przemoc w szkole

  Mam prawo do szacunku – karty pracy na Dzień Sprzeciwu Wobec Bicia Dzieci

Mam prawo do szacunku – karty pracy na Dzień Sprzeciwu Wobec Bicia Dzieci

Zestaw „Mam prawo do szacunku” to komplet kart pracy, które wspierają dzieci w wieku 7–10 lat w rozwijaniu świadomości emocjonalnej, wrażliwości na przemoc oraz odwagi do reagowania w trudnych sytuacjach. Pakiet został przygotowany z myślą o obchodach Dnia Sprzeciwu Wobec Bicia Dzieci i doskonale wpisuje się w działania profilaktyczne oraz wychowawcze promujące kulturę dialogu, wsparcia i reagowania bez przemocy. Dzięki różnorodnym formom zadań dziecko uczy się rozpoznawać emocje, nazywać je i adekwatnie reagować. Materiały zostały zaprojektowane tak, by umożliwić dziecku analizę sytuacji społecznych na podstawie ilustracji, podejmowanie decyzji w zadaniach typu „prawda/fałsz”, odróżnianie sytuacji bezpiecznych od niebezpiecznych, gotowość do rozmowy z zaufanym dorosłym, a także budowanie poczucia wpływu i sprawczości.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!

Profilaktyka przemocy rówieśniczej – jak zapobiegać przemocy w szkole

Profilaktyka przemocy rówieśniczej – jak zapobiegać przemocy w szkole

Istotną rolę w zjawisku przemocy rówieśniczej odgrywają mechanizmy społeczne, które wzmacniają jej przejawy i utrudniają reakcję na problem. Dlaczego uczniowie, którzy na co dzień wydają się wrażliwi i odpowiedzialni, mogą stać się sprawcami przemocy lub biernymi świadkami, wspierającymi agresora swoim milczeniem czy aprobatą? W artykule przyglądamy się mechanizmom społecznym, które wpływają na takie zachowania, oraz pokazujemy, jak skutecznie im zapobiegać w codziennej pracy z uczniami. Dowiedz się, jakie działania profilaktyczne mogą pomóc w budowaniu atmosfery bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku w grupie.

Próby samobójcze u dzieci i młodzieży – Epedagogika.pl

Próby samobójcze u dzieci i młodzieży. Przyczyny, symptomy, zapobieganie

Problem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży wciąż bywa niedostrzegany lub bagatelizowany, mimo że jego konsekwencje mogą być tragiczne. Samobójstwo to druga – po wypadkach i nagłych urazach – najczęstsza przyczyna zgonów wśród młodych ludzi. W obliczu tych niepokojących statystyk konieczne jest podejmowanie systematycznych działań profilaktycznych i prewencyjnych przez cały rok – zarówno w szkole, jak i w środowisku domowym. Warto zadać sobie pytanie: jakie sygnały mogą świadczyć o kryzysie psychicznym u dziecka lub nastolatka? Jakie działania można podjąć, aby próby samobójcze nie były wynikiem zaniedbań ze strony dorosłych?

Zachowania samobójcze wśród dzieci i młodzieży to poważny problem społeczny, który wymaga stałej uwagi i systemowych działań.  W 2023 roku Komenda Główna Policji odnotowała aż 1 994 próby samobójcze w grupie wiekowej 7–18 lat. Spośród nich 78 dotyczyło dzieci w wieku 7–12 lat, a aż 1 916 młodzieży w wieku 13–18 lat. Chociaż w porównaniu do roku 2022 wzrost ten wyniósł „tylko” 2,9%, to wciąż utrzymuje się niepokojąco wysoki poziom tego zjawiska.  Warto również podkreślić, że w 2023 roku odnotowano 145 zgonów samobójczych wśród dzieci i nastolatków – to pierwszy od 2018 roku spadek ich liczby, jednak nadal stanowią one dramatyczny sygnał alarmowy.  W obliczu tych danych kluczowe staje się rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych i podejmowanie działań wspierających dzieci i młodzież zarówno w domu, jak i w szkole – aby próby samobójcze nie były skutkiem niedostrzeżonych kryzysów i zaniedbań ze strony dorosłych.
Przemoc nauczycieli wobec uczniów – raport z badań. Przeciwdziałanie przemocy z RESQL

Przemoc nauczycieli wobec uczniów – raport z badań

Przemoc jest szczególnie dotkliwa, kiedy doświadczamy jej od osób, które powinny się nami opiekować, być wzorem, dawać bezpieczeństwo. Większość badań empirycznych w obszarze przemocy w szkole dotyczy przemocy rówieśniczej lub klimatu szkoły, którego jednym z ważnych elementów są relacje uczniów z nauczycielami.  Odkąd prawnie zakazano przemocy fizycznej wobec dzieci obserwuję się jej znaczący spadek, jednak wciąż bagatelizowana jest przemoc emocjonalna, która zwłaszcza dla dzieci i młodzieży niesie ogromne konsekwencje. Przemoc nauczycieli wobec uczniów negatywnie wpływa na klimat szkoły i jest predyktorem wystąpieniem przemocy rówieśniczej, jak wygląda sytuacja w tym obszarze w Polsce i na świecie?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są najczęstsze formy przemocy nauczycieli wobec uczniów?
  • Czy przemoc nauczycieli może predysponować do przemocy rówieśniczej?
  • Jakie wyniki przyniosły polskie badania na temat przemocy nauczycieli wobec uczniów?
  • Jakie są różnice w postrzeganiu przemocy przez nauczycieli i uczniów?
  • Jakie są międzynarodowe statystyki dotyczące przemocy nauczycieli wobec uczniów?
  • Jakie są najczęściej zgłaszane formy przemocy nauczycieli na świecie?
  • Jakie skutki psychiczne i fizyczne ma przemoc nauczycieli na uczniów?
  • Dlaczego chłopcy częściej doświadczają przemocy ze strony nauczycieli niż dziewczynki?
  • Jak uczniowie radzą sobie z przemocą nauczycieli?
  • Dlaczego świadkowie przemocy w szkole często nie reagują na przemoc nauczycieli?
  Bullying – nie tylko przemoc fizyczna. Dowiedz się czym jest Bullying i jak na niego reagować. Pamiętaj, że bullying to nie tylko przemoc fizyczna

Bullying – nie tylko przemoc fizyczna

Bullying to nie tylko fizyczna przemoc, ale cały wachlarz zachowań, które uderzają w godność i poczucie własnej wartości uczniów. To problem, który przybiera różne formy, dlatego wymaga nie tylko dostrzegania, ale i zrozumienia jego subtelniejszych, często ukrytych form. W artykule poruszona została tematyka ukrytej przemocy rówieśniczej, obejmującej zachowania takie jak wykluczenie, plotkowanie czy nękanie internetowe (cyberprzemoc). Przedstawiono charakterystyczne cechy bullyingu, jego długofalowe skutki dla ofiar oraz strategie, które mogą pomóc nauczycielom w identyfikacji i zapobieganiu temu zjawisku wśród dzieci i młodzieży. Autor udziela również wskazówek, jak tworzyć bezpieczne i wspierające środowisko edukacyjne, promując jednocześnie kulturę szacunku i tolerancji.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest bullying?
  • Jakie cechy odróżniają bullying od innych konfliktów rówieśniczych?
  • Jakie mogą być skutki długotrwałego bullyingu dla ofiary?
  • Jakie sygnały powinny zaniepokoić nauczycieli i rodziców?
  • W jaki sposób szkoły mogą walczyć z problemem bullyingu?
  • Dlaczego w przypadku bullyingu interwencje powinny obejmować całą społeczność szkolną?
  • Jakie działania profilaktyczne mogą podjąć nauczyciele, aby przeciwdziałać przemocy rówieśniczej?
  • Jakie kroki powinien podjąć nauczyciel, gdy dostrzeże sytuacje przemocy rówieśniczej?
  Uczeń z nożem w kieszeni – działania dyrektora i nauczycieli w przypadku przyniesienia do szkoły niebezpiecznego narzędzia

Uczeń z nożem w kieszeni – działania dyrektora i nauczycieli w przypadku przyniesienia do szkoły niebezpiecznego narzędzia

Przeniesienie do szkoły noża lub innego niebezpiecznego narzędzia nie może zostać zlekceważone przez nauczycieli i dyrektora. Dyrektor jest bowiem odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom, dlatego konieczne jest zbadanie sytuacji podjęcie odpowiednich kroków. Sprawdź, jak postępować, jeżeli w szkole pojawia się uczeń z nożem w kieszeni.

Jeszcze do niedawna wydawało się, że uczeń z nożem, który byłby gotów zaatakować nauczycieli lub rówieśników to sytuacja, która może zdarzyć się w tylko w filmie. A jednak nie. Na początku grudnia 2023 r. jeden z uczniów szkoły na warszawskim Targówku przyszedł do szkoły z nożem i w trakcie bójki ranił rówieśnika w policzek. Na miejsce natychmiast wezwano policję i pogotowie ratunkowe, ranny 15-latek otrzymał niezbędną pomoc. Tym razem atak nożem w szkole nie przyniósł tragicznych konsekwencji. Czy można jednak powiedzieć, że nic poważnego się nie stało? Dyrektorzy i nauczyciele w całej Polsce zaczęli coraz poważniej zastanawiać się, czy i jak można przygotować się na podobny atak nożownika w szkole? 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy przyniesienie noża do szkoły jest wykroczeniem?
  • Jakie obowiązki ma dyrektor szkoły w sytuacji, gdy uczeń grozi nożem?
  • Kiedy dyrektor szkoły powinien wezwać policję?
  • Co robić, gdy przynoszenie niebezpiecznych narzędzi do szkoły się powtarza?
  • W jaki sposób należy modyfikować program wychowawczo-profilaktyczny szkoły w odpowiedzi na omawiane incydenty?
  • Jakie procedury reagowania powinna opracować szkoła na wypadek wystąpienia sytuacji zagrażających bezpieczeństwu?
Ksywki, przezwiska i wyzwiska, czyli o trudnym życiu ucznia szkoły podstawowej

Ksywki, przezwiska i wyzwiska, czyli o trudnym życiu ucznia szkoły podstawowej

Przezwiska i wyzwiska w podstawówce stały się tak powszechne, że większość uczniów traktuje je jako stały element życia szkolnego. Wielu z nich uważa, że jest to niewinna forma zabawy, nie zdając sobie sprawy z głębokich ran, jakie mogą zadawać słowami. Niestety, to, co dla jednych jest żartem, dla innych może stać się przyczyną cierpienia i izolacji. Nie można się na to godzić.  Z tego artykułu dowiesz się, w jakim celu uczniowie stosują przezwiska i wyzwiska, co przeżywają ofiary oraz co możesz zrobić, aby było ich jak najmniej.

Od dawien dawna ludzie oprócz imion i nazwisk otrzymywali także przydomki, które opisywały ich cechy wyglądu lub charakteru bądź odnosiły się do ich dokonań czy niepowodzeń. W historii roi się od znanych postaci, których przydomki dodajemy do ich nazwisk jednym tchem. Współcześnie także przyklejamy innym etykietki. Oceniamy, wyolbrzymiamy cechy charakterystyczne, stygmatyzujemy. W środowisku szkolnym to najczęściej przezywanie, czyli nadawanie obraźliwych pseudonimów.
Coraz głębsza pułapka _page-0001

NIE dla bullyingu – scenariusz dla klas VI–VIII

Uczestnicy uczniowie klas VI–VIII
Cel ogólny psychoedukacja w zakresie ryzyka wystąpienia przemocy rówieśniczej w szkole (bullyingu)
Cele szczegółowe
  • profilaktyka przemocy rówieśniczej,
  • umiejętność rozpoznawania niebezpiecznych sytuacji rówieśniczych,
  • wzmacnianie bezpieczeństwa uczniów w grupie,
  • rozwijanie: empatii, umiejętności identyfikowania, nazywania, wyrażania własnych potrzeb i emocji oraz uważności na potrzeby innych
Czas trwania 45 minut
Potrzebne materiały Scenariusz został zaprojektowany do pracy zdalnej z uczniami. Potrzebne są narzędzia do tworzenia wspólnych map myśli, np:
Liczba uczestników zespół klasowy
Sprawdź inne serwisy