Jak długo powinny trwać zajęcia rewalidacyjne? Czy można je skrócić? A jeśli tak, to na jakich zasadach? W artykule przedstawiamy aktualne zasady wynikające z rozporządzenia MEN, analizujemy wyjątki pozwalające na elastyczne podejście do długości zajęć i wskazujemy, jak w praktyce dostosować organizację wsparcia do potrzeb uczniów.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dyrektor jest zobowiązany do zatrudnienia specjalistów po dostarczeniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego bądź orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Przed nawiązaniem nowego stosunku pracy należy opracować plan działań wspomagających w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem. Może to być także forma zajęć stymulujących rozwój w określonych obszarach. Wszystko po to, aby mieć pewność, że placówka zapewni uczniowi optymalne warunki rozwoju.
Gdy jedno z rodziców zgłasza potrzebę konsultacji z psychologiem dla dziecka, a drugie stawia temu zdecydowany opór, szkoła staje przed poważnym dylematem. Czy ma prawo interweniować dla dobra ucznia, czy też musi podporządkować się sprzecznym decyzjom rodziców? W sytuacjach, gdy oboje rodzice mają pełnię władzy rodzicielskiej, sprawa staje się jeszcze bardziej złożona. W artykule przyjrzymy się, jakie kroki może podjąć szkoła, jakie przepisy regulują tę kwestię i gdzie przebiega granica między autonomią rodzica a obowiązkiem ochrony dziecka przez szkołę. Sprawdź, z czym może wiązać się brak zgody przedstawicieli ustawowych na objęcie dziecka pomocą.
Obowiązkiem przedszkola każdego przedszkola, także niepublicznego jest zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku, odpowiednio do jego potrzeb. Czy dyrektor jest zobowiązany zapewnić dziecku zajęcia indywidualne? Kto ponosi koszty prowadzenia takich zajęć?
Przepisy dotyczące czasu trwania zajęć w przedszkolach budzą wiele wątpliwości. Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć edukacyjnych wynosi 60 minut. W artykule wyjaśniamy natomiast, ile powinny trwać zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do których zaliczają się zajęcia rozwijające uzdolnienia i zajęcia specjalistyczne, a ile zajęcia rewalidacyjne.
Godziny do dyspozycji dyrektora, to godziny na dodatkowe zajęcia dla uczniów. Prawo oświatowe wyraźnie wskazuje, jakie zajęcia można prowadzić w ramach tych godzin. Wyjaśniamy, czy pomoc psychologiczno-pedagogiczna w ramach godzin do dyspozycji dyrektora, to dobre rozwiązanie. Wskazujemy, jakie zajęcia organizować i podpowiadamy, w jakiej formie prowadzić ich dokumentację.
Poznaj różnice dotyczące organizowania dodatkowych zajęć na podstawie różnych przepisów:
Sprawdź, w jaki sposób właściwie zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla ucznia posiadającego orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej wydane w związku z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu. Artykuł zaktualizowany zgodnie ze stanem prawnym od 1 września 2024 r.
Czas pracy nauczyciela wynosi 40 godzin tygodniowo, natomiast wymiar pensum uzależniony jest od zajmowanego stanowiska. Nie oznacza to jednak, że nauczyciel nie może zostać zobowiązany do prowadzenia jakichkolwiek zajęć z uczniami lub na ich rzecz poza pensum. Może być bowiem zobligowany do realizowania tzw. zadań statutowych. Sprawdź, jakie zajęcia mogą być prowadzone przez nauczyciela w ramach zajęć statutowych, a prowadzenia których dyrektor nie może wymagać.
W związku z planowaniem dodatkowych zajęć niwelujących skutki pandemii, pojawiły się wątpliwości, czy do takich zajęć zalicza się gimnastyka korekcyjna. Niewątpliwie są to ważne zajęcia dla dzieci, które z powodu pandemii przez wiele tygodni nie chodziły do szkoły. Sprawdź, czy usprawnianie ruchowe może być zaliczone do terapii pedagogicznej. Dowiedz się czy szkoła może zorganizować dodatkowe zajęcia prozdrowotne dzieci.
Przeczytaj również:
W zakres obowiązków psychologa zatrudnionego w szkole specjalnej wpisuje się m.in. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów. Sprawdź czy w takiej szkole rodzice również muszą wyrażać zgodę na badania z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych. Dowiedz się, jakie badania psychologiczne można przeprowadzać w szkole specjalnej w celu zdiagnozowania dziecka i ucznia.
Podsumowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest kluczowym warunkiem do oceny efektywności. Nauczycielom, którzy są zobowiązani do przygotowania sprawozdania z podejmowanych działań przekazujemy przykład podsumowania. Uwzględniano w nim m.in. wsparcie zapewniane w związku z przybyciem do Polski uczniów z Ukrainy, którzy wciąż są zapisywani do polskich szkół.
Sprawozdanie zostało podzielone na części:
Zindywidualizowana ścieżka to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Do zapewnienia jej realizacji zobligowana jest każda szkoła, w tym także niepubliczna o uprawnieniach publicznej. Szkoła niepubliczna nie może odmówić realizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, jeżeli uczeń posiada stosowną opinię. Sprawdź, jakie są zasady realizacji działań na podstawie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Do dziennika zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy wpisać ocenę postępów oraz wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem. Skorzystaj z przykładowej oceny postępów i wniosków dotyczących dalszej pracy z uczniem objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Przykładowy zapis służy jako wzór i powinien być dostosowany do określonych celów zajęć oraz indywidualnych potrzeb i ucznia z uwzględnieniem jego faktycznych postępów.
Jednym z obowiązków szkoły jest przygotowanie pisemnych informacji dla rodziców uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze jej udzielania. Pobierz przykładowy wzór informacji.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.