
Społeczność szkolna to miejsce, w którym różnorodność powinna być akceptowana. Jedną z cech, jakimi mogą różnić się zarówno dzieci, jak i dorośli jest poziom funkcjonowania poznawczego. Dorośli doświadczający trudności poznawczych mogą potrzebować pomocy w rozumieniu szkolnych zasad i oczekiwań. Pomoc środowiska szkolnego jest kluczowa, aby umożliwić im skuteczne wspieranie swoich dzieci w codziennych wyzwaniach.
W jaki sposób budować wartościową komunikację z opiekunami z niepełnosprawnością intelektualną lub funkcjonującymi poniżej normy intelektualnej?
Kłopoty w zakresie funkcji poznawczych mają różne źródła. Poziom pamięci, uwagi, myślenia i spostrzegania obniżyć się może w silnym stresie, po urazach mechanicznych OUN (np. po wypadku z urazem głowy), w przebiegu wielu chorób psychicznych i somatycznych (np. nowotworów), w procesie demencji. Problemy z pamięcią i koncentracją uwagi mogą pojawić się w przebiegu depresji lub zespołu stresu pourazowego. Są również charakterystyczne dla zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD). Trudności w obszarze myślenia abstrakcyjnego i rozumienia złożonych sytuacji społecznych będą również zupełnie normalne u osób, które są w spektrum autyzmu. Problemy natury poznawczej są również konsekwencją uzależnień od substancji psychoaktywnych. Jedną z częstych przyczyn tego rodzaju kłopotów jest niepełnosprawność intelektualna lub funkcjonowanie poniżej normy intelektualnej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Kim są rodzice wymagający szczególnego wsparcia?
- Jakie mogą być przyczyny deficytów poznawczych u dorosłych?
- Czym jest niepełnosprawność intelektualna i jakie trudności jej towarzyszą?
- Jakie wyzwania mogą pojawić się w komunikacji z rodzicami z deficytami poznawczymi?
- Jak dostosować sposób przekazywania informacji, by był zrozumiały i skuteczny?
- Jakie techniki ułatwiają współpracę z rodzicami, którzy mają trudności z pamięcią, planowaniem czy rozumieniem sytuacji społecznych?
- Jakie wsparcie zewnętrzne mogą otrzymać rodzice z deficytami poznawczymi?
- Jak angażować rodziców w życie szkoły, wykorzystując ich mocne strony?
Pozostało jeszcze 81% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.