Gdy jedno z rodziców zgłasza potrzebę konsultacji z psychologiem dla dziecka, a drugie stawia temu zdecydowany opór, szkoła staje przed poważnym dylematem. Czy ma prawo interweniować dla dobra ucznia, czy też musi podporządkować się sprzecznym decyzjom rodziców? W sytuacjach, gdy oboje rodzice mają pełnię władzy rodzicielskiej, sprawa staje się jeszcze bardziej złożona. W artykule przyjrzymy się, jakie kroki może podjąć szkoła, jakie przepisy regulują tę kwestię i gdzie przebiega granica między autonomią rodzica a obowiązkiem ochrony dziecka przez szkołę. Sprawdź, z czym może wiązać się brak zgody przedstawicieli ustawowych na objęcie dziecka pomocą.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Co może zrobić psycholog szkolny, gdy jeden z rodziców wyraża zgodę na konsultacje dla ucznia, a drugi jest temu przeciwny?
- Czy szkoła może samodzielnie podjąć decyzję o wsparciu ucznia, nawet jeśli jedno z rodziców sprzeciwia się konsultacjom psychologicznym?
- Kiedy konieczna jest zgoda obojga rodziców na udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi?
- Jakie przepisy regulują udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i jakie mają zastosowanie w sporach między rodzicami?
- Czy brak zgody jednego z rodziców na pomoc psychologiczną może być uznany za działanie na szkodę dziecka?
- Kiedy szkoła może interweniować w sądzie w związku z brakiem zgody rodzica na wsparcie dziecka?
Pozostało jeszcze 82% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Katarzyna Lewandowska-Staroń
Pracownik nadzoru pedagogicznego, specjalista ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych, dostępności, trener oświaty i kompetencji miękkich, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, egzaminator z listy OKE Warszawa, trener wspomagania w rozwoju kompetencji kluczowych, terapeuta pedagogiczny, nauczyciel języka polskiego, niemieckiego, historii, edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, pedagog opiekuńczo – wychowawczy.