Światowy Dzień AIDS. O HIV pogadajmy bez tabu – scenariusz zajęć profilaktycznych dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 23 listopada 2022

Jakie przekonania dotyczące ryzyka zakażenia HIV ma współczesna młodzież? Czy nastolatki nadal widzą zagrożenie w tym temacie? Świat się zmienia i epidemia HIV nie jest obecnie często poruszaną publicznie kwestią. Natomiast dane dotyczące wykryć HIV nadal są niepokojące. Co więcej – w ostatnich latach mówi się o wzroście zakażeń chorobami przenoszonymi drogą płciową. Wirus HIV jest zagrożeniem nie tylko w sytuacji przygodnych, ryzykownych kontaktów seksualnych. Można się nim zarazić również u niesprawdzonego tatuażysty, czy piercera. Narażone są nastolatki eksperymentujące z narkotykami wstrzykiwanymi dożylnie lub okaleczające się. Dlatego tak istotna jest rzetelna profilaktyka w tym temacie.

Uczestnicy Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny Profilaktyka zakażeń wirusem HIV
Cele szczegółowe
  • Poprawa świadomości na temat zachowań ryzykownych
  • Wzrost bezpieczeństwa młodzieży
  • Profilaktyka zapobiegania zakażeniu wirusem HIV i odpowiedzialnego reagowania w sytuacjach zagrożenia
Potrzebne materiały
  • flipchart lub tablica,
  • długopisy,
  • mazaki,
  • małe karteczki samoprzylepne,
  • rzutnik lub tablica interaktywna z dostępem do Internetu.
UWAGA: Uczniowie powinni mieć możliwość korzystania z telefonów komórkowych
Czas trwania zajęć 2x 45 minut
Liczba uczestników 20-30 osób

Przygotowanie do warsztatów

Warsztat w dużej mierze będzie się opierał na pracy w małych grupach i dlatego warto zaaranżować układ krzeseł tak, by uczniowie mogli swobodnie pracować na środku i na podłodze. Warto wynieść/odsunąć ławki, by każdy miał swobodę pracy, a krzesła ustawić w kręgu. Niezwykle istotne jest zadbanie o komfort grupy. Należy umówić się na:

  • zachowanie poufności poruszanych kwestii, jeśli ktoś odniesie się do własnych doświadczeń,
  • unikanie oceny wypowiedzi innych, krytycznych komentarzy,
  • prawo do wycofania się z dyskusji, jeśli będzie się czuło potrzebę.

Wprowadzenie

Ryzyko zakażenia wirusem HIV nie jest tematem, o którym dużo się obecnie mówi. A jednak nadal się powinno. Codziennie dwie, trzy osoby w Polsce dowiadują się o zakażeniu. W ostatnich latach lekarze wskazują na wzrost „popularności” chorób wenerycznych. Jednak HIV nie przenosi się jedynie drogą płciową. Można się nim zakazić poprzez kontakt z zakażoną krwią, używając niewysterylizowanych narzędzi, np. igłą. Dzisiaj postaramy się dowiedzieć o tym, jak najwięcej.

Zadanie 1. Sprawdzenie świadomości uczniów w temacie HIV

Prowadzący rozdaje uczniom małe samoprzylepne karteczki, każdemu po kilka. Prosi, by napisali na nich swoje skojarzenia i to, co wiedzą na temat HIV i AIDS. Wszystko, co przyjdzie im do głowy. Po kilku minutach prowadzący zbiera kartki. Na tablicy zapisuje słowa – klucze:

  • wpływ na zdrowie,
  • sytuacje z ryzykiem zakażenia,
  • kontekst społeczny.

Prowadzący odczytuje kolejno treść karteczek. Rozmieszcza je na tablicy wokół haseł, do których pasują.

Przydatne pytania:

  • Czy temat HIV/AIDS jest dla was znany?
  • Jak często słyszycie o sytuacjach, w których ktoś się okazał zakażony?
  • Jak myślicie, w jakich latach trwała w Polsce epidemia HIV?
  • Czy w sytuacjach, w których korzystacie z usług dentysty, tatuażysty, piercera myśl o HIV była obecna?

Prowadzący podsumowuje skojarzenia uczniów. Jeśli wśród nich są mylne przekonania, od razu je weryfikuje, dopytując młodzież o to, czy są pewni tych skojarzeń. Na przykład, jeśli na karteczce pojawi się: zakażenie drogą kropelkową, warto zapytać, czy tak na pewno jest.

HIV nie przenosi się drogą kropelkową, konieczny jest kontakt z krwią. Nie ma go w wydychanym powietrzu czy ślinie.

Zadanie 2. Młodzieżowa kampania informacyjna

Zadaniem uczniów będzie przygotowanie wystąpienia dotyczącego tematu HIV/AIDS. Prowadzący dzieli klasę na małe grupy lub pary, zależnie od liczebności grupy. Ważne, by zrealizowany został każdy temat. Wypowiedź powinna trwać maksymalnie 90 sekund. Konwencją wystąpienia są wiadomości telewizyjne – krótki informacyjny komunikat, reportaż, wywiad lub sonda.

Tematy:

  1. Statystyki zakażeń HIV i chorowania na AIDS w Polsce i na świecie. Wzrost czy spadek w stosunku do ubiegłych lat?
  2. Fakty i mity dotyczące HIV i AIDS.
  3. Epidemia HIV/AIDS: historia i współczesność.
  4. Zakażenia HIV: sytuacje ryzykowne oczywiste i nieoczywiste. 
  5. Badanie na obecność wirusa HIV. Gdzie się zgłosić? Jak wygląda procedura?
  6. Mogę być zarażony – co robić, gdy pojawia się ryzyko zakażenia. Metody wczesnej interwencji.
  7. HIV a AIDS. O co chodzi? Na czym polega wpływ wirusa HIV na zdrowie. Kiedy mówimy o AIDS?
  8. Medycyna a HIV/AIDS. Możliwości i ograniczenia.
  9. Jakie zasady sanitarne powinien spełnić zakład używający igieł, by zapobiec zakażeniu HIV? W jakich miejscach używa się igieł i narzędzi ostrych?

Pierwszy etapem pracy jest resaerch w sieci. Prowadzący monitoruje pracę uczniów, pomaga wybrać rzetelne źródła informacji.

Następnie uczniowie opracowują wystąpienie, wybierają prezenterów i operatorów kamery. Uczniowie nagrywają swoje wypowiedzi telefonami, po czym przesyłają prowadzącemu nagranie na adres mailowy. Zanim jednak grupa zacznie nagrywać, prowadzący powinien sprawdzić treść wystąpienia pod kątem możliwych błędów merytorycznych. Uczniowie powinni mieć możliwość wyjścia na korytarz, by nagranie przebiegło w ciszy.

Po otrzymaniu wszystkich nagrań prowadzący odtwarza je na rzutniku lub tablicy interaktywnej. Wszyscy uczniowie oglądają efekty pracy. Po nagraniach prowadzący zaprasza uczniów do tego, by zadawali sobie nawzajem pytania. Być może coś, co usłyszeli w nagraniach wyda im się zupełnie nowe lub mało zrozumiałe. Prosi grupy, by rozjaśniały wątpliwości innych uczniów.

Pomocne będą pytania:

  • Co was zaskoczyło w tych informacjach?
  • W jaki sposób dotychczas postrzegaliście sprawę zakażeń HIV?
  • Jakie emocje budzi ten temat?
  • W jaki sposób w społeczeństwie mogą się czuć osoby zakażone HIV?
  • Czy to nadal temat tabu?
  • Jakie sytuacje wydają wam się najbardziej zagrażające?
  • Z jakich źródeł korzystaliście przy opracowaniu nagrania?
  • Jakie źródła informacji uważacie za najbardziej rzetelne?

Zadanie 3. Debata na temat zakażeń HIV

Prowadzący dzieli uczniów na dwie grupy. Zadaniem grup jest reprezentowanie oddzielnych stanowisk:

  • Problem HIV został opanowany i obecnie nie dotyczy naszego społeczeństwa.
  • Problem HIV nadal jest obecny w życiu społecznym i jest zagrożeniem.

Każda grupa ma za zadanie przygotować 10 argumentów podtrzymujących swoje stanowisko. Prowadzący jest moderatorem debaty, zadaje pytania otwarte, np.:

  • Czy wirus HIV jest nadal zagrożeniem?
  • Czy możemy mówić o epidemii HIV?
  • Jakie sytuacje społeczne wpłynęły na poziom zakażeń HIV i zachorowań na AIDS w ostatnich pięciu latach?
  • Jakie działania profilaktyczne zostały wdrożone w obszarze przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się wirusa HIV?
  • W jaki sposób społeczeństwo postrzega wirus HIV?
  • Na czym obecnie powinna się opierać profilaktyka zakażeń HIV?
  • Jakie grupy społeczne są obecnie najbardziej narażone na zakażenie? Czy można je obecnie określić?

Zadanie 5. Rundka podsumowująca

Na koniec zajęć prowadzący prosi uczniów, by podzielili się swoimi refleksjami. Zachęca do tego, by opisali swoje odczucia odnośnie do podjętego tematu, powiedzieli, co ich zaskoczyło, co zapamiętają po warsztatach.

Informacje zwrotne Na koniec warto zebrać wypowiedzi wszystkich uczestników na temat tematyki warsztatu, jego konstrukcji i przydatności. Informacje zwrotne grupa może udzielić na forum, swobodnie je wyrażając lub w formie małych karteczek dla prowadzącego.
Dodano: 23 listopada 2022

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy