Czas pracy nauczyciela wynosi 40 godzin tygodniowo, natomiast wymiar pensum uzależniony jest od zajmowanego stanowiska. Nie oznacza to jednak, że nauczyciel nie może zostać zobowiązany do prowadzenia jakichkolwiek zajęć z uczniami lub na ich rzecz poza pensum. Może być bowiem zobligowany do realizowania tzw. zadań statutowych. Sprawdź, jakie zajęcia mogą być prowadzone przez nauczyciela w ramach zajęć statutowych, a prowadzenia których dyrektor nie może wymagać.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W związku z planowaniem dodatkowych zajęć niwelujących skutki pandemii, pojawiły się wątpliwości, czy do takich zajęć zalicza się gimnastyka korekcyjna. Niewątpliwie są to ważne zajęcia dla dzieci, które z powodu pandemii przez wiele tygodni nie chodziły do szkoły. Sprawdź, czy usprawnianie ruchowe może być zaliczone do terapii pedagogicznej. Dowiedz się czy szkoła może zorganizować dodatkowe zajęcia prozdrowotne dzieci.
Przeczytaj również:
W zakres obowiązków psychologa zatrudnionego w szkole specjalnej wpisuje się m.in. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów. Sprawdź czy w takiej szkole rodzice również muszą wyrażać zgodę na badania z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych. Dowiedz się, jakie badania psychologiczne można przeprowadzać w szkole specjalnej w celu zdiagnozowania dziecka i ucznia.
Podsumowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest kluczowym warunkiem do oceny efektywności. Nauczycielom, którzy są zobowiązani do przygotowania sprawozdania z podejmowanych działań przekazujemy przykład podsumowania. Uwzględniano w nim m.in. wsparcie zapewniane w związku z przybyciem do Polski uczniów z Ukrainy, którzy wciąż są zapisywani do polskich szkół.
Sprawozdanie zostało podzielone na części:
Zindywidualizowana ścieżka to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Do zapewnienia jej realizacji zobligowana jest każda szkoła, w tym także niepubliczna o uprawnieniach publicznej. Szkoła niepubliczna nie może odmówić realizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, jeżeli uczeń posiada stosowną opinię. Sprawdź, jakie są zasady realizacji działań na podstawie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Do dziennika zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy wpisać ocenę postępów oraz wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem. Skorzystaj z przykładowej oceny postępów i wniosków dotyczących dalszej pracy z uczniem objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Przykładowy zapis służy jako wzór i powinien być dostosowany do określonych celów zajęć oraz indywidualnych potrzeb i ucznia z uwzględnieniem jego faktycznych postępów.
Jednym z obowiązków szkoły jest przygotowanie pisemnych informacji dla rodziców uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze jej udzielania. Pobierz przykładowy wzór informacji.
Uczeń z niepełnosprawnością ma prawo do realizacji zajęć edukacyjnych z oddziałem i realizacji podstawy programowej w wymiarze wynikającym z planu zajęć dla klasy wynikającego z ramowego planu nauczania. Zdarza się jednak, że w tym czasie zaplanowano dla niego zajęcia rewalidacyjne. Sprawdź, czy dyrektor może zaplanować rewalidację w czasie, w którym reszta klasy uczestniczy w obowiązkowych lekcjach.
W indywidualnych teczkach uczniów korzystających w szkole ze specjalistycznego wsparcia gromadzi się dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szkole oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne i programy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Dowiedz się, jakie dokładnie dokumenty należy gromadzić.
Złożenie w szkole opinii o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zobowiązuje dyrektora do zorganizowania zalecanych zadań. O ile w przypadku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego przepisy mówią wprost – szkoła ma 30 dni na opracowanie IPET, o tyle w przypadku opinii z poradni nie ma takich wytycznych. Jak szybko zorganizować zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawność oznacza, że uczeń będzie uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjnych. Sprawdź, ile wynosi minimalny tygodniowy wymiar zajęć rewalidacyjnych w oddziale ogólnodostępnym, integracyjnym oraz specjalnym.
Uczeń objęty nauczaniem indywidualnym powinien mieć możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli wskazane jest objęcie nią. Pojawiają się jednak liczne wątpliwości czy zajęcia w ramach pomocy mają być organizowane w domu ucznia czy w szkole. Dowiedz się, czy w przypadku nauczania indywidualnego, zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny odbywać się w domu ucznia czy na terenie szkoły.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.