Uczeń klasy III dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2018/2019 nie ukończył tej szkoły, z dniem 1 września 2019 r. staje się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej. Oznacza to, że będzie on realizował obowiązek szkolny na drugim, a nie na trzecim etapie edukacyjnym, w związku z czym powinien uzyskać nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Uczeń, który powtarza klasę, tj. nie uzyskał w poprzednim roku szkolnym promocji do klasy programowo wyższej lub nie ukończył szkoły, może mieć wydłużony okres nauki, o ile możliwe jest dalsze kształcenie w danym typie szkoły z uwagi na wiek ucznia lub - jak w przypadku gimnazjum – z uwagi na nieukończenie tej szkoły. Sprawdzamy przepisy.
Nauczyciel stażysta zatrudniony od 1 września 2018 r. w gimnazjum na 1 rok nie może rozpocząć stażu na kontraktowego, ponieważ jego umowa trwa krócej niż okres stażu A tylko nauczyciel kontraktowy i mianowany mogą po zmianie miejsca zatrudnienia kontynuować staż. Nie można wobec tego nauczyciela zastosować rozwiązań określonych art. 228 ust. 2 i 3 ustawy przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, ponieważ dotyczy ona nauczycieli gimnazjum, którzy rozpoczynali staże najpóźniej 1 września 2017 r.
Utrwalanie [ź] w wyrazach. Karta dla uczniów klas 7–8 szkół podstawowych i gimnazjum. Wszystkie wyrazy użyte w krzyżówce oraz rozwiązanie zawierają głoskę [ź], nie występują w nich inne głoski dentalizowane ani [r]. Jest to materiał językowy służący utrwalaniu prawidłowej artykulacji [ź].
Jest to materiał językowy służący utrwalaniu prawidłowej artykulacji głosek [ś] i [ź]. Karta dla uczniów klas 4–8 szkół podstawowych i gimnazjum. W ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane ani [r]. Zadaniem ucznia jest przeczytanie zdań. Część z nich zawiera błędy logiczne. Uczeń wykreśla zdania z błędami (w pierwszej części ćwiczenia) i poprawia je przez zamianę niektórych wyrazów (w drugiej części ćwiczenia). W trzeciej części ćwiczenia uczeń buduje z podanych wyrazów dwa zdania – zdanie prawdziwe i zdanie fałszywe.
Jest to materiał językowy służący utrwalaniu prawidłowej artykulacji głosek [ś] i [ź]. Karta dla uczniów klas 4–8 szkół podstawowych i gimnazjum. W ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane ani [r]. Zadaniem ucznia jest przeczytanie wyrazów i wpisanie ich do diagramu. Następnie uczeń uzupełnia zdania wyrazami z diagramu i czyta uzupełnione zdania. Cały czas zwraca uwagę na poprawność artykulacyjną.
Utrwalanie [r] w wyrazach i w zdaniach. Karta dla uczniów klas 4–8 szkół podstawowych i gimnazjum. Ćwiczenie mogą wykonywać uczniowie, którzy wymawiają prawidłowo wszystkie pozostałe głoski i nie mają kłopotu z artykulacją ćwiczonej głoski, gdy w tekście występują „głoski konkurencyjne” - „l” lub „j”. Zadaniem ucznia jest uzupełnienie zdań czasownikami.
Warto poświęcić uwagę uczniom niepromowanym w pierwszej klasie gimnazjum, którzy znaleźli się w dość specyficznej sytuacji. Zmiany w organizacji systemu oświaty sprawiły, że muszą wrócić do szkoły podstawowej. To może okazać się trudne dla obu stron – ucznia i szkoły. Dlaczego i jak sobie z tym poradzić?
Utrwalanie [ś] w wyrazach. Karta pracy dla uczniów klas 7 (i 8) szkoły podstawowej oraz gimnazjum. Wszystkie wyrazy użyte w krzyżówce oraz rozwiązanie zawierają głoskę [ś], nie występują w nich inne głoski dentalizowane ani [r]. Jest to materiał językowy służący utrwalaniu prawidłowej artykulacji [ś].
Utrwalanie [ś] w zdaniach. Karta pracy dla uczniów klas 4-7 szkoły podstawowej i gimnazjum. Wszystkie wyrazy w ćwiczeniu zawierają głoskę [ś], w ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane ani [r]. Zadaniem ucznia jest nazwanie obrazków z prawidłową artykulacją [ś], odgadnięcie rebusów, zapisanie i poprawne odczytanie zdań, które powstały.
Utrwalanie [ś] w wyrazach, związkach wyrazowych i w zdaniach. Karta pracy dla uczniów klas 4-7 szkoły podstawowej i gimnazjum. Wszystkie wyrazy w związkach wyrazowych zawierają głoskę [ś], w ćwiczeniu nie występują inne głoski dentalizowane ani [r]. „Zaszyfrowane wyrazy” powstały przez przestawienie sylab. Zadaniem ucznia jest przeczytanie wyrazów, odkrycie zasady odczytywania szyfru, rozszyfrowanie i połączenie wyrazów w pary tworzące związki wyrazowe i uzupełnienie nimi podanych zdań.
Rzecznik Praw Dziecka wystąpił do Ministerstwa Edukacji Narodowej o informacje w sprawie uczniów klas pierwszych gimnazjów, którzy nie otrzymali promocji i od nowego roku szkolnego będą kontynuowali naukę w siódmej klasie szkoły podstawowej.
Od września wchodzi kilka zmian dotyczących zajęć Wychowania do życia w rodzinie. Są one podyktowane zmianami w podstawie programowej oraz nowym systemem szkolnym.
24 maja Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju ogłosiła najnowsze wyniki badania PISA – dotyczące wiedzy i umiejętności związanych z ekonomią i finansami.
Psycholog szkolny zatrudniony na cały etat w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz na pół etatu w gimnazjum może odbywać awans zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego zarówno w poradni, jak i w gimnazjum.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.