współpraca z rodzicami

  Wspólna ocena efektywności IPET – współpraca nauczycieli z rodzicami i uczniem

Wspólna ocena efektywności IPET – współpraca nauczycieli z rodzicami i uczniem

Prawo oświatowe zobowiązuje szkoły i przedszkola do co najmniej dwukrotnego w ciągu roku przeprowadzenia oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Tylko rzetelne wywiązanie się z tego obowiązku daje szansę na realne i zgodne z potrzebami wsparcie dla dziecka. Wobec tego warto dołożyć wszelkich starań, by szczegółowo przeanalizować i określić wartościowość działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oprócz pozyskania opinii wszystkich osób pracujących z uczniem równie ważna jest opinia samego ucznia oraz jego rodziców. Sprawdź, jak dokonać wspólnej oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego we współpracy z uczniem i rodzicami i poznaj zasady pozyskiwania niezbędnych informacji.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Zajęcia rewalidacyjne: zasady skutecznej współpracy z rodzicami  
Do webinaru dołączono materiały specjalne:
  • Broszura: współpraca z rodzicami ucznia uczęszczającego na zajęcia rewalidacyjne
  • Plan współpracy z rodzicami
  • Kwestionariusz dla rodziców do diagnozy potrzeb i oczekiwań
  • Znaczenie planowania współpracy z rodzicami
  • Zestaw scenariuszy rozmów z rodzicami
  • Zajęcia rewalidacyjne: zasady skutecznej współpracy z rodzicami (prezentacja)

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Dlaczego ocena efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego jest ważna dla rozwoju ucznia?
  • Jakie korzyści przynosi wspólna ocena IPET z udziałem ucznia i rodziców?
  • Jakie są najważniejsze obszary oceny efektywności programu?
  • Jak zaprosić rodziców do współpracy i skutecznie zaangażować ich w proces oceny?
  • Jakie pytania warto zadać uczniowi i rodzicom, aby uzyskać cenne informacje do oceny IPET?
  • Jak radzić sobie z barierami we współpracy z rodzicami i skutecznie je pokonywać?
  • Dlaczego regularna i dobrze zorganizowana ocena programu ma kluczowe znaczenie dla jego skuteczności?
Zgoda rodziców na konsultacje z psychologiem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Zgoda rodziców na konsultacje z psychologiem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Gdy jedno z rodziców zgłasza potrzebę konsultacji z psychologiem dla dziecka, a drugie stawia temu zdecydowany opór, szkoła staje przed poważnym dylematem. Czy ma prawo interweniować dla dobra ucznia, czy też musi podporządkować się sprzecznym decyzjom rodziców? W sytuacjach, gdy oboje rodzice mają pełnię władzy rodzicielskiej, sprawa staje się jeszcze bardziej złożona. W artykule przyjrzymy się, jakie kroki może podjąć szkoła, jakie przepisy regulują tę kwestię i gdzie przebiega granica między autonomią rodzica a obowiązkiem ochrony dziecka przez szkołę. Sprawdź, z czym może wiązać się brak zgody przedstawicieli ustawowych na objęcie dziecka pomocą. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co może zrobić psycholog szkolny, gdy jeden z rodziców wyraża zgodę na konsultacje dla ucznia, a drugi jest temu przeciwny?
  • Czy szkoła może samodzielnie podjąć decyzję o wsparciu ucznia, nawet jeśli jedno z rodziców sprzeciwia się konsultacjom psychologicznym?
  • Kiedy konieczna jest zgoda obojga rodziców na udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi?
  • Jakie przepisy regulują udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i jakie mają zastosowanie w sporach między rodzicami?
  • Czy brak zgody jednego z rodziców na pomoc psychologiczną może być uznany za działanie na szkodę dziecka?
  • Kiedy szkoła może interweniować w sądzie w związku z brakiem zgody rodzica na wsparcie dziecka?
  Zasady współpracy nauczyciela współorganizującego kształcenie z rodzicami – jak budować partnerstwo na rzecz ucznia?

Zasady współpracy nauczyciela współorganizującego kształcenie z rodzicami – jak budować partnerstwo na rzecz ucznia?

Nauczyciel współorganizujący kształcenie pełni w szkole szczególną rolę – wspiera ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w codziennym funkcjonowaniu edukacyjnym i społecznym. Jego zadania obejmują zarówno dostosowanie metod i form pracy, jak i współdziałanie z zespołem nauczycieli, specjalistami oraz rodzicami. To właśnie relacja szkoła – rodzice w dużej mierze decyduje o skuteczności podejmowanych działań. Gdy rodzice są włączeni w proces edukacyjny, łatwiej o spójne oddziaływania, które wzmacniają dziecko i budują jego poczucie bezpieczeństwa. Partnerstwo między nauczycielem współorganizującym a rodzicami pozwala nie tylko lepiej rozumieć potrzeby ucznia, ale też szybciej reagować na trudności i doceniać sukcesy.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak wygląda współpraca nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne z rodzicami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dlaczego jest fundamentem skutecznego wsparcia dziecka?
  • W jaki sposób wymiana informacji o dziecku, jego mocnych stronach i trudnościach wpływa na spójność działań dom – szkoła w procesie kształcenia?
  • Jakie są sprawdzone zasady dobrej komunikacji i dlaczego język wspierający, regularne kontakty oraz jasne granice roli nauczyciela współorganizującego budują zaufanie rodziców?
  • Z jakimi wyzwaniami najczęściej mierzy się nauczyciel współorganizujący proces kształcenia i jak szkoła może je rozwiązywać we współpracy z rodzicami i specjalistami?
  • Jakie praktyczne narzędzia pomagają w codziennej pracy z uczniem posiadającym orzeczenie?
  Jak radzić sobie z roszczeniowymi rodzicami? Scenariusz warsztatów dla nauczycieli

Jak radzić sobie z roszczeniowymi rodzicami? Scenariusz warsztatów dla nauczycieli

Warsztat „Jak radzić sobie z roszczeniowymi rodzicami?” został opracowany z myślą o nauczycielach zatrudnionych we wszystkich typach szkół. Jego głównym celem jest zrozumienie zachowań roszczeniowych rodziców oraz poznanie skutecznych technik komunikacyjnych, które pozwolą na budowanie partnerskich relacji z rodzicami. Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się, jak rozpoznać i zrozumieć profil rodzica roszczeniowego, poznają techniki komunikacyjne, które ułatwią rozmowę i zredukują napięcia, a także nauczą się unikać typowych pułapek w kontaktach z rodzicami. W programie przewidziano zarówno wykłady, jak i ćwiczenia praktyczne.

Grupa docelowa Nauczyciele zatrudnieni we wszystkich typach szkół
Cele warsztatów  
  • zrozumienie zachowań roszczeniowych rodziców
  • poznanie skutecznych technik komunikacyjnych z roszczeniowymi rodzicami
  • budowanie partnerskich relacji z rodzicami
Metody i formy pracy
  • wykład
  • dyskusja
  • ćwiczenia praktyczne
  • studium przypadków
Potrzebne materiały  
  • prezentacja nr 1. Profil rodzica roszczeniowego
  • prezentacja nr 2. Techniki komunikacyjne
  • prezentacja nr 3. Pułapki w kontakcie z roszczeniowym rodzicem
  • prezentacja nr 4. Budowanie partnerskich relacji z rodzicami
  • załącznik nr 1. Techniki komunikacyjne w praktyce
  • załącznik nr 2. Studium przypadków
  • załącznik nr 3. Przykłady komunikatów nauczyciela w rozmowie z roszczeniowym rodzicem
Czas trwania 3 godziny
Sprawdź inne serwisy