bullying

  Jak rozpoznać bullying i hejt? Scenariusz warsztatu psychoedukacyjnego dla nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów szkolnych

Jak rozpoznać bullying i hejt? Scenariusz warsztatu psychoedukacyjnego dla nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów szkolnych

Scenariusz warsztatu został przygotowany z myślą o nauczycielach, wychowawcach, psychologach i pedagogach, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi z przemocą rówieśniczą. Spotkanie ma charakter psychoedukacyjny i łączy teorię z praktyką poprzez dyskusje, ćwiczenia grupowe oraz analizę konkretnych przypadków. Uczestnicy będą mogli pogłębić swoją wiedzę na temat zjawiska bullyingu i hejtu, zarówno w środowisku szkolnym, jak i w przestrzeni wirtualnej. Scenariusz opiera się na aktywizujących metodach pracy, takich jak burza mózgów, case study i tworzenie map myśli. Celem zajęć jest nie tylko lepsze rozpoznawanie przejawów przemocy, lecz także wypracowanie skutecznych sposobów reagowania.

Uczestnicy Nauczyciele, wychowawcy, psycholodzy i pedagodzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych
Cele ogólne Profilaktyka hejtu i bullyingu w szkole.
Cele szczegółowe Rozwijanie umiejętności:
  • rozpoznawania zachowań mających charakter bullyingu wśród uczniów na różnych poziomach edukacji,
  • rozpoznawania zjawiska hejtu w wirtualnym życiu społeczności szkolnej,
  • adekwatnego reagowania na przejawy przemocy rówieśniczej w świecie realnym i wirtualnym,
  • opracowywania planu interwencji w przypadkach hejtu i bullyingu w szkole
Czas trwania 120 minut
Potrzebne materiały
Liczba uczestników 20 – 30 osób
  Jak rozpoznać bullying i hejt? Scenariusz warsztatu psychoedukacyjnego dla nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów szkolnych

Jak rozpoznać bullying i hejt? Scenariusz warsztatu psychoedukacyjnego dla nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów szkolnych

Scenariusz warsztatu został przygotowany z myślą o nauczycielach, wychowawcach, psychologach i pedagogach, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi z przemocą rówieśniczą. Spotkanie ma charakter psychoedukacyjny i łączy teorię z praktyką poprzez dyskusje, ćwiczenia grupowe oraz analizę konkretnych przypadków. Uczestnicy będą mogli pogłębić swoją wiedzę na temat zjawiska bullyingu i hejtu, zarówno w środowisku szkolnym, jak i w przestrzeni wirtualnej. Scenariusz opiera się na aktywizujących metodach pracy, takich jak burza mózgów, case study i tworzenie map myśli. Celem zajęć jest nie tylko lepsze rozpoznawanie przejawów przemocy, lecz także wypracowanie skutecznych sposobów reagowania.

Uczestnicy Nauczyciele, wychowawcy, psycholodzy i pedagodzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych
Cel ogólny Profilaktyka hejtu i bullyingu w szkole.
Cele szczegółowe
  • Rozwój umiejętności:
  • rozpoznawania zachowań mających charakter bullyingu wśród uczniów na różnych poziomach edukacji
  • rozpoznawania zjawiska hejtu w wirtualnym życiu społeczności szkolnej
  • adekwatnego reagowania na przejawy przemocy rówieśniczej w świecie realnym i wirtualnym
  • opracowywania planu interwencji w przypadkach hejtu i bullyingu w szkole
Czas trwania 120 minut
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Case study
  • Załącznik nr 2. O bullyingu słów kilka. Minipodręcznik dla szkolnych interwentów
  • Załącznik nr 3. Wskazówki dla uczestników
  • kartki do notatek i przybory do pisania
  • arkusze brystolu do pracy w grupach
  • dostęp do telefonów z internetem
  • tablica lub flipchart do zapisywania wspólnych wniosków
Liczba uczestników 20 – 30 osób
Przemoc nauczycieli wobec uczniów – raport z badań. Przeciwdziałanie przemocy z RESQL

Przemoc nauczycieli wobec uczniów – raport z badań

Przemoc jest szczególnie dotkliwa, kiedy doświadczamy jej od osób, które powinny się nami opiekować, być wzorem, dawać bezpieczeństwo. Większość badań empirycznych w obszarze przemocy w szkole dotyczy przemocy rówieśniczej lub klimatu szkoły, którego jednym z ważnych elementów są relacje uczniów z nauczycielami.  Odkąd prawnie zakazano przemocy fizycznej wobec dzieci obserwuję się jej znaczący spadek, jednak wciąż bagatelizowana jest przemoc emocjonalna, która zwłaszcza dla dzieci i młodzieży niesie ogromne konsekwencje. Przemoc nauczycieli wobec uczniów negatywnie wpływa na klimat szkoły i jest predyktorem wystąpieniem przemocy rówieśniczej, jak wygląda sytuacja w tym obszarze w Polsce i na świecie?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są najczęstsze formy przemocy nauczycieli wobec uczniów?
  • Czy przemoc nauczycieli może predysponować do przemocy rówieśniczej?
  • Jakie wyniki przyniosły polskie badania na temat przemocy nauczycieli wobec uczniów?
  • Jakie są różnice w postrzeganiu przemocy przez nauczycieli i uczniów?
  • Jakie są międzynarodowe statystyki dotyczące przemocy nauczycieli wobec uczniów?
  • Jakie są najczęściej zgłaszane formy przemocy nauczycieli na świecie?
  • Jakie skutki psychiczne i fizyczne ma przemoc nauczycieli na uczniów?
  • Dlaczego chłopcy częściej doświadczają przemocy ze strony nauczycieli niż dziewczynki?
  • Jak uczniowie radzą sobie z przemocą nauczycieli?
  • Dlaczego świadkowie przemocy w szkole często nie reagują na przemoc nauczycieli?
  Bullying – nie tylko przemoc fizyczna. Dowiedz się czym jest Bullying i jak na niego reagować. Pamiętaj, że bullying to nie tylko przemoc fizyczna

Bullying – nie tylko przemoc fizyczna

Bullying to nie tylko fizyczna przemoc, ale cały wachlarz zachowań, które uderzają w godność i poczucie własnej wartości uczniów. To problem, który przybiera różne formy, dlatego wymaga nie tylko dostrzegania, ale i zrozumienia jego subtelniejszych, często ukrytych form. W artykule poruszona została tematyka ukrytej przemocy rówieśniczej, obejmującej zachowania takie jak wykluczenie, plotkowanie czy nękanie internetowe (cyberprzemoc). Przedstawiono charakterystyczne cechy bullyingu, jego długofalowe skutki dla ofiar oraz strategie, które mogą pomóc nauczycielom w identyfikacji i zapobieganiu temu zjawisku wśród dzieci i młodzieży. Autor udziela również wskazówek, jak tworzyć bezpieczne i wspierające środowisko edukacyjne, promując jednocześnie kulturę szacunku i tolerancji.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest bullying?
  • Jakie cechy odróżniają bullying od innych konfliktów rówieśniczych?
  • Jakie mogą być skutki długotrwałego bullyingu dla ofiary?
  • Jakie sygnały powinny zaniepokoić nauczycieli i rodziców?
  • W jaki sposób szkoły mogą walczyć z problemem bullyingu?
  • Dlaczego w przypadku bullyingu interwencje powinny obejmować całą społeczność szkolną?
  • Jakie działania profilaktyczne mogą podjąć nauczyciele, aby przeciwdziałać przemocy rówieśniczej?
  • Jakie kroki powinien podjąć nauczyciel, gdy dostrzeże sytuacje przemocy rówieśniczej?
Sprawdź inne serwisy