Jakie przekonania dotyczące ryzyka zakażenia HIV ma współczesna młodzież? Czy nastolatki nadal widzą zagrożenie w tym temacie? Świat się zmienia i epidemia HIV nie jest obecnie często poruszaną publicznie kwestią. Natomiast dane dotyczące wykryć HIV nadal są niepokojące. Co więcej – w ostatnich latach mówi się o wzroście zakażeń chorobami przenoszonymi drogą płciową. Wirus HIV jest zagrożeniem nie tylko w sytuacji przygodnych, ryzykownych kontaktów seksualnych. Można się nim zarazić również u niesprawdzonego tatuażysty, czy piercera. Narażone są nastolatki eksperymentujące z narkotykami wstrzykiwanymi dożylnie lub okaleczające się. Dlatego tak istotna jest rzetelna profilaktyka w tym temacie.
Przeczytaj również:
Uczestnicy | Uczniowie szkół ponadpodstawowych |
Cel ogólny | Profilaktyka zakażeń wirusem HIV |
Cele szczegółowe |
|
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania zajęć | 2x 45 minut |
Liczba uczestników | 20-30 osób |
Warsztat w dużej mierze będzie się opierał na pracy w małych grupach i dlatego warto zaaranżować układ krzeseł tak, by uczniowie mogli swobodnie pracować na środku i na podłodze. Warto wynieść/odsunąć ławki, by każdy miał swobodę pracy, a krzesła ustawić w kręgu. Niezwykle istotne jest zadbanie o komfort grupy. Należy umówić się na:
Ryzyko zakażenia wirusem HIV nie jest tematem, o którym dużo się obecnie mówi. A jednak nadal się powinno. Codziennie dwie, trzy osoby w Polsce dowiadują się o zakażeniu. W ostatnich latach lekarze wskazują na wzrost „popularności” chorób wenerycznych. Jednak HIV nie przenosi się jedynie drogą płciową. Można się nim zakazić poprzez kontakt z zakażoną krwią, używając niewysterylizowanych narzędzi, np. igłą. Dzisiaj postaramy się dowiedzieć o tym, jak najwięcej.
Prowadzący rozdaje uczniom małe samoprzylepne karteczki, każdemu po kilka. Prosi, by napisali na nich swoje skojarzenia i to, co wiedzą na temat HIV i AIDS. Wszystko, co przyjdzie im do głowy. Po kilku minutach prowadzący zbiera kartki. Na tablicy zapisuje słowa – klucze:
Prowadzący odczytuje kolejno treść karteczek. Rozmieszcza je na tablicy wokół haseł, do których pasują.
Przydatne pytania:
Prowadzący podsumowuje skojarzenia uczniów. Jeśli wśród nich są mylne przekonania, od razu je weryfikuje, dopytując młodzież o to, czy są pewni tych skojarzeń. Na przykład, jeśli na karteczce pojawi się: zakażenie drogą kropelkową, warto zapytać, czy tak na pewno jest.
HIV nie przenosi się drogą kropelkową, konieczny jest kontakt z krwią. Nie ma go w wydychanym powietrzu czy ślinie.
Zadaniem uczniów będzie przygotowanie wystąpienia dotyczącego tematu HIV/AIDS. Prowadzący dzieli klasę na małe grupy lub pary, zależnie od liczebności grupy. Ważne, by zrealizowany został każdy temat. Wypowiedź powinna trwać maksymalnie 90 sekund. Konwencją wystąpienia są wiadomości telewizyjne – krótki informacyjny komunikat, reportaż, wywiad lub sonda.
Tematy:
Pierwszy etapem pracy jest resaerch w sieci. Prowadzący monitoruje pracę uczniów, pomaga wybrać rzetelne źródła informacji.
Następnie uczniowie opracowują wystąpienie, wybierają prezenterów i operatorów kamery. Uczniowie nagrywają swoje wypowiedzi telefonami, po czym przesyłają prowadzącemu nagranie na adres mailowy. Zanim jednak grupa zacznie nagrywać, prowadzący powinien sprawdzić treść wystąpienia pod kątem możliwych błędów merytorycznych. Uczniowie powinni mieć możliwość wyjścia na korytarz, by nagranie przebiegło w ciszy.
Po otrzymaniu wszystkich nagrań prowadzący odtwarza je na rzutniku lub tablicy interaktywnej. Wszyscy uczniowie oglądają efekty pracy. Po nagraniach prowadzący zaprasza uczniów do tego, by zadawali sobie nawzajem pytania. Być może coś, co usłyszeli w nagraniach wyda im się zupełnie nowe lub mało zrozumiałe. Prosi grupy, by rozjaśniały wątpliwości innych uczniów.
Pomocne będą pytania:
Prowadzący dzieli uczniów na dwie grupy. Zadaniem grup jest reprezentowanie oddzielnych stanowisk:
Każda grupa ma za zadanie przygotować 10 argumentów podtrzymujących swoje stanowisko. Prowadzący jest moderatorem debaty, zadaje pytania otwarte, np.:
Na koniec zajęć prowadzący prosi uczniów, by podzielili się swoimi refleksjami. Zachęca do tego, by opisali swoje odczucia odnośnie do podjętego tematu, powiedzieli, co ich zaskoczyło, co zapamiętają po warsztatach.