Przepisy prawa oświatowego stanowią, że rodzice mają prawo uczestniczyć w opracowywaniu i modyfikacji indywidualnego programu-edukacyjnego. Ich prawo do obecności jest oczywiste, jednak na ile to oni mogą decydować o treści IPET, jaka jest ich rola? Dowiedz się, na czym powinien polegać udział rodziców w opracowywaniu i modyfikacji IPET.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Rodzice często pytają czy mają prawo uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych prowadzonych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Przepisy prawa oświatowego nie rozstrzygają tej kwestii, dlatego ustalenia powinny wynikać ze statutu szkoły lub placówki. Sprawdź szczegóły.
Jeżeli dyrektor szkoły ma sprawdzone, wiarygodne informacje dotyczące sytuacji, w których uprawnienia nauczyciela zostały naruszone, zobowiązany jest poinformować odpowiednie organy państwa o przestępstwach popełnionych w stosunku do nauczycieli jako osób korzystających z ochrony, jaka przysługuje funkcjonariuszom publicznym. Podpowiadamy, jak postępować, gdy rodzic nęka nauczycieli i ich uprawnienia zostają naruszone.
Gdy jedno z rodziców zgłasza potrzebę konsultacji z psychologiem dla dziecka, a drugie stawia temu zdecydowany opór, szkoła staje przed poważnym dylematem. Czy ma prawo interweniować dla dobra ucznia, czy też musi podporządkować się sprzecznym decyzjom rodziców? W sytuacjach, gdy oboje rodzice mają pełnię władzy rodzicielskiej, sprawa staje się jeszcze bardziej złożona. W artykule przyjrzymy się, jakie kroki może podjąć szkoła, jakie przepisy regulują tę kwestię i gdzie przebiega granica między autonomią rodzica a obowiązkiem ochrony dziecka przez szkołę. Sprawdź, z czym może wiązać się brak zgody przedstawicieli ustawowych na objęcie dziecka pomocą.
Nauczyciel współorganizujący kształcenie pełni w szkole szczególną rolę – wspiera ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w codziennym funkcjonowaniu edukacyjnym i społecznym. Jego zadania obejmują zarówno dostosowanie metod i form pracy, jak i współdziałanie z zespołem nauczycieli, specjalistami oraz rodzicami. To właśnie relacja szkoła – rodzice w dużej mierze decyduje o skuteczności podejmowanych działań. Gdy rodzice są włączeni w proces edukacyjny, łatwiej o spójne oddziaływania, które wzmacniają dziecko i budują jego poczucie bezpieczeństwa. Partnerstwo między nauczycielem współorganizującym a rodzicami pozwala nie tylko lepiej rozumieć potrzeby ucznia, ale też szybciej reagować na trudności i doceniać sukcesy.
Warsztat „Jak radzić sobie z roszczeniowymi rodzicami?” został opracowany z myślą o nauczycielach zatrudnionych we wszystkich typach szkół. Jego głównym celem jest zrozumienie zachowań roszczeniowych rodziców oraz poznanie skutecznych technik komunikacyjnych, które pozwolą na budowanie partnerskich relacji z rodzicami. Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się, jak rozpoznać i zrozumieć profil rodzica roszczeniowego, poznają techniki komunikacyjne, które ułatwią rozmowę i zredukują napięcia, a także nauczą się unikać typowych pułapek w kontaktach z rodzicami. W programie przewidziano zarówno wykłady, jak i ćwiczenia praktyczne.
Rodzice ucznia mogą upoważnić osobę niebędącą opiekunem prawnym do reprezentowania ich podczas zebrań z rodzicami organizowanymi przez szkołę. Pobierz wzór upoważnienia do reprezentowania na zebraniach z rodzicami.
Już samo hasło „nastolatek” wywołuje u dorosłych szereg różnorodnych skojarzeń – czasem pełne napięcia i poczucia bezsilności. Wielu rodziców skarży się na trudności komunikacyjne w relacjach ze swoimi dziećmi – zwłaszcza w okresie dojrzewania. Udział w warsztatach pomoże rodzicom zrozumieć własne dzieci i poprawić komunikację. Obecnie już opiekunowie piąto i szóstoklasistów widzą różnicę w jakości rozmów z nimi. Relacjonują kłopoty z utrzymaniem rozmowy, zatopienie w świecie multimediów, komunikatorów, zmiana języka nastolatka i ograniczenie komunikacji do wyrażeń „dobrze”, „normalnie”, „zaraz”, „potem”. Podnosi się ciśnienie tętnicze krwi u dorosłego i przepis na konflikt gotowy. A życie dodaje do tego jeszcze różne mało zrozumiałe dla rodzica zachowania dziecka – operowanie językiem obrazkowym, ciągłe szperanie w Internecie w poszukiwaniu memów, gifów i mało powiązanych ze sobą tematycznie filmików. Trudno zachować dystans i zobaczyć w tych zachowaniach potrzebę rozwijania własnej tożsamości, poszukiwania tego, co interesujące, przydatne w relacjach rówieśniczych. Warsztat ma na celu usprawnienie komunikacji rodziców z nastoletnimi dziećmi poprzez poprawę rozumienia funkcjonowania nastolatka oraz pracę nad formułowaniem komunikatów, które służą nawiązaniu relacji.
Przeczytaj również:
Temat przekazywania informacji o uczniu osobie niebędącej opiekunem prawnym wywołuje wiele kontrowersji. Na portalu epedagogika odpowiadamy, czy dostęp do informacji o uczniu jest zastrzeżony dla rodziców. Ekspertka odpowiada na często zadawane pytanie – czy rodzic może określić zasady, na jakich zasadach ma odbywać się przekazywanie informacji o uczniu osobie niebędącej jego opiekunem prawnym.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.