Poznaj działania zapobiegające pojawieniu się przemocy rówieśniczej oraz strategie przeciwdziałania temu zjawisku. Wykorzystaj w praktyce przedstawione propozycje oddziaływań.
Marek Michalak wielokrotnie występował do właściwych ministrów, wskazując na braki w spójności systemu koordynacji i współpracy wszystkich instytucji oraz organizacji zajmujących się problemem przemocy wobec dzieci. RPD zwracał też uwagę na konieczność wdrożenia systemowego planu przeciwdziałania przemocy jako podstawowego warunku zagwarantowania skutecznej ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Przemoc rówieśnicza w szkole to zjawisko złożone, które wymaga uwagi i zrozumienia. Podczas gdy agresja jest jednorazowym aktem, przemoc to proces, który może przybierać różne formy i intensywność. W artykule omówiono, czym jest przemoc, uwzględniając kryterium wieku, płci oraz sprawności, a także opisano sytuacje osób zaangażowanych w przemoc – zarówno ofiar, sprawców, jak i świadków. Zawarte w nim informacje pomagają nauczycielom specjalistom oraz wychowawcom lepiej dostrzegać i dogłębniej analizować przypadki przemocy rówieśniczej w szkole, z którymi mają do czynienia w swojej codziennej pracy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Wielu z nas może z własnego uczniowskiego doświadczenia przytoczyć przykłady przemocy rówieśniczej. Może byliśmy jej ofiarami, a może i nam zdarzało się nękać kolegów… Zatem skąd się to zjawisko bierze i dlaczego jest dość powszechne? Artykuł może być pomocny nauczycielowi w odróżnianiu zachowań agresywnych od przypadków przemocy rówieśniczej, pomoże zastanowić się głębiej nad zagadnieniem, po to, aby je zdefiniować, scharakteryzować oraz poszukać skutecznych form radzenia sobie z takimi zjawiskami.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Chłopcy bardziej szczęśliwi od dziewcząt, większość uczniów aktywnych sportowo, a także brak strachu przed klasówkami – znamy wyniki badania PISA.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.