przemoc w szkole

  Uczeń z nożem w kieszeni – działania dyrektora i nauczycieli w przypadku przyniesienia do szkoły niebezpiecznego narzędzia

Uczeń z nożem w kieszeni – działania dyrektora i nauczycieli w przypadku przyniesienia do szkoły niebezpiecznego narzędzia

Przeniesienie do szkoły noża lub innego niebezpiecznego narzędzia nie może zostać zlekceważone przez nauczycieli i dyrektora. Dyrektor jest bowiem odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom, dlatego konieczne jest zbadanie sytuacji podjęcie odpowiednich kroków. Sprawdź, jak postępować, jeżeli w szkole pojawia się uczeń z nożem w kieszeni.

Jeszcze do niedawna wydawało się, że uczeń z nożem, który byłby gotów zaatakować nauczycieli lub rówieśników to sytuacja, która może zdarzyć się w tylko w filmie. A jednak nie. Na początku grudnia 2023 r. jeden z uczniów szkoły na warszawskim Targówku przyszedł do szkoły z nożem i w trakcie bójki ranił rówieśnika w policzek. Na miejsce natychmiast wezwano policję i pogotowie ratunkowe, ranny 15-latek otrzymał niezbędną pomoc. Tym razem atak nożem w szkole nie przyniósł tragicznych konsekwencji. Czy można jednak powiedzieć, że nic poważnego się nie stało? Dyrektorzy i nauczyciele w całej Polsce zaczęli coraz poważniej zastanawiać się, czy i jak można przygotować się na podobny atak nożownika w szkole? 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy przyniesienie noża do szkoły jest wykroczeniem?
  • Jakie obowiązki ma dyrektor szkoły w sytuacji, gdy uczeń grozi nożem?
  • Kiedy dyrektor szkoły powinien wezwać policję?
  • Co robić, gdy przynoszenie niebezpiecznych narzędzi do szkoły się powtarza?
  • W jaki sposób należy modyfikować program wychowawczo-profilaktyczny szkoły w odpowiedzi na omawiane incydenty?
  • Jakie procedury reagowania powinna opracować szkoła na wypadek wystąpienia sytuacji zagrażających bezpieczeństwu?
Ksywki, przezwiska i wyzwiska, czyli o trudnym życiu ucznia szkoły podstawowej

Ksywki, przezwiska i wyzwiska, czyli o trudnym życiu ucznia szkoły podstawowej

Przezwiska i wyzwiska w podstawówce stały się tak powszechne, że większość uczniów traktuje je jako stały element życia szkolnego. Wielu z nich uważa, że jest to niewinna forma zabawy, nie zdając sobie sprawy z głębokich ran, jakie mogą zadawać słowami. Niestety, to, co dla jednych jest żartem, dla innych może stać się przyczyną cierpienia i izolacji. Nie można się na to godzić.  Z tego artykułu dowiesz się, w jakim celu uczniowie stosują przezwiska i wyzwiska, co przeżywają ofiary oraz co możesz zrobić, aby było ich jak najmniej.

Od dawien dawna ludzie oprócz imion i nazwisk otrzymywali także przydomki, które opisywały ich cechy wyglądu lub charakteru bądź odnosiły się do ich dokonań czy niepowodzeń. W historii roi się od znanych postaci, których przydomki dodajemy do ich nazwisk jednym tchem. Współcześnie także przyklejamy innym etykietki. Oceniamy, wyolbrzymiamy cechy charakterystyczne, stygmatyzujemy. W środowisku szkolnym to najczęściej przezywanie, czyli nadawanie obraźliwych pseudonimów.
Coraz głębsza pułapka _page-0001

NIE dla bullyingu – scenariusz dla klas VI–VIII

Uczestnicy uczniowie klas VI–VIII
Cel ogólny psychoedukacja w zakresie ryzyka wystąpienia przemocy rówieśniczej w szkole (bullyingu)
Cele szczegółowe
  • profilaktyka przemocy rówieśniczej,
  • umiejętność rozpoznawania niebezpiecznych sytuacji rówieśniczych,
  • wzmacnianie bezpieczeństwa uczniów w grupie,
  • rozwijanie: empatii, umiejętności identyfikowania, nazywania, wyrażania własnych potrzeb i emocji oraz uważności na potrzeby innych
Czas trwania 45 minut
Potrzebne materiały Scenariusz został zaprojektowany do pracy zdalnej z uczniami. Potrzebne są narzędzia do tworzenia wspólnych map myśli, np:
Liczba uczestników zespół klasowy
Sprawdź inne serwisy