Gdy mamy w szkole ucznia nękanego przez rówieśników, najważniejsze jest jak najszybsze udzielenie fachowej pomocy. Jak to zrobić?
Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który zauważy, że uczeń dopuszcza się fizycznej lub psychicznej agresji wobec innego ucznia, informuje o tym fakcie wychowawcę klasy, a także pedagoga szkolnego. Poznaj całą procedurę postępowania w tej sytuacji.
Przeczytaj również:
Poznaj działania zapobiegające pojawieniu się przemocy rówieśniczej oraz strategie przeciwdziałania temu zjawisku. Wykorzystaj w praktyce przedstawione propozycje oddziaływań.
W kolejnej części artykułu przedstawiamy mechanizmy społeczne przyczyniające się do wzmacniania przejawów przemocy rówieśniczej. Co decyduje, że myślący, wrażliwy młody człowiek potrafi stać się sprawcą przemocy, albo częścią „publiczności”, zachęcając sprawcę do aktów agresji? Gdy porozmawiać z takim uczniem na osobności, to zupełnie nie przypomina buchającego emocjami i podjudzającego do przemocy nastolatka. A jednak…
Zdecyduj, czy opisane zachowania lub słowa nauczyciela są przejawem agresji z jego strony. Dokument stanowi załącznik do scenariusza Agresja ze strony nauczyciela - warsztaty pomagające konstruktywnie radzić sobie z problemem. Można go wykorzystać podczas zajęć lub indywidualnej rozmowy z uczniem.
Wzór ankiety dla uczniów dotyczącej agresji nauczycielskiej. Wzór stanowi załącznik do scenariusza Agresja ze strony nauczyciela - warsztaty pomagające konstruktywnie radzić sobie z problemem.
Scenariusz warsztatu dla uczniów różnych typów szkół przybiżający problem agresywnych postaw nauczycieli. Zajęcia uczą, jak identyfikować takie postawy oraz jak postępować w rzeczywistych sytuacjach.
Agresja to jednorazowy akt, podczas gdy przemoc jest procesem. Artykuł rozpatruje przemoc rówieśniczą, uwzględniając kryterium wieku, płci, sprawności. Opisuje sytuację osób zaangażowanych lub będących świadkami przemocy. Zawarte w nim informacje pozwolą nauczycielom specjalistom, wychowawcom lepiej dostrzegać i bardziej dogłębnie analizować przypadki przemocy rówieśniczej, z którymi spotykają się w swojej pracy.
Wielu z nas może z własnego uczniowskiego doświadczenia przytoczyć przykłady przemocy rówieśniczej. Może byliśmy jej ofiarami, a może i nam zdarzało się nękać kolegów… Zatem skąd się to zjawisko bierze i dlaczego jest dość powszechne? Artykuł może być pomocny nauczycielowi w odróżnianiu zachowań agresywnych od przypadków przemocy rówieśniczej, pomoże zastanowić się głębiej nad zagadnieniem, po to, aby je zdefiniować, scharakteryzować oraz poszukać skutecznych form radzenia sobie z takimi zjawiskami.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Częstą przyczyną zachowań agresywnych uczniów wobec siebie jest nieumiejętność radzenia sobie z emocjami i rozwiązywaniem konfliktów. Powody takiego stanu rzeczy tkwią niejednokrotnie w rodzinach (kłótnie, przemoc, nadmierna dyscyplina, brak zainteresowania itd.), a także w nieformalnych grupach rówieśniczych. Warto wykorzystać scenariusz podczas zajęć z uczniami na temat agresji.
Trening kontroli złości wpisuje się w strukturę programu Treningu Zastępowania Agresji. Poznaj szczegóły.
Trening Zastępowania Agresji – zgodnie z ideą programu – uznać należy za formę zajęć socjoterapeutycznych, ponieważ celem pracy i głównym czynnikiem zmian niekorzystnych wzorców zachowania są doświadczenia korekcyjne oraz nabywanie nowych umiejętności w toku zajęć grupowych o strukturalizowanym charakterze.
Dużo się dziś mówi o trudniejszych dzieciach: wydają się nie mieć umiejętności i motywacji, żeby odnieść sukces w szkole, życiu. Dyskutować można długo, ale najważniejsze jest to, że dzieci muszą być nauczone tych umiejętności. Opisany poniżej Trening Zastępowania Agresji ART jest nie tylko dla ludzi z problemem agresji, jest to program nauki podstawowych umiejętności społecznych.
Wiedza na temat mechanizmów przemocy, znajomość skutecznych programów profilaktycznych oraz umiejętne z nich korzystanie, systematyczność i spójność działań mogą pomóc szkole poradzić sobie z problemem. Niniejszy artykuł pokazuje działania jednej ze szkół, której działania w tej materii okazały się skuteczne.
Opublikowany w 2015 r. przez IBE raport z badań dotyczących przemocy w polskiej szkole pokazuje, że 10% uczniów jest dręczonych – najczęściej z powodu niskiego statusu majątkowego w rodzinie oraz słabej sprawności fizycznej. Oznacza to, że ok. pół miliona dzieci i młodzieży jest narażonych na różnego rodzaju działania przemocowe w szkole, a około 100 tysięcy doświadcza takich działań każdego dnia.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.