Przejdź na jasną stronę mocy i powiedz STOP przemocy – scenariusz dla uczniów

Anna Kiełczewska

Autor: Anna Kiełczewska

Dodano: 22 stycznia 2024

Przemoc rówieśnicza stała się tak powszechna, że uczniowie coraz rzadziej na nią reagują. Podczas tych zajęć bierni obserwatorzy dowiedzą się, dlaczego trzeba zgłaszać dorosłym przypadki stosowania przemocy wobec innych uczniów i w jaki sposób to robić. Do scenariusza zajęć dołączono materiał pomocniczy w formie filmu video.

Uczestnicy Uczniowie szkoły podstawowej
Cele główne
  • Uświadomienie uczniom znaczenia zgłaszania sytuacji, w których są świadkami przemocy w szkole
  • Zachęcenie ich do reagowania na przemoc rówieśniczą
Cele szczegółowe Uczeń:
  • Zna podstawowe pojęcia związane z problematyką przemocy rówieśniczej
  • potrafi rozpoznać przejawy przemocy rówieśniczej w klasie/szkole
  • zna jej konsekwencje
  • wychodzi z roli biernego obserwatora i zgłasza przypadki przemocy
  • dba o bezpieczeństwo własne i innych
  • ćwiczy umiejętność pracy w grupie i dyskusji
Potrzebne materiały
Czas trwania zajęć 60 minut
Liczba uczestników Oddział klasowy

Wprowadzenie tematu

Prowadzący zapisuje na tablicy (arkuszu) kilka pojęć, a uczestnicy mówią, z czym one im się kojarzą.

Pojęcia: przezywanie, wyśmiewanie, popychanie, szarpanie, zabieranie rzeczy, obgadywanie, wykluczanie z zabawy/rozmów.

Skojarzenie: przemoc rówieśnicza

Uczniowie podają inne przykłady, które nauczyciel dopisuje do pozostałych.

Prowadzący mówi: Dziś zastanowimy się, co robić, gdy widzimy/wiemy, że ktoś w klasie stosuje przemoc.

Fragment filmu RESQL

Grupa ogląda pierwszy fragment filmu „Przemoc relacyjna. Zgłoszenie przemocy rówieśniczej” (do 1.37 min.) i odpowiada na pytania:

  • Kim jest Ania?
  • Czy wszystkie osoby pokazane w filmie są sprawcami przemocy wobec niej?
  • Dlaczego nauczyciel nie reaguje?

Ważne! Ania jest ofiarą przemocy rówieśniczej. W szkołach wiele dzieje się w tle (np. w mediach społecznościowych, w grupach nieformalnych utworzonych w aplikacjach telefonicznych, na przerwach, poza budynkiem szkoły), dlatego przemoc często pozostaje niewidzialna dla nauczycieli. Mogą nie odczytać poprawnie sygnałów wysyłanych przez uczniów (w filmie dotyczy to wykluczenia Ani z pracy w grupie).

Kto jest kim?

Nauczyciel odtwarza kolejny fragment filmu (do 2.10 min.) i pyta:

  • Kim jest dziewczyna z długimi ciemnymi włosami?
  • Jaką rolę pełni w pokazanych scenach?
  • Dlaczego nie reaguje?

Odpowiedź: Jest biernym obserwatorem, świadkiem, ale też uczestnikiem (członkiem grupy, która wyśmiewa się z Ani). Czuje, że zachowanie klasy wobec koleżanki jest nie w porządku, lecz nie wie, jak powinna się zachować.

Cichy krąg

Uczniowie stają w kręgu twarzami na zewnątrz i zamykają oczy. Nauczyciel mówi: Zastanówcie się, czy powinniśmy reagować, gdy ktoś w klasie jest wyśmiewany, wykluczany, gdy mu dokuczają, przezywają lub np. publikują jego zdjęcia albo obraźliwe wpisy w internecie. Za chwilę odczytam kilka zdań. Po każdym zrobię krótką przerwę. Ci, którzy zgadzają się z usłyszanym zdaniem, podnoszą rękę. Ważne, abyście przez cały czas mieli zamknięte oczy i nie podglądali. Wtedy wasze odpowiedzi będą szczere.

Następnie odczytuje zdania z materiału pomocniczego Reagować czy nie? (załącznik nr 1) i obserwuje reakcje uczestników. Dla uczniów to prosty i bezpieczny sposób, by powiedzieli, co naprawdę myślą.

Na zakończenie prowadzący dzieli się z uczniami refleksją, np.

  • Dość często jesteście świadkami przemocy w szkole, ale rzadko na nią reagujecie.
  • Większość z was nie reaguje, bo obawia się, że sprawcy zaczną im dokuczać.
  • Wydaje mi się, że nie bardzo wiecie, jak zachować się w takich sytuacjach.

Szukamy rozwiązań

Prowadzący mówi: Przeraża mnie nie przemoc nielicznych, lecz cisza wielu (Martin Luther King) i prosi uczniów o objaśnienie cytatu, zapraszając ich tym samym do rozmowy na temat reagowania wobec przemocy. Wyjaśnia, że obserwator jest współodpowiedzialny. To, że nie uczestniczy aktywnie w stosowaniu przemocy nie oznacza, że problem go nie dotyczy. Dziewczyna z filmu, która jest takim biernym obserwatorem, czuje, że jest przemoc wobec koleżanki jest zła i że powinna coś zrobić.

Uczniowie pracują w grupach. Ustalają, jakie działania można podjąć w omawianej sytuacji (karta pracy Rozwiązania, załącznik nr 2).

Refleksja

Chętni przedstawiają swoje propozycje rozwiązań na forum klasy. Warto włączyć wszystkich do krótkiej dyskusji, która powinna zakończyć się stwierdzeniem: Przemoc rówieśnicza może dotknąć każdego. Przemoc krzywdzi (może nawet zniszczyć życie) i nigdy nie powinniśmy się na nią zgadzać. Jeśli nie zareagujemy, będzie coraz gorzej. Powstrzymywanie przemocy chroni nas wszystkich.

Ratunek dla Ani

Klasa ogląda ostatni fragment filmu, a nauczyciel wyjaśnia, czym jest aplikacja RESQL.

Jeśli szkoła wykupiła RSEQL, można ją przetestować wraz z uczestnikami. Jeśli nie, podaj dostępne w szkole sposoby zgłaszania przypadków przemocy, np. do pedagoga szkolnego lub dyrektora szkoły (szkoła powinna mieć wypracowane procedury postępowania, które warto dzieciom przypomnieć). Podkreśl, że takie zgłoszenia zawsze są anonimowe i poufne, żeby chronić osobę informującą o problemie.

Zakończenie

Uczniowie zamykają oczy i wyobrażają sobie, jak zmieni się życie Ani w klasie, gdy dzięki ich interwencji przemoc wobec niej zostanie zatrzymana. Powinni zakończyć zajęcia z przekonaniem, że warto reagować.

Film wykorzystany podczas zajęć pobierzesz tutaj:

Podgląd dokumentów:

Dodano: 22 stycznia 2024

Autor: Anna Kiełczewska

Wychowawca, nauczyciel, trener rozwoju osobistego, autorka licznych publikacji z zakresu wychowania, pedagogiki i psychologii. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami w szkołach polskich i holenderskich.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy