24 maja Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju ogłosiła najnowsze wyniki badania PISA – dotyczące wiedzy i umiejętności związanych z ekonomią i finansami.
Wśród 15 krajów, które wzięły udział w badaniu, polscy 15-latkowie lokują się w środku zestawienia, na ogół dobrze radzą sobie z finansami. Jednak między 2012 a 2015 zwiększyła się grupa uczniów (z 10 do 20%), którzy nie radzą sobie z zadaniami dotyczącymi pieniędzy, transakcji finansowych i związanym z nimi ryzykiem oraz planowania i zarządzania finansami. W Polsce i na Słowacji z liczeniem pieniędzy dziewczęta radzą sobie lepiej od chłopców.
Jedynie 28% polskich uczniów deklaruje posiadanie konta bankowego. Obok Rosji jest to najniższy odsetek w Europie. Dla porównania własne konto bankowe ma 95% piętnastolatków w Holandii, 42% uczniów na Słowacji i 38% uczniów z Litwy. Tylko co piąty 15-latek w Polsce twierdzi, że regularnie oszczędza pieniądze. Ich źródłem gotówki są przede wszystkim prezenty od przyjaciół i rodziny (dostaje je 82% uczniów), kieszonkowe (48%), prace dorywcze (43%), sprzedawanie różnych rzeczy (40%), prace w rodzinnej firmie lub gospodarstwie rodzinnym (23%).
W tej części badania PISA wzięło udział 15 krajów. W trwającym godzinę i składającym się z 43 zadań teście sprawdzano umiejętność identyfikowania informacji finansowych, jej oceny i wykorzystania w praktyce wiedzy o finansach. Średni wynik polskich uczniów (485 pkt) był podobny do wyników uczniów z Włoch i Stanów Zjednoczonych. Lepiej spisali się uczniowie z Chin (5 najbogatszych prowincji), Australii, Rosji, Kanady i flandryjskiej części Belgii. Słabszy od polskich uczniów wynik osiągnęli młodzi Brazylijczycy, Peruwiańczycy i Chilijczycy oraz Słowacy, Litwini i Hiszpanie.
Więcej informacji oraz raport na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych: www.ibe.edu.pl
Opracowanie: Redakcja