Szkolenie poświęcone problematyce agresji, przemocy i nękania rówieśniczego, zasadom wczesnej interwencji oraz procedurze udzielania pomocy ofiarom i sprawcom przemocy.
W życie każdej szkoły i klasy wpisane są konflikty. Dzieci czasem kłócą się, obrażają, dzielą na wrogie obozy i biją. Przyczyny takich zachowań mogą być różne, np. brak dojrzałości do innego sposobu rozwiązania sprawy. Zdarza się, że dzieci ukrywają takie sytuacje, a jednak wychowawcy powinni je zaobserwować i wkroczyć do akcji. To jeden z trudniejszych problemów do rozwiązania dla każdego pedagoga. Sytuacje konfliktowe wśród uczniów są często skomplikowane i niejednoznaczne, dlatego wymagają pogłębionej analizy oraz doboru odpowiedniej metody rozwiązania.
Przemoc w sieci staje się coraz poważniejszym problemem i zagrożeniem dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. W związku z tym, że wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwija się ono dynamicznie i przybiera na sile, każda szkoła w trosce o bezpieczeństwo swoich uczniów powinna dostrzec problem, podejmować działania profilaktyczne oraz szybko interweniować w sytuacji, gdy ten problem się pojawi.
Jak pokazują najnowsze wyniki badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę o skali i uwarunkowaniach krzywdzenia dzieci w Polsce – aż 72% dzieci w wieku 11-17 lat doświadczyło co najmniej jednej formy krzywdzenia, a co 6 nastolatek okaleczał się. Nowa diagnoza przynosi wiele niepokojących wniosków.
Sprawdź, co zrobić w sytuacji, gdy agresywne zachowania ucznia zdarzają się zarówno w stosunku do innych uczniów, jak i nauczycieli, a rodzice twierdzą, że w domu dziecko nie przejawia takich zachowań. Czy można prosić rodzica o przyjazd i interwencję, wezwać pogotowie?
Jakie są obowiązki wychowawcy, pedagoga, dyrektora i nauczycieli, jeśli w szkole doszło do prześladowania ucznia? Plakat do zawieszenia w pokoju nauczycielskim lub gabinecie pedagoga.
Gdy mamy w szkole ucznia nękanego przez rówieśników, najważniejsze jest jak najszybsze udzielenie fachowej pomocy. Jak to zrobić?
Celem kampanii społecznej Rzecznika Praw Dziecka jest nagłośnienie problemu przemocy rówieśniczej oraz zmiana postaw młodzieży – obniżenie poziomu agresji w szkole.
Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który zauważy, że uczeń dopuszcza się fizycznej lub psychicznej agresji wobec innego ucznia, informuje o tym fakcie wychowawcę klasy, a także pedagoga szkolnego. Poznaj całą procedurę postępowania w tej sytuacji.
Poznaj działania zapobiegające pojawieniu się przemocy rówieśniczej oraz strategie przeciwdziałania temu zjawisku. Wykorzystaj w praktyce przedstawione propozycje oddziaływań.
W kolejnej części artykułu przedstawiamy mechanizmy społeczne przyczyniające się do wzmacniania przejawów przemocy rówieśniczej. Co decyduje, że myślący, wrażliwy młody człowiek potrafi stać się sprawcą przemocy, albo częścią „publiczności”, zachęcając sprawcę do aktów agresji? Gdy porozmawiać z takim uczniem na osobności, to zupełnie nie przypomina buchającego emocjami i podjudzającego do przemocy nastolatka. A jednak…
Marek Michalak wielokrotnie występował do właściwych ministrów, wskazując na braki w spójności systemu koordynacji i współpracy wszystkich instytucji oraz organizacji zajmujących się problemem przemocy wobec dzieci. RPD zwracał też uwagę na konieczność wdrożenia systemowego planu przeciwdziałania przemocy jako podstawowego warunku zagwarantowania skutecznej ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Agresja to jednorazowy akt, podczas gdy przemoc jest procesem. Artykuł rozpatruje przemoc rówieśniczą, uwzględniając kryterium wieku, płci, sprawności. Opisuje sytuację osób zaangażowanych lub będących świadkami przemocy. Zawarte w nim informacje pozwolą nauczycielom specjalistom, wychowawcom lepiej dostrzegać i bardziej dogłębnie analizować przypadki przemocy rówieśniczej, z którymi spotykają się w swojej pracy.
Wielu z nas może z własnego uczniowskiego doświadczenia przytoczyć przykłady przemocy rówieśniczej. Może byliśmy jej ofiarami, a może i nam zdarzało się nękać kolegów… Zatem skąd się to zjawisko bierze i dlaczego jest dość powszechne? Artykuł może być pomocny nauczycielowi w odróżnianiu zachowań agresywnych od przypadków przemocy rówieśniczej, pomoże zastanowić się głębiej nad zagadnieniem, po to, aby je zdefiniować, scharakteryzować oraz poszukać skutecznych form radzenia sobie z takimi zjawiskami.
Chłopcy bardziej szczęśliwi od dziewcząt, większość uczniów aktywnych sportowo, a także brak strachu przed klasówkami – znamy wyniki badania PISA.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.