współpraca z rodzicami

  Współpraca z rodzicami a efektywność zajęć rewalidacyjnych – wskazówki dla specjalistów prowadzących rewalidację

Współpraca z rodzicami a efektywność zajęć rewalidacyjnych – wskazówki dla specjalistów prowadzących rewalidację

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak współpraca szkoły z rodzicami wpływa na skuteczność zajęć rewalidacyjnych i?
  • Dlaczego brak spójności między szkołą a domem może utrudniać rozwój dziecka i ucznia?
  • Jak nauczyciel może zaangażować rodziców w proces rewalidacji, zwłaszcza gdy nie dostrzegają oni jej potrzeby?
  • W jaki sposób zajęcia rewalidacyjne mogą pomóc w analizie i modyfikacji trudnych zachowań uczniów?
  • Jak efektywnie planować i monitorować postępy dziecka, aby terapia przynosiła realne rezultaty?
  Zajęcia rewalidacyjne: zasady skutecznej współpracy z rodzicami

Zajęcia rewalidacyjne: zasady skutecznej współpracy z rodzicami

Efektywna rewalidacja wymaga nie tylko pracy specjalistów, ale także zaangażowania rodziców. Jak skutecznie budować relację z opiekunami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Jak unikać trudności wynikających z braku spójności działań między domem a szkołą? Szkolenie dostarcza nauczycielom i specjalistom wskazówek do skutecznej współpracy z rodzicami. Ekspertka wyjaśnia, jak wyznaczać wspólne cele i strategie oraz jak budować relacje oparte na zaufaniu.

Z webinaru dowiesz się:
  • Jakie znaczenie ma współpraca z rodzicami w procesie rewalidacji i dlaczego jest niezbędna do skutecznego wsparcia ucznia.
  • Jakie strategie pomagają w wypracowaniu wspólnych celów między szkołą a domem.
  • Jak skutecznie komunikować się z rodzicami, aby unikać konfliktów i nieporozumień.
  • Jak analizować trudne zachowania uczniów i wspólnie z rodzicami szukać ich przyczyn oraz rozwiązań.
  • Jakie metody ułatwiają monitorowanie postępów ucznia i dostosowywanie działań terapeutycznych do jego indywidualnych potrzeb.
  • Jak wspierać rodziców w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących terapii i edukacji dziecka.
Szkolenie dostarcza praktycznych narzędzi do budowania efektywnej współpracy między specjalistami a rodzicami. Dzięki niemu zyskasz konkretne strategie umożliwiające skuteczne wsparcie ucznia w szkole i w jego codziennym życiu. Po ukończeniu szkolenia uczestnicy otrzymają certyfikat potwierdzający zdobytą wiedzę i umiejętności.
  Współpraca i wsparcie rodziców z deficytami poznawczymi. Rodzic z niepełnosprawnością intelektualną

Współpraca i wsparcie rodziców z deficytami poznawczymi. Rodzic z niepełnosprawnością intelektualną

Społeczność szkolna to miejsce, w którym różnorodność powinna być akceptowana. Jedną z cech, jakimi mogą różnić się zarówno dzieci, jak i dorośli jest poziom funkcjonowania poznawczego. Dorośli doświadczający trudności poznawczych mogą potrzebować pomocy w rozumieniu szkolnych zasad i oczekiwań. Pomoc środowiska szkolnego jest kluczowa, aby umożliwić im skuteczne wspieranie swoich dzieci w codziennych wyzwaniach. W jaki sposób budować wartościową komunikację z opiekunami z niepełnosprawnością intelektualną lub funkcjonującymi poniżej normy intelektualnej?

Kłopoty w zakresie funkcji poznawczych mają różne źródła. Poziom pamięci, uwagi, myślenia i spostrzegania obniżyć się może w silnym stresie, po urazach mechanicznych OUN (np. po wypadku z urazem głowy), w przebiegu wielu chorób psychicznych i somatycznych (np. nowotworów), w procesie demencji. Problemy z pamięcią i koncentracją uwagi mogą pojawić się w przebiegu depresji lub zespołu stresu pourazowego. Są również charakterystyczne dla zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD). Trudności w obszarze myślenia abstrakcyjnego i rozumienia złożonych sytuacji społecznych będą również zupełnie normalne u osób, które są w spektrum autyzmu. Problemy natury poznawczej są również konsekwencją uzależnień od substancji psychoaktywnych. Jedną z częstych przyczyn tego rodzaju kłopotów jest niepełnosprawność intelektualna lub funkcjonowanie poniżej normy intelektualnej.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kim są rodzice wymagający szczególnego wsparcia?
  • Jakie mogą być przyczyny deficytów poznawczych u dorosłych?
  • Czym jest niepełnosprawność intelektualna i jakie trudności jej towarzyszą?
  • Jakie wyzwania mogą pojawić się w komunikacji z rodzicami z deficytami poznawczymi?
  • Jak dostosować sposób przekazywania informacji, by był zrozumiały i skuteczny?
  • Jakie techniki ułatwiają współpracę z rodzicami, którzy mają trudności z pamięcią, planowaniem czy rozumieniem sytuacji społecznych?
  • Jakie wsparcie zewnętrzne mogą otrzymać rodzice z deficytami poznawczymi?
  • Jak angażować rodziców w życie szkoły, wykorzystując ich mocne strony?
  Roszczeniowi rodzice. Prawda i mity

Roszczeniowi rodzice. Prawda i mity

Szkolenie „Roszczeniowi rodzice. Prawda i mity” omawia zagadnienia związane z budowaniem relacji między szkołą a rodzicami w oparciu o wzajemny szacunek, zrozumienie i jasno określone role. Ekspertka przedstawia i szczegółowo omawia prawne aspekty współpracy z rodzicami oraz praktyczne formy tej współpracy. Wyjaśnia również, jak unikać konfliktów wynikających z błędów w komunikacji. Szczególny nacisk położono na potrzebę rozwijania kultury pracy szkoły, która wspiera efektywną komunikację i partnerskie relacje. Uczestnicy dowiedzą się również, jak organizować przestrzeń do rozmów z rodzicami, zapewniając intymność i komfort, co jest szczególnie istotne w sytuacjach wymagających omówienia trudnych tematów.

Korzyści dla uczestnika:
  • Poznasz prawne regulacje dotyczące praw i obowiązków rodziców w edukacji, w tym zapisy ustawy Prawo oświatowe i Europejskiej Karty Praw i Obowiązków Rodziców.
  • Dowiesz się, jak unikać konfliktów w komunikacji z rodzicami
  • Nauczysz się organizować efektywną współpracę z rodzicami, w tym spotkania indywidualne, trójstronne (rodzic-dziecko-nauczyciel) oraz grupowe.
  • Zrozumiesz, jak ważne jest tworzenie przestrzeni i czasu dedykowanego rodzicom, tak aby unikać improwizowanych rozmów na korytarzach czy w trakcie lekcji.
  • Otrzymasz wskazówki, jak efektywnie korzystać z elektronicznych systemów komunikacji z rodzicami, unikając błędów, które mogą prowadzić do eskalacji konfliktów.
  • Dowiesz się, jak włączać rodziców w wydarzenia edukacyjne, promując ich aktywne zaangażowanie w życie szkoły, a nie tylko bierne uczestnictwo.
  • Nauczysz się wspierać rodziców w ich roli wychowawczej, dostarczając im informacji o dostępnych instytucjach i możliwościach pomocy.
  • Zrozumiesz, jak odpowiednio komunikować się z rodzicami, używając języka zrozumiałego, ale profesjonalnego, dostosowanego do sytuacji i potrzeb obu stron.
Szkolenie dostarcza nauczycielom niezbędnych narzędzi do pracy z rodzicami o wysokich oczekiwaniach, wspiera w zrozumieniu ich perspektywy oraz rozwija umiejętności skutecznej komunikacji i zarządzania relacjami w trudnych sytuacjach.
  Strategie pracy z oporem rodziców w sytuacjach trudnych. Co może zrobić psycholog szkolny, gdy rodzice nie widzą problemu dziecka?

Strategie pracy z oporem rodziców w sytuacjach trudnych. Co może zrobić psycholog szkolny, gdy rodzice nie widzą problemu dziecka?

Z perspektywy psychologa szkolnego, praca z rodzicami, którzy negują problemy swojego dziecka, jest wyzwaniem wymagającym zarówno wiedzy teoretycznej, jak i praktycznych umiejętności interpersonalnych. Opór rodziców często wynika ze złożonych mechanizmów psychologicznych – takich jak mechanizmy obronne, lęk przed negatywnymi konsekwencjami, czy trudność w przyjęciu informacji, które mogą podważyć ich obraz rodzicielstwa. Często obawy te są związane z poczuciem winy, strachem przed oceną społeczną lub lękiem przed zmianą w postrzeganiu własnego dziecka. W artykule wyjaśniamy, jakie mogą być źródła oporu rodziców oraz podpowiadamy, jak psycholog szkolny może wpływać na zmianę ich postawy. Dowiedz się, jakie strategie mogą pomóc przezwyciężyć opór rodziców w sytuacjach trudnych. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie mechanizmy obronne stosują rodzice w obliczu trudnych informacji o dziecku?
  • Jak psycholog szkolny może budować zaufanie i przestrzeń do dialogu z rodzicami?
  • Jakie techniki komunikacyjne ułatwiają rozmowę o problemach dziecka?
  • W jaki sposób psycholog może pomóc rodzicom zrozumieć potrzeby dziecka?
  • Jak unikać konfrontacji podczas omawiania z opiekunami trudnych tematów?
  • Jakie strategie wspólnego działania psychologa i rodziców przynoszą najlepsze efekty?
  • W jakich sytuacjach warto zaangażować wsparcie zewnętrzne (pomoc terapeutyczna, grupy wsparcia)?
  • Jak regularne konsultacje mogą pomóc w monitorowaniu postępów dziecka?
  • Jakie kroki podjąć, aby zbudować pozytywną współpracę na rzecz dobra dziecka?
  Wspólna ocena efektywności IPET – współpraca nauczycieli z rodzicami i uczniem

Wspólna ocena efektywności IPET – współpraca nauczycieli z rodzicami i uczniem

Prawo oświatowe zobowiązuje szkoły i przedszkola do co najmniej dwukrotnego w ciągu roku przeprowadzenia oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Tylko rzetelne wywiązanie się z tego obowiązku daje szansę na realne i zgodne z potrzebami wsparcie dla dziecka. Wobec tego warto dołożyć wszelkich starań, by szczegółowo przeanalizować i określić wartościowość działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oprócz pozyskania opinii wszystkich osób pracujących z uczniem równie ważna jest opinia samego ucznia oraz jego rodziców. Sprawdź, jak dokonać wspólnej oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego we współpracy z uczniem i rodzicami i poznaj zasady pozyskiwania niezbędnych informacji.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Dlaczego ocena efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego jest ważna dla rozwoju ucznia?
  • Jakie korzyści przynosi wspólna ocena IPET z udziałem ucznia i rodziców?
  • Jakie są najważniejsze obszary oceny efektywności programu?
  • Jak zaprosić rodziców do współpracy i skutecznie zaangażować ich w proces oceny?
  • Jakie pytania warto zadać uczniowi i rodzicom, aby uzyskać cenne informacje do oceny IPET?
  • Jak radzić sobie z barierami we współpracy z rodzicami i skutecznie je pokonywać?
  • Dlaczego regularna i dobrze zorganizowana ocena programu ma kluczowe znaczenie dla jego skuteczności?
Zgoda rodziców na konsultacje z psychologiem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Zgoda rodziców na konsultacje z psychologiem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Gdy jedno z rodziców zgłasza potrzebę konsultacji z psychologiem dla dziecka, a drugie stawia temu zdecydowany opór, szkoła staje przed poważnym dylematem. Czy ma prawo interweniować dla dobra ucznia, czy też musi podporządkować się sprzecznym decyzjom rodziców? W sytuacjach, gdy oboje rodzice mają pełnię władzy rodzicielskiej, sprawa staje się jeszcze bardziej złożona. W artykule przyjrzymy się, jakie kroki może podjąć szkoła, jakie przepisy regulują tę kwestię i gdzie przebiega granica między autonomią rodzica a obowiązkiem ochrony dziecka przez szkołę. Sprawdź, z czym może wiązać się brak zgody przedstawicieli ustawowych na objęcie dziecka pomocą. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co może zrobić psycholog szkolny, gdy jeden z rodziców wyraża zgodę na konsultacje dla ucznia, a drugi jest temu przeciwny?
  • Czy szkoła może samodzielnie podjąć decyzję o wsparciu ucznia, nawet jeśli jedno z rodziców sprzeciwia się konsultacjom psychologicznym?
  • Kiedy konieczna jest zgoda obojga rodziców na udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi?
  • Jakie przepisy regulują udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i jakie mają zastosowanie w sporach między rodzicami?
  • Czy brak zgody jednego z rodziców na pomoc psychologiczną może być uznany za działanie na szkodę dziecka?
  • Kiedy szkoła może interweniować w sądzie w związku z brakiem zgody rodzica na wsparcie dziecka?
Sprawdź inne serwisy