Bullying – nie tylko przemoc fizyczna

dr Piotr Rycielski

Autor: dr Piotr Rycielski

Dodano: 13 marca 2024
  Bullying – nie tylko przemoc fizyczna. Dowiedz się czym jest Bullying i jak na niego reagować. Pamiętaj, że bullying to nie tylko przemoc fizyczna

Bullying to nie tylko fizyczna przemoc, ale cały wachlarz zachowań, które uderzają w godność i poczucie własnej wartości uczniów. To problem, który przybiera różne formy, dlatego wymaga nie tylko dostrzegania, ale i zrozumienia jego subtelniejszych, często ukrytych form. W artykule poruszona została tematyka ukrytej przemocy rówieśniczej, obejmującej zachowania takie jak wykluczenie, plotkowanie czy nękanie internetowe (cyberprzemoc). Przedstawiono charakterystyczne cechy bullyingu, jego długofalowe skutki dla ofiar oraz strategie, które mogą pomóc nauczycielom w identyfikacji i zapobieganiu temu zjawisku wśród dzieci i młodzieży. Autor udziela również wskazówek, jak tworzyć bezpieczne i wspierające środowisko edukacyjne, promując jednocześnie kulturę szacunku i tolerancji.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest bullying?
  • Jakie cechy odróżniają bullying od innych konfliktów rówieśniczych?
  • Jakie mogą być skutki długotrwałego bullyingu dla ofiary?
  • Jakie sygnały powinny zaniepokoić nauczycieli i rodziców?
  • W jaki sposób szkoły mogą walczyć z problemem bullyingu?
  • Dlaczego w przypadku bullyingu interwencje powinny obejmować całą społeczność szkolną?
  • Jakie działania profilaktyczne mogą podjąć nauczyciele, aby przeciwdziałać przemocy rówieśniczej?
  • Jakie kroki powinien podjąć nauczyciel, gdy dostrzeże sytuacje przemocy rówieśniczej?

Złożoność zjawiska buyllingu, który nie ogranicza się do przemocy fizycznej

W szkołach, często nie dostrzega się złożoności problemu ukrytej przemocy rówieśniczej. Bullying to nie tylko fizyczne ataki, ale także przemoc werbalna, wykluczenie, plotki, internetowe nękanie. Ta forma prześladowania różni się od zwykłych konfliktów rówieśniczych następującymi cechami:

  1. bullying jest powtarzalny,
  2. bullying jest intencjonalny, celowy,                                        
  3. cechuje się nierównowagą sił między sprawcą a ofiarą,
  4. odbywa się przy udziale świadków.

Długofalowe skutki bullyingu – dorosłe problemy dziecka, które doświadcza przemocy rówieśniczej

Skutki bullyingu są poważne i długotrwałe. Ofiary często borykają się z obniżonym poczuciem wartości, problemami w nauce, lękiem społecznym, a nawet depresją. Negatywne doświadczenia z dzieciństwa mogą również prowadzić do problemów w dorosłym życiu, takich jak trudności w budowaniu relacji czy doświadczanie chronicznego stresu.

Zwalczanie bullyingu: rola szkoły, rodziców i społeczności w budowaniu bezpiecznego środowiska edukacyjnego

Personel szkoły i rodzice powinni być czujni na znaki ostrzegawcze występowania bullyingu wśród dzieci i młodzieży. Mogą być to w szczególności zmiany w zachowaniu, unikanie szkoły, spadki w wynikach nauki. Ważne jest, aby nie bagatelizować tych sygnałów, lecz szukać przyczyn i rozmawiać z dziećmi form agresji, przemocy psychicznej czy przemocy werbalnej. Istotnym wsparciem mogą być elementy psychoedukacji.

Programy antyprzemocowe powinny obejmować nie tylko informacje o skutkach bullyingu, ale także uczyć empatii, komunikacji interpersonalnej i radzenia sobie z konfliktami. Szkoły powinny wspierać kulturę szacunku i tolerancji, promować różnorodność i akceptację.

W przypadku zauważenia w szkole zachowań agresywnych interwencje powinny obejmować całą społeczność szkolną. Oprócz wsparcia dla ofiar, ważne jest zajęcie się problemami sprawców, którzy często sami doświadczają trudności w domu lub szkole. Należy pracować zarówno z uczniami, jak i ich rodzicami, a także stosować odpowiednie konsekwencje dla agresywnych zachowań. Bullying to nie tylko problem szkolny, ale społeczny. Wymaga zaangażowania nie tylko nauczycieli i rodziców, ale całej społeczności. Współpraca z psychologami, pedagogami i organizacjami pozarządowymi może przyczynić się do skuteczniejszej walki z tym zjawiskiem i budowania bezpieczniejszego środowiska dla wszystkich dzieci.

Porady i wskazówki dla nauczycieli, którzy chcą lepiej rozpoznawać i zapobiegać zjawisku przemocy rówieśniczej

Edukuj się na temat przemocy rówieśniczej. Zdobądź rzetelną wiedzę na temat różnych form przemocy rówieśniczej, jej skutków i czynników ryzyka. Zapoznaj się z badaniami i materiałami dotyczącymi przemocy rówieśniczej, aby lepiej zrozumieć to zjawisko.

Bądź czujny na sygnały. Zwracaj uwagę na zachowania uczniów, które mogą wskazywać na występowanie przemocy rówieśniczej, takie jak nagłe zmiany w zachowaniu, wycofanie się z aktywności klasowych lub problemy emocjonalne.

Stwórz bezpieczne i wspierające środowisko. Stwórz atmosferę bezpieczeństwa w klasie. Dopiero wtedy, gdy uczniowie mają poczucie bezpieczeństwa, będą mieć pewność, że nikt im nie zagraża można zachęcać ich do mówienia o trudnych sprawach, w tym o przemocy rówieśniczej.

Wspieraj komunikację i rozwiązywanie konfliktów. Wdrażaj zajęcia, podczas których uczniowie będą uczyć się umiejętności komunikacyjnych i rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny. Podkreślaj, że przemoc nie jest akceptowalnym sposobem rozwiązywania problemów.

Wprowadź programy profilaktyczne, które skupiają się na edukacji dotyczącej przemocy rówieśniczej, budowaniu umiejętności społecznych i promowaniu pozytywnych relacji między uczniami. Włącz rodziców i innych pracowników szkoły w te działania.

Bezwzględnie i zawsze reaguj na sytuacje przemocy. Natychmiast zareaguj:

  1. zapewnij bezpieczeństwo ofiarom,
  2. doprowadź do przerwania działań przemocowych przez sprawcę,
  3. oraz jeśli jest to konieczne zgłoś tą sytuacje odpowiednim osobom (dyrektor, pedagog szkolny, rodzice uczniów).

Współpracuj z innymi nauczycielami, pracownikami szkoły, rodzicami i specjalistami. W takim poszerzonym gronie możliwa jest diagnoza problemu oraz włączenie innych osób do jego rozwiązania. Wspólne działanie zwiększa bezpieczeństwo i zapewnia wsparcie.

Przeczytaj również:

dr Piotr Rycielski
Dodano: 13 marca 2024

Autor: dr Piotr Rycielski

Doktor psychologii, pracownik Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS w Warszawie
Sprawdź inne serwisy