przemoc w szkole

Przemoc nauczycieli wobec uczniów – raport z badań. Przeciwdziałanie przemocy z RESQL

Przemoc nauczycieli wobec uczniów – raport z badań

Przemoc jest szczególnie dotkliwa, kiedy doświadczamy jej od osób, które powinny się nami opiekować, być wzorem, dawać bezpieczeństwo. Większość badań empirycznych w obszarze przemocy w szkole dotyczy przemocy rówieśniczej lub klimatu szkoły, którego jednym z ważnych elementów są relacje uczniów z nauczycielami.  Odkąd prawnie zakazano przemocy fizycznej wobec dzieci obserwuję się jej znaczący spadek, jednak wciąż bagatelizowana jest przemoc emocjonalna, która zwłaszcza dla dzieci i młodzieży niesie ogromne konsekwencje. Przemoc nauczycieli wobec uczniów negatywnie wpływa na klimat szkoły i jest predyktorem wystąpieniem przemocy rówieśniczej, jak wygląda sytuacja w tym obszarze w Polsce i na świecie?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są najczęstsze formy przemocy nauczycieli wobec uczniów?
  • Czy przemoc nauczycieli może predysponować do przemocy rówieśniczej?
  • Jakie wyniki przyniosły polskie badania na temat przemocy nauczycieli wobec uczniów?
  • Jakie są różnice w postrzeganiu przemocy przez nauczycieli i uczniów?
  • Jakie są międzynarodowe statystyki dotyczące przemocy nauczycieli wobec uczniów?
  • Jakie są najczęściej zgłaszane formy przemocy nauczycieli na świecie?
  • Jakie skutki psychiczne i fizyczne ma przemoc nauczycieli na uczniów?
  • Dlaczego chłopcy częściej doświadczają przemocy ze strony nauczycieli niż dziewczynki?
  • Jak uczniowie radzą sobie z przemocą nauczycieli?
  • Dlaczego świadkowie przemocy w szkole często nie reagują na przemoc nauczycieli?
  Bullying – nie tylko przemoc fizyczna. Dowiedz się czym jest Bullying i jak na niego reagować. Pamiętaj, że bullying to nie tylko przemoc fizyczna

Bullying – nie tylko przemoc fizyczna

Bullying to nie tylko fizyczna przemoc, ale cały wachlarz zachowań, które uderzają w godność i poczucie własnej wartości uczniów. To problem, który przybiera różne formy, dlatego wymaga nie tylko dostrzegania, ale i zrozumienia jego subtelniejszych, często ukrytych form. W artykule poruszona została tematyka ukrytej przemocy rówieśniczej, obejmującej zachowania takie jak wykluczenie, plotkowanie czy nękanie internetowe (cyberprzemoc). Przedstawiono charakterystyczne cechy bullyingu, jego długofalowe skutki dla ofiar oraz strategie, które mogą pomóc nauczycielom w identyfikacji i zapobieganiu temu zjawisku wśród dzieci i młodzieży. Autor udziela również wskazówek, jak tworzyć bezpieczne i wspierające środowisko edukacyjne, promując jednocześnie kulturę szacunku i tolerancji.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest bullying?
  • Jakie cechy odróżniają bullying od innych konfliktów rówieśniczych?
  • Jakie mogą być skutki długotrwałego bullyingu dla ofiary?
  • Jakie sygnały powinny zaniepokoić nauczycieli i rodziców?
  • W jaki sposób szkoły mogą walczyć z problemem bullyingu?
  • Dlaczego w przypadku bullyingu interwencje powinny obejmować całą społeczność szkolną?
  • Jakie działania profilaktyczne mogą podjąć nauczyciele, aby przeciwdziałać przemocy rówieśniczej?
  • Jakie kroki powinien podjąć nauczyciel, gdy dostrzeże sytuacje przemocy rówieśniczej?
  Uczeń z nożem w kieszeni – działania dyrektora i nauczycieli w przypadku przyniesienia do szkoły niebezpiecznego narzędzia

Uczeń z nożem w kieszeni – działania dyrektora i nauczycieli w przypadku przyniesienia do szkoły niebezpiecznego narzędzia

Przeniesienie do szkoły noża lub innego niebezpiecznego narzędzia nie może zostać zlekceważone przez nauczycieli i dyrektora. Dyrektor jest bowiem odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom, dlatego konieczne jest zbadanie sytuacji podjęcie odpowiednich kroków. Sprawdź, jak postępować, jeżeli w szkole pojawia się uczeń z nożem w kieszeni.

Jeszcze do niedawna wydawało się, że uczeń z nożem, który byłby gotów zaatakować nauczycieli lub rówieśników to sytuacja, która może zdarzyć się w tylko w filmie. A jednak nie. Na początku grudnia 2023 r. jeden z uczniów szkoły na warszawskim Targówku przyszedł do szkoły z nożem i w trakcie bójki ranił rówieśnika w policzek. Na miejsce natychmiast wezwano policję i pogotowie ratunkowe, ranny 15-latek otrzymał niezbędną pomoc. Tym razem atak nożem w szkole nie przyniósł tragicznych konsekwencji. Czy można jednak powiedzieć, że nic poważnego się nie stało? Dyrektorzy i nauczyciele w całej Polsce zaczęli coraz poważniej zastanawiać się, czy i jak można przygotować się na podobny atak nożownika w szkole? 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy przyniesienie noża do szkoły jest wykroczeniem?
  • Jakie obowiązki ma dyrektor szkoły w sytuacji, gdy uczeń grozi nożem?
  • Kiedy dyrektor szkoły powinien wezwać policję?
  • Co robić, gdy przynoszenie niebezpiecznych narzędzi do szkoły się powtarza?
  • W jaki sposób należy modyfikować program wychowawczo-profilaktyczny szkoły w odpowiedzi na omawiane incydenty?
  • Jakie procedury reagowania powinna opracować szkoła na wypadek wystąpienia sytuacji zagrażających bezpieczeństwu?
Ksywki, przezwiska i wyzwiska, czyli o trudnym życiu ucznia szkoły podstawowej

Ksywki, przezwiska i wyzwiska, czyli o trudnym życiu ucznia szkoły podstawowej

Przezwiska i wyzwiska w podstawówce stały się tak powszechne, że większość uczniów traktuje je jako stały element życia szkolnego. Wielu z nich uważa, że jest to niewinna forma zabawy, nie zdając sobie sprawy z głębokich ran, jakie mogą zadawać słowami. Niestety, to, co dla jednych jest żartem, dla innych może stać się przyczyną cierpienia i izolacji. Nie można się na to godzić.  Z tego artykułu dowiesz się, w jakim celu uczniowie stosują przezwiska i wyzwiska, co przeżywają ofiary oraz co możesz zrobić, aby było ich jak najmniej.

Od dawien dawna ludzie oprócz imion i nazwisk otrzymywali także przydomki, które opisywały ich cechy wyglądu lub charakteru bądź odnosiły się do ich dokonań czy niepowodzeń. W historii roi się od znanych postaci, których przydomki dodajemy do ich nazwisk jednym tchem. Współcześnie także przyklejamy innym etykietki. Oceniamy, wyolbrzymiamy cechy charakterystyczne, stygmatyzujemy. W środowisku szkolnym to najczęściej przezywanie, czyli nadawanie obraźliwych pseudonimów.
Próby samobójcze u dzieci i młodzieży – Epedagogika.pl

Próby samobójcze u dzieci i młodzieży. Przyczyny, symptomy, zapobieganie

Obchodzony 10 września Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom to święto zainicjowane w 2003 roku przez Międzynarodowe Towarzystwo Zapobiegania Samobójstwom (IASP) we współpracy z Światową Organizacją Zdrowia (WHO) i Światową Federacją Zdrowia Psychicznego (WFMH). W tym dniu szczególną uwagę zwraca się na często niedostrzegalny i bagatelizowany problem zdrowia psychicznego. Działania profilaktyczne i prewencyjne muszą być jednak podejmowane przez cały rok, szczególnie w śród dzieci i młodzieży.  Targnięcie się na własne życie stanowi drugą co do wielkości, po wypadkach i nagłych urazach, przyczynę zgonów młodych ludzi. Na jakie sygnały należy zwracać uwagę i jakie działania podejmować, aby próby samobójcze u dzieci i młodzieży nie były konsekwencją zaniedbań w szkole i środowisku rodzinnym? 

Według danych statystycznych Światowej Organizacji Zdrowia na całym świecie [1]:
  • ponad 700 000 ludzi rocznie odbiera sobie życie,
  • co 40 sekund ktoś popełnia samobójstwo,
  • co 3 sekundy podejmowana jest przez kogoś próba samobójcza.
W Polsce każdego dnia życie odbiera sobie 15 osób, a prawie 300 podejmuje takie próby. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ogromna jest skala prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży. Z raportu dotyczącego zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży za lata 2012-2021 można dowiedzieć się, że w 2021 roku 1496 dzieci i nastolatków podjęło próbę samobójczą, niestety 127 z tych prób zakończyło się śmiercią. W porównaniu do roku 2020 widać aż 77% wzrost zachowań samobójczych wśród młodzieży (dane pochodzą z Komendy Głównej Policji) [2]. Liczba prób samobójczych młodych ludzi stale rośnie, a specjaliści nie pozostawiają złudzeń: obserwujemy kryzys suicydalny wśród dzieci i młodzieży.
Coraz głębsza pułapka _page-0001

NIE dla bullyingu – scenariusz dla klas VI–VIII

Uczestnicy uczniowie klas VI–VIII
Cel ogólny psychoedukacja w zakresie ryzyka wystąpienia przemocy rówieśniczej w szkole (bullyingu)
Cele szczegółowe
  • profilaktyka przemocy rówieśniczej,
  • umiejętność rozpoznawania niebezpiecznych sytuacji rówieśniczych,
  • wzmacnianie bezpieczeństwa uczniów w grupie,
  • rozwijanie: empatii, umiejętności identyfikowania, nazywania, wyrażania własnych potrzeb i emocji oraz uważności na potrzeby innych
Czas trwania 45 minut
Potrzebne materiały Scenariusz został zaprojektowany do pracy zdalnej z uczniami. Potrzebne są narzędzia do tworzenia wspólnych map myśli, np:
Liczba uczestników zespół klasowy
Sprawdź inne serwisy