
Diagnoza to bardzo pojemne określenie. W szkole oznacza zbadanie funkcjonowania ucznia, jego zasobów i deficytów i określenie przyczyn ewentualnych trudności. Diagnostyką zajmują się zarówno psychologowie, jak i pedagogowie. Czym różni się diagnoza psychologiczna od pedagogicznej? Kiedy istotne jest, by uczeń został poddany kompleksowemu badaniu przez zespół psychologiczno-pedagogiczny?
Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna oznacza proces oceny jego funkcjonowania w różnych obszarach, takich jak rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny i edukacyjny. Celem jest rozpoznanie trudności, mocnych stron i potrzeb ucznia, aby dostosować metody nauczania i wsparcia do jego indywidualnych możliwości. Psycholog w procesie badania ucznia koncentruje się na jego stanie psychicznym i możliwościach intelektualnych. Pedagog koncentruje się na tym, jak uczeń funkcjonuje w środowisku szkolnym lub przedszkolnym oraz w jaki sposób realizuje kolejne wyzwania edukacyjne. Pełny obraz kształtuje się jednak dopiero wtedy, gdy obydwa obszary potraktowane są łącznie. Tylko w takiej sytuacji rzeczywiście można zrozumieć w pełni trudności dziecka i zaplanować odpowiedniego rodzaju wsparcie.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Na czym polega diagnoza pedagogiczna?
- Jakie narzędzia wykorzystuje pedagog w procesie diagnozy?
- Jakie kompetencje są oceniane podczas diagnozy pedagogicznej?
- Jakie trudności może wykryć pedagog?
- Na czym polega diagnoza psychologiczna?
- Jakie metody stosuje psycholog w procesie diagnozy?
- Dlaczego diagnoza powinna obejmować zarówno aspekty psychologiczne, jak i pedagogiczne?
Pozostało jeszcze 84% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.