RESQL

Przemoc nauczycieli wobec uczniów – raport z badań. Przeciwdziałanie przemocy z RESQL

Przemoc nauczycieli wobec uczniów – raport z badań

Przemoc jest szczególnie dotkliwa, kiedy doświadczamy jej od osób, które powinny się nami opiekować, być wzorem, dawać bezpieczeństwo. Większość badań empirycznych w obszarze przemocy w szkole dotyczy przemocy rówieśniczej lub klimatu szkoły, którego jednym z ważnych elementów są relacje uczniów z nauczycielami.  Odkąd prawnie zakazano przemocy fizycznej wobec dzieci obserwuję się jej znaczący spadek, jednak wciąż bagatelizowana jest przemoc emocjonalna, która zwłaszcza dla dzieci i młodzieży niesie ogromne konsekwencje. Przemoc nauczycieli wobec uczniów negatywnie wpływa na klimat szkoły i jest predyktorem wystąpieniem przemocy rówieśniczej, jak wygląda sytuacja w tym obszarze w Polsce i na świecie?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są najczęstsze formy przemocy nauczycieli wobec uczniów?
  • Czy przemoc nauczycieli może predysponować do przemocy rówieśniczej?
  • Jakie wyniki przyniosły polskie badania na temat przemocy nauczycieli wobec uczniów?
  • Jakie są różnice w postrzeganiu przemocy przez nauczycieli i uczniów?
  • Jakie są międzynarodowe statystyki dotyczące przemocy nauczycieli wobec uczniów?
  • Jakie są najczęściej zgłaszane formy przemocy nauczycieli na świecie?
  • Jakie skutki psychiczne i fizyczne ma przemoc nauczycieli na uczniów?
  • Dlaczego chłopcy częściej doświadczają przemocy ze strony nauczycieli niż dziewczynki?
  • Jak uczniowie radzą sobie z przemocą nauczycieli?
  • Dlaczego świadkowie przemocy w szkole często nie reagują na przemoc nauczycieli?
  Bullying – nie tylko przemoc fizyczna. Dowiedz się czym jest Bullying i jak na niego reagować. Pamiętaj, że bullying to nie tylko przemoc fizyczna

Bullying – nie tylko przemoc fizyczna

Bullying to nie tylko fizyczna przemoc, ale cały wachlarz zachowań, które uderzają w godność i poczucie własnej wartości uczniów. To problem, który przybiera różne formy, dlatego wymaga nie tylko dostrzegania, ale i zrozumienia jego subtelniejszych, często ukrytych form. W artykule poruszona została tematyka ukrytej przemocy rówieśniczej, obejmującej zachowania takie jak wykluczenie, plotkowanie czy nękanie internetowe (cyberprzemoc). Przedstawiono charakterystyczne cechy bullyingu, jego długofalowe skutki dla ofiar oraz strategie, które mogą pomóc nauczycielom w identyfikacji i zapobieganiu temu zjawisku wśród dzieci i młodzieży. Autor udziela również wskazówek, jak tworzyć bezpieczne i wspierające środowisko edukacyjne, promując jednocześnie kulturę szacunku i tolerancji.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest bullying?
  • Jakie cechy odróżniają bullying od innych konfliktów rówieśniczych?
  • Jakie mogą być skutki długotrwałego bullyingu dla ofiary?
  • Jakie sygnały powinny zaniepokoić nauczycieli i rodziców?
  • W jaki sposób szkoły mogą walczyć z problemem bullyingu?
  • Dlaczego w przypadku bullyingu interwencje powinny obejmować całą społeczność szkolną?
  • Jakie działania profilaktyczne mogą podjąć nauczyciele, aby przeciwdziałać przemocy rówieśniczej?
  • Jakie kroki powinien podjąć nauczyciel, gdy dostrzeże sytuacje przemocy rówieśniczej?
Sprawdź inne serwisy