przez Światową Organizację Zdrowia w 1988 roku. Ten dzień ma przypominać ludziom o wciąż niezwalczonej epidemii i szerzyć wiedzę na jej temat. Warto właśnie w tym czasie realizować w szkole zajęcia mające na celu szerzenie wiedzy o HIV i AIDS. Uczniowie i nauczyciele mogą 1 grudnia przypiąć do ubrania czerwoną kokardkę – symbol solidarności z osobami chorymi na AIDS. Kolor czerwony symbolizuje krew i miłość.
Gdyby zapytać młodzież o skojarzenia z tematem HIV padną pewnie hasła, takie jak:
  • rewolucja seksualna,
  • środowiska hippisowskie,
  • ryzykowny seks bez zabezpieczenia.
Na szczęście społeczna świadomość odnośnie do narkotyków i antykoncepcji jest większa, niż w poprzednich pokoleniach. Co nie oznacza, że nastolatki nie podejmują zachowań ryzykownych. Czy to jednak jedyne sytuacje, w którym może dojść do zakażeń? Czy posiadamy tak skuteczne leczenie, że właściwie sytuacja jest zupełnie opanowana i nie trzeba się niczego obawiać? Młodzi ludzie powinni jak najszybciej uzyskać odpowiedzi na te oraz szereg innych pytań. W szczególności muszą poznać kluczowe zasady zapobiegania zakażeniom HIV oraz leczenia AIDS. Kwestie te powinny być podnoszone w ramach realizowanej w szkole edukacji zdrowotnej.

Światowy Dzień AIDS. O HIV pogadajmy bez tabu – scenariusz zajęć profilaktycznych dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Nie dla autoagresji – scenariusz profilaktyczny dla szkół ponadpodstawowych

Nie dla autoagresji – scenariusz profilaktyczny dla szkół ponadpodstawowych

Czasami ból, którego nie widać, boli najbardziej. Czasami trudno znaleźć słowa, by opisać, co dzieje się w środku. Samookaleczenia to nie tylko rany na ciele – to często sposób, by na chwilę uciszyć chaos, który panuje w emocjach. To nie krzyk o uwagę, ale cichy sygnał, że coś jest nie do uniesienia. Dlatego właśnie ten warsztat jest tak ważny. Jego celem nie jest ocenianie, ale zrozumienie. Nie chodzi o pouczanie, lecz o wspólne szukanie lepszych dróg radzenia sobie. W bezpiecznej przestrzeni, wśród rówieśników, można spróbować nazwać to, co trudne. Posłuchać. Zrozumieć. I zobaczyć, że nie jest się samym.

Uczestnicy Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Cele ogólne profilaktyka zachowań ryzykownych: samouszkodzenia
Cele szczegółowe
  • wsparcie uczniów w poszukiwaniu rozwiązań innych niż samookaleczenia
  • rozwój umiejętności autoregulacji emocji: identyfikowania, nazywania, wyrażania uczuć
  • wsparcie procesu komunikacji w grupie rówieśniczej
  • wzmocnienie uczniów w zakresie kryzysowych interwencji rówieśniczych
  • psychoedukacja w zakresie zachowań ryzykownych
  • zapobieganie zachowaniom ryzykownym w grupie rówieśniczej
  • budowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w grupie
  • rozwijanie empatii w grupie rówieśniczej
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Samouszkodzenia, a potrzeby
  • długopisy, ołówki
  • arkusze brystolu, mazaki
  • kartki
  • karteczki samoprzylepne
Czas trwania 2x45 minut
Liczba uczestników 20 – 30 osób
Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie:   Zachowania autoagresywne u uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Do webinaru dołączono materiały specjalne:
  • Arkusz obserwacji dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu pod kątem traumy
  • Check lista: Dostosowanie przestrzeni do potrzeb ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Kwestionariusz wywiadu z rodzicami na temat zachowań problemowych u dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Test przesiewowy – podejrzenie zaburzeń ze spektrum autyzmu
  • Prezentacja: Zachowania autoagresywne u ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Sprawdź inne serwisy