bullying w szkole

  Jak wspierać dzieci, które doświadczyły przemocy rówieśniczej. Scenariusz psychoedukacyjny dla rodziców uczniów szkół podstawowych

Jak wspierać dzieci, które doświadczyły przemocy rówieśniczej. Scenariusz psychoedukacyjny dla rodziców uczniów szkół podstawowych

Doświadczenie przemocy rówieśniczej to często trauma dla dziecka czy nastolatka. Zaburza się poczucie bezpieczeństwa, obniża zaufanie, pojawia się lęk i napięcie w kontaktach rówieśniczych. Dziecko, które zgłosiło przemoc obawia się stygmatyzacji, odwetu, wykluczenia z grupy. Dlatego tak istotne jest, by otrzymało kompleksowe wsparcie zarówno od nauczycieli, psychologa i pedagoga szkolnego, ale i od rodziców, i rówieśników. Celem scenariusza jest wyposażenie opiekunów w wiedzę i narzędzia, by potrafili skutecznie wspierać swoje dziecko w powrocie do równowagi. Scenariusz jest dedykowany nie tylko rodzicom uczniów, którzy doświadczyli przemocy, ale całej społeczności rodzicielskiej.

Uczestnicy Rodzice uczniów szkół podstawowych
Cel ogólny Profilaktyka hejtu i bullyingu w szkole
Cele szczegółowe Rozwijanie umiejętności:
  • rozpoznawania sygnałów wskazujących na doświadczenie przemocy u dzieci i nastolatków
  • rozpoznawania zjawiska hejtu i bullyingu
  • rozumienie konsekwencji doświadczeń przemocy dla dzieci i młodzieży
  • udzielenia wsparcia emocjonalnego dziecku w kryzysie
  • rozumienia potrzeb dzieci i młodzieży
  • rozumienie konsekwencji doświadczeń przemocy dla dzieci i młodzieży
  • udzielenia wsparcia emocjonalnego dziecku w kryzysie
  • rozumienia potrzeb dzieci i młodzieży
Czas trwania 90 minut
Potrzebne materiały tablica lub flipchart do zapisywania wspólnych wniosków,  kartki do notatek, duże brystole do pracy w grupie, przybory do pisania, arkusze szarego papieru z narysowanymi konturami dziecka (4 sztuki), załącznik nr 1. Widzę, że coś się wydarzyło
Liczba uczestników 20 – 30 osób
  Jak rozpoznać bullying i hejt? Scenariusz warsztatu psychoedukacyjnego dla nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów szkolnych

Jak rozpoznać bullying i hejt? Scenariusz warsztatu psychoedukacyjnego dla nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów szkolnych

Scenariusz warsztatu został przygotowany z myślą o nauczycielach, wychowawcach, psychologach i pedagogach, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi z przemocą rówieśniczą. Spotkanie ma charakter psychoedukacyjny i łączy teorię z praktyką poprzez dyskusje, ćwiczenia grupowe oraz analizę konkretnych przypadków. Uczestnicy będą mogli pogłębić swoją wiedzę na temat zjawiska bullyingu i hejtu, zarówno w środowisku szkolnym, jak i w przestrzeni wirtualnej. Scenariusz opiera się na aktywizujących metodach pracy, takich jak burza mózgów, case study i tworzenie map myśli. Celem zajęć jest nie tylko lepsze rozpoznawanie przejawów przemocy, lecz także wypracowanie skutecznych sposobów reagowania.

Uczestnicy Nauczyciele, wychowawcy, psycholodzy i pedagodzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych
Cele ogólne Profilaktyka hejtu i bullyingu w szkole.
Cele szczegółowe Rozwijanie umiejętności:
  • rozpoznawania zachowań mających charakter bullyingu wśród uczniów na różnych poziomach edukacji,
  • rozpoznawania zjawiska hejtu w wirtualnym życiu społeczności szkolnej,
  • adekwatnego reagowania na przejawy przemocy rówieśniczej w świecie realnym i wirtualnym,
  • opracowywania planu interwencji w przypadkach hejtu i bullyingu w szkole
Czas trwania 120 minut
Potrzebne materiały
Liczba uczestników 20 – 30 osób
Sprawdź inne serwisy