współpraca z rodzicami

  W gąszczu emotikonów i gifów – trening komunikacji dla rodziców nastolatków

W gąszczu emotikonów i gifów – trening komunikacji dla rodziców nastolatków

Już samo hasło „nastolatek” wywołuje u dorosłych szereg różnorodnych skojarzeń – czasem pełne napięcia i poczucia bezsilności. Wielu rodziców skarży się na trudności komunikacyjne w relacjach ze swoimi dziećmi – zwłaszcza w okresie dojrzewania. Udział w warsztatach pomoże rodzicom zrozumieć własne dzieci i poprawić komunikację. Obecnie już opiekunowie piąto i szóstoklasistów widzą różnicę w jakości rozmów z nimi. Relacjonują kłopoty z utrzymaniem rozmowy, zatopienie w świecie multimediów, komunikatorów, zmiana języka nastolatka i ograniczenie komunikacji do wyrażeń „dobrze”, „normalnie”, „zaraz”, „potem”. Podnosi się ciśnienie tętnicze krwi u dorosłego i przepis na konflikt gotowy. A życie dodaje do tego jeszcze różne mało zrozumiałe dla rodzica zachowania dziecka – operowanie językiem obrazkowym, ciągłe szperanie w Internecie w poszukiwaniu memów, gifów i mało powiązanych ze sobą tematycznie filmików. Trudno zachować dystans i zobaczyć w tych zachowaniach potrzebę rozwijania własnej tożsamości, poszukiwania tego, co interesujące, przydatne w relacjach rówieśniczych. Warsztat ma na celu usprawnienie komunikacji rodziców z nastoletnimi dziećmi poprzez poprawę rozumienia funkcjonowania nastolatka oraz pracę nad formułowaniem komunikatów, które służą nawiązaniu relacji.

Uczestnicy: rodzice uczniów klas V-VIII
Cel ogólny: rozwój kompetencji rodzicielskich w zakresie komunikacji z nastolatkami
Cele szczegółowe:  
  • poprawa rozumienia potrzeb nastolatka w kontekście komunikacji
  • wzrost kompetencji rodzica w zakresie udzielania emocjonalnego wsparcia dziecku
  • obniżenie napięcia wywołanego trudnościami komunikacyjnymi
Potrzebne materiały:  
  • karta pracy nr 1. Tłumacz języka młodzieży
  • karta pracy nr 2. Jak uniknąć trzaśnięcia drzwiami?
  • arkusze papieru dużego formatu,
  • długopisy i mazaki,
  • tablica lub flipchart
Czas trwania zajęć: 45-60 minut
Liczba uczestników: 20-30 osób dorosłych
  Rodzina patchworkowa. O komunikacji nauczycieli z opiekunami i dziećmi w rodzinach zrekonstruowanych

Rodzina patchworkowa. O komunikacji nauczycieli z opiekunami i dziećmi w rodzinach zrekonstruowanych

Szacuje się, że w Polsce funkcjonuje około miliona rodzin zrekonstruowanych, założonych przez partnerów, którzy mają już dzieci z poprzednich związków. Relacje w takich rodzinach w prosty sposób obrazuje metafora patchworku. To tkanina uszyta ze skrawków różnych tkanin, które pozornie do siebie nie pasują, ale razem tworzą całość, często spójną i ciekawą. Różnorodność rodzin to również wyzwanie dla wychowawcy. W jaki sposób nawiązać dobrą współpracę z członkami rodzin tak złożonych, jak patchworkowe? 

Szkoła to miejsce, w którym dzieci nawiązują nowe relacje. Odwiedzają w domach innych uczniów i obserwują to, jak odmiennie żyją różne rodziny. Zaczynają dostrzegać różnice w relacjach rodzinnych. W jednej klasie uczą się obok siebie dzieci z przeróżnymi doświadczeniami, żyjące w czasem skrajnie odmiennych środowiskach. Niektóre z nich wychowywane są przez samodzielnych rodziców, inne funkcjonują w opiece naprzemiennej i ich czas dzieli się na dwa domy. W jednej rodzinie patchworkowej mogą funkcjonować biologiczne dzieci partnerów, ich rodzeństwo przyrodnie lub przybrane, zależnie od układu. Czasem rodzina patchworkowa jest stanem przez dziecko już zastanym – w takiej się urodziło, rodzice nigdy nie byli małżeństwem lub rozwód nastąpił przed ich przyjściem na świat. Czasem patchwork tworzy się na jego oczach – w konsekwencji rozstania rodziców, wejścia w nowe związki, tworzenia nowej rodziny.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie wyzwania stawiają przed nauczycielami rodziny patchworkowe?
  • W jaki sposób szkoła wpływa na uświadamianie dzieci różnic w strukturach rodzinnych?
  • Dlaczego ważne jest, aby wychowawcy poznali specyfikę rodzin swoich uczniów?
  • Jakie są dobre praktyki komunikowania się nauczycieli z rodzicami i opiekunami o sytuacji rodzinnej ucznia?
  • Jak nauczyciele mogą unikać stereotypów i uproszczeń w traktowaniu rodzin zrekonstruowanych?
  • Dlaczego normalizacja różnic w modelach rodzinnym jest kluczowa w szkolnej edukacji?
  • Jakie są trudności i wyzwania, z jakimi mogą się spotkać dzieci z rodzin patchworkowych w szkole?
  • Jak nauczyciele mogą wspierać relacje dzieci z różnymi opiekunami, w tym z rodzicami i ich partnerami?
  • W jaki sposób szkoła może odnosić się do różnorodności rodzinnej uczniów?
Uczeń na gigancie, czyli nastolatek ucieka z domu. Dlaczego nastolatek chce uciec z domu i jak można temu zapobiegać?

Uczeń na gigancie, czyli nastolatek ucieka z domu

Każdego roku z ucieka z domu kilka tysięcy chłopców i dziewczynek. Najmłodsi uciekinierzy to czwartoklasiści, choć decydują się na ucieczkę zdecydowanie rzadziej niż uczniowie w okresie dojrzewania w wieku 14–17 lat. Czy da się temu zapobiec? Co jest najczęstszą przyczyną ucieczek? Jakie kroki mogą podjąć nauczyciele oraz rodzice, zanim dziecko ucieknie z domu, aby zapobiec zaginięciu? Sprawdź, jakie sygnały mogą zwiastować planowaną ucieczkę.

Fundacja ITAKA, której misją jest pomoc w odnalezieniu zaginionych, jest również realizatorem kampanii profilaktycznej „Nie uciekaj!”. Psycholog Anna Nita, która współpracuje z ITAKĄ szacuje, że corocznie z domu ucieka ponad 4200 nieletnich. Większość to dziewczęta. Powody ucieczek są przeróżne. W swoich materiałach Fundacja ITAKA podkreśla takie przyczyny ucieczek z domu, jak:
  • brak bliskości,
  • konflikty w domu,
  • konflikty w grupie rówieśniczej,
  • wysokie wymagania,
  • złe traktowanie,
  • potrzeba niezależności,
  • nieakceptowany związek,
  • problemy w szkole
Właściwie wszystkie wiążą się z kłopotami w zakresie komunikacji i brakiem poczucia bezpieczeństwa. By otoczyć ucznia odpowiednią opieką i zapobiec ucieczce, trzeba zrozumieć jego emocje i położenie.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Dlaczego młodzież oraz młodsze dzieci uciekają z domu?
  • Jakie problemy są najczęściej ujawniane w przypadku zaginionego dziecka lub nastolatka?
  • Jak rozmawiać z dzieckiem, które ujawnia myśl o ucieczce z domu?
  • Których potrzeb dziecka nie zaspokaja rodzina, które wpada na pomysł ucieczki?
 Jak rozmawiać z rodzicami o problemach ucznia? Jak komunikować rodzicom problemy ucznia?

Jak komunikować rodzicom problemy dziecka?

Podejmowanie rozmowy, która ma na celu przekazanie nieprzyjemnych i przykrych w odbiorze treści sprawia trudność każdemu nauczycielowi. Dowiedz się, jak przekazać rodzicom ucznia informacje o jego problemach, aby rozmowa stanowiła punkt wyjścia w drodze do próby ich rozwiązania. Upewnij się, że wiesz, jak komunikować rodzicom problemy dziecka.

Sytuacja, w której rodzic dowiaduje się o potrzebie przyjścia do szkoły, jest bardzo trudna. Powoduje stres, który budzi trudne emocje. Bardzo ważnym elementem pozwalającym na ich rozładowanie jest sposób przekazania informacji o spotkaniu. Najbardziej pożądany jest bezpośredni kontakt, np. podczas wizyty domowej. Jest to jednak sposób wymagający czasu i zaangażowania, w związku z tym nie zawsze możliwy do zastosowania.
Jak wygląda pierwsza wizyta u psychologa dziecięcego? Wskazówki do przygotowania dziecka i rodziców

Jak wygląda pierwsza wizyta u psychologa dziecięcego? Wskazówki do przygotowania dziecka i rodziców

Informacja o potrzebie udania się z dzieckiem do psychologa dziecięcego często wywołuje u rodziców szok i niepewność. Jednak szkoła czy przedszkole nie zawsze jest w stanie udzielenia kompleksowego wsparcia, którego w danej sytuacji potrzebuje dziecko. Przekazując sugestię skorzystania ze specjalistycznej pomocy psychologicznej warto wyjaśnić, jak będzie wyglądała pierwsza wizyta u psychologa specjalnego oraz na czym polega praca z dzieckiem w gabinecie. Warto wyjaśnić rodzicom, że pierwsza wizyta ma charakter konsultacji, w czasie której psycholog ma zgromadzić kluczowe informacje. Trzeba bowiem mieć świadomość, że na pierwszym spotkaniu psycholog nie rozpocznie jeszcze terapii i nie udzieli dziecku kompleksowej pomocy. W artykule zamieszczamy wskazówki do przygotowania dziecka i rodziców na spotkanie z psychologiem dziecięcym.

Przede wszystkim warto zaznaczyć, że psycholodzy pracują bardzo różnie. Standard pracy i sposób przeprowadzania konsultacji jest indywidualnym wyborem i trudno tu o jeden schemat. Wszystko zależy również od tego, gdzie pracuje konkretny specjalista. Trochę inna jest oferta poradni psychologiczno-pedagogicznej, poradni zdrowia psychicznego czy centrum środowiskowego. Psycholodzy udzielają pomocy w prywatnych gabinetach, centrach medycznych państwowych i komercyjnych, organizacjach pozarządowych, instytucjach pomocy społecznej i wielu innych miejscach. Charakter placówki z pewnością wpływa na to, jak dokładnie przebiega współpraca z psychologiem. Warto jednak znać różne możliwości, jakie może zaproponować specjalista.
  Nadopiekuńcza matka, surowy ojciec – o postawach wychowawczych rodziców

Nadopiekuńcza matka, surowy ojciec – o postawach wychowawczych rodziców

Rozmowy z uczniami bywają trudne, ale jeszcze większym wyzwaniem mogą okazać się ich rodzice. To oni odpowiadają za wychowanie dziecka i podejmują najważniejsze decyzje, które go dotyczą. Nie zawsze są to decyzje słuszne, jednak szkoła, co do zasady nie powinna w nie ingerować. Co jednak, kiedy postawa rodzica wpływa na komunikację z nauczycielami? Sprawdź, jak rozpoznawać style wychowawcze rodziców, aby usprawnić komunikację i współpracę na linii szkoła – dom.

Rodzice odwiedzający szkołę swoim zachowaniem również dostarczają wielu informacji o stosowanych w domu metodach wychowawczych. Celem kontaktów rodziny ze szkołą powinna być zawsze współpraca wspierająca dziecko w rozwoju, wykorzystaniu potencjału, a także w rozwiązywaniu problemów. Sprzyja jej otwarta i oparta na wzajemnym szacunku komunikacja. Tacy rodzice to skarb, bo nie tylko współpracują z nauczycielami w obszarze wychowania własnego dziecka, ale także aktywnie angażują się w życie społeczności szkolnej. W przepełnionych klasach dominują jednak rodzice, którzy gorzej radzą sobie z wychowaniem i niechętnie się do tego przyznają. Stosują uniki, wymówki lub manipulacje. Oskarżają szkołę o złe nauczanie i przerzucają na nauczycieli całą odpowiedzialność za wychowanie. Robią to otwarcie, np. podczas zebrania, konsultacji lub rozmowy telefonicznej z nauczycielem, ale także na odległość, np. nastawiają dziecko przeciwko szkole i stosowanym w niej metodom. Równie trudni dla nauczyciela są rodzice, którzy unikają kontaktu: nie odpowiadają na wiadomości, nie pojawiają się na zebraniach, są zawsze zajęci. Gdy dojdzie do eskalacji problemu dziecka (np. zagrożenie pozostaniem na drugi rok, permanentne wagary, konflikt z nauczycielem, przemoc wobec innych uczniów), są zaskoczeni i oburzeni, że nie zostali poinformowani na czas. Co oznaczają takie postawy rodziców? Nieudolność, niemoc wychowawczą, niekonsekwencję, surowość, nadmierne oczekiwania wobec dziecka i szkoły. Mówi się, że nie ma trudnych dzieci – trudni bywają ich rodzice. Poznając ich lepiej, łatwiej będzie nam zrozumieć postawy i zachowania uczniów.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie funkcje w wychowaniu spełnia rodzina?
  • Czy zachowanie ucznia pozwala na określenie, jaki styl wychowawczy stosują rodzice?
  • Jakich informacji o stosowanych metodach wychowawczych dostarczają rodzice?
  • Jakie postawy wychowawcze rodziców można zauważyć najczęściej?
  • Na jakie problemy w kontakcie z rodzicami musi przygotować się nauczyciel?
Sprawdź inne serwisy