Czy skrzynka na problemy to dobre rozwiązanie?

dr Radosław Kaczan

Autor: dr Radosław Kaczan

Dodano: 6 marca 2024
Czy skrzynka na problemy to dobre rozwiązanie

Często podczas rozmów na temat bullyingu zarówno dorośli jak i sami uczniowie zadają sobie pytanie: dlaczego mimo to, że wiele osób wiedziało o trudnych zdarzeniach w klasie, nikt o tym nie poinformował. Nie skorzystał z dostępnych w szkole rozwiązań takich jak pójście do pedagoga czy psychologa jak zgłoszenie się do dyrektora jak napisanie informacji przez dziennik elektroniczny lub innym kanałem komunikacji.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Dlaczego tradycyjne metody zgłaszania problemów w szkołach, takie jak skrzynki na problemy, mogą nie być skuteczne w zapobieganiu bullyingowi?
  • Jakie są główne obawy uczniów w odniesieniu do korzystania ze skrzynek na problemy?
  • Czym jest system RESQL i jakie potrzeby uczniów ma na celu zaspokoić?
  • Jak wygląda proces działania systemu RESQL od zgłoszenia problemu przez ucznia do podjęcia działań przez nauczycieli i dyrekcję szkoły?
  • Jakie korzyści mogą wynikać z wdrożenia systemu RESQL w szkołach?

Reagowanie na Bullying – bariery i obawy uczniów

Jest wiele różnych uwarunkowań tego czy podejmiemy decyzję o reagowaniu i udzieleniu komuś pomocy.

Chcielibyśmy się skupić na jednym wycinku tego zjawiska dotyczącym szkolnej rzeczywistości. Mianowicie na takich rozwiązaniach, w których uczniowie otrzymują możliwość anonimowego zgłaszania przemocy poprzez wiszącą fizycznie skrzynkę, do której mogą wrzucić informacje dotyczące różnych problemów z jakie się stykają w szkole.

Czy skrzynka na problemy to dobre rozwiązanie?

Uczniowie, którzy opowiadali nam o takim rozwiązaniu (znali je z różnych szkół do których uczęszczali lub z opowieści) mówili o swoich zastrzeżeniach.

Po pierwsze ten sposób wcale nie był dla nich anonimowy. Często skrzynki były w takich miejscach w których zarówno dorośli jak i rówieśnicy widzieli kto i co do nich wrzuca.

Po drugie ten sposób zgłaszania nie dawał w żaden sposób możliwości komunikacji zwrotnej. Nawet przy dobrze działającym systemie reagowania na te zgłoszenia uczniowie mówili „ale my nie wiemy kto to przeczyta, kiedy przeczyta i co z tym zrobi”

Po trzecie według uczniów takie formy są zbyt angażujące. Wymagały od nich podjęcia działania wprost: podejścia do tej skrzynki, pójścia do gabinetu, poczekania w kolejce albo powiedzenie jakiemuś innemu dorosłemu, że się przychodzi z jakąś sprawą.

Rozwiązanie RESQL

Dla uczniów bardzo ważne jest, żeby sposób zgłaszania przemocy był anonimowy, dostępny i pod ręką i na takie potrzeby odpowiedzią jest RESQL- system do anonimowego zgłaszania przemocy rówieśniczej.

Rozwiązanie powinno zapewniać im dyskrecję oraz jak najprostszy i najkrótszy sposób uzyskania pożądanego efektu, czyli wysłania zgłoszenia. Dodatkowo ważne jest, że RESQL daje możliwość uzyskania informacji zwrotnej. Nawet jeżeli nie poda się swojego imienia lub poda się tylko niewiele informacji to w wiadomościach od nauczyciela uczeń dostanie pytania a rozmowa będzie tak prowadzona, żeby uczeń mógł sformułować to o co mu chodziło. Dopiero podczas rozmowy z dorosłym uczniowie podają dodatkowe informacje, ale przede wszystkim otrzymują wsparcie. Dowiadują się co można zrobić, jak można zadziałać, co planują nauczyciele. W tej rozmowie mogą wyrazić też swoje oczekiwania dotyczącą tego działania.

RESQL JAK TO DZIAŁA? 

Za pośrednictwem aplikacji, w sposób anonimowy, uczeń zgłasza sytuację, która go niepokoi może ona dotyczyć bezpośrednio jego/jej lub może być świadkiem), następnie Interwent nauczyciel/le wybrani do obsługi zgłoszeń w ramach swojej społeczności szkolnej), za pomocą stacjonarnego panelu systemu,  odbiera zgłoszenie i we współpracy z innymi pracownikami szkoły podejmuje odpowiednie działania (sposób reagowania, czas reakcji, dalsze kroki podejmowane przez nauczyciela zależą od zasad ustalonych wewnątrz szkoły). Dyrektor szkoły monitoruje problem przemocy w szkole za pomocą stacjonarnego panelu systemu RESQL

Szczegółowy schemat działania wraz z przykładową interwencją poniżej:

dr Radosław Kaczan
Dodano: 6 marca 2024

Autor: dr Radosław Kaczan

Psycholog, adiunkt na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS, współzałożyciel sytemu RESQL
Sprawdź inne serwisy