Badanie PISA dotyczące poczucia szczęścia nastolatków

Dodano: 16 maja 2017
Badanie PISA 2015

Chłopcy bardziej szczęśliwi od dziewcząt, większość uczniów aktywnych sportowo, a także brak strachu przed klasówkami – znamy wyniki badania PISA.

Badanie PISA to największe międzynarodowe badanie umiejętności uczniów na świecie. Wyniki uzyskane w badaniu są w pełni porównywalne z wcześniejszymi edycjami badania PISA w Polsce. 

Z badania wynika, że w Polsce, tak jak w większości krajów OECD, chłopcy są bardziej szczęśliwi od dziewcząt. Co piąty uczeń w szkole czuje się jak outsider. Jednocześnie 84 procent polskiej młodzieży deklaruje, że po szkole spędza czas ze znajomymi. 

79 procent gimnazjalistów deklaruje, że przed szkołą lub po szkole są aktywni sportowo. To drugi wynik wśród krajów OECD. Minimalnie bardziej wysportowani są jedynie Słowacy (79,3 procent). Na dole stawki są młodzi Słoweńcy i Japończycy – tylko nieco ponad połowa 15-latków w tych krajach uprawia sport przed lub po lekcjach. Jednocześnie Polska jest jednym z liderów jeśli chodzi o liczbę lekcji WF-u. Statystycznie więcej zajęć z wychowania fizycznego mają tylko młodzi Węgrzy. Najmniej ćwiczy się w Hong Kongu i w Kostaryce. Za to w Stanach Zjednoczonych i Nowej Zelandii jest najwięcej uczniów, którzy w ogóle nie mają lekcji WF-u.

Polska jest w czołówce w kwestii nieodczuwania strachu przed klasówkami. Obawy przed testem, nawet jeżeli jest się przygotowanym, deklarowało tylko 46 procent młodych Polaków. Pod względem pewności siebie daje nam to ósme miejsce wśród krajów OECD. Najmniej testów boją się młodzi Szwajcarzy, najbardziej – Kostarykańczycy i Brazylijczycy.

Dość słabo wypadamy niestety pod względem przemocy. Co piąty gimnazjalista twierdzi, że był w szkole dręczony. Dokładnie dotyczy to 21 procent polskich uczniów, tymczasem średnia OECD to 18,7 procent. Chodzi tu nie tylko o wyśmiewanie, zaczepianie czy przezywanie, lecz także popychanie, niszczenie rzeczy czy rozpowiadanie przykrych plotek. Największy poziom agresji w szkole odnotowano na Łotwie i w Nowej Zelandii.

Polscy uczniowie nie czują się związani ze swoją szkołą – pod tym względem sytuacja wśród krajów OECD sytuacja w Polsce jest jedną z najgorszych. 21 proc. polskich uczniów twierdzi, że czuje się w szkole obco, a 20% uważa, że w szkole czuje się osamotniona.

W Polsce badanie realizował Instytut Badań Edukacyjnych.

opracowanie: Redakcja

Tematyka

Biblioteka pedagoga

Sprawdź inne nasze serwisy
Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych
wiper-pixel