diagnoza psychologiczno-pedagogiczna

Jak rozmawiać z rodzicami o diagnozie dziecka? Praktyczne strategie na trudne rozmowy w szkole

Jak rozmawiać z rodzicami o diagnozie dziecka? Praktyczne strategie na trudne rozmowy w szkole

Przekazywanie rodzicom informacji o diagnozie lub trudnościach w funkcjonowaniu dziecka to jedno z najbardziej wymagających zadań w pracy psychologa, pedagoga czy nauczyciela. Nawet jeśli komunikat opiera się na rzetelnych obserwacjach i wsparty jest profesjonalną diagnozą, może wywołać silne emocje – od lęku i smutku, przez złość, aż po zaprzeczanie. Trudne reakcje rodziców nie powinny być traktowane jako przeszkoda, lecz jako naturalna reakcja obronna, która może stanowić punkt wyjścia do autentycznego dialogu i współpracy. W artykule przedstawiamy praktyczne strategie pomocne w komunikowaniu diagnozy dziecka, oparte na empatii, faktach i szacunku wobec różnorodnych emocji rodzicielskich.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie:       Diagnoza w edukacji. Jak rozmawiać z rodzicami o diagnozie dziecka?  Do webinaru dołączono materiały specjalne:    
  • Funkcjonowanie dziecka w szkole – narzędzie obserwacyjne przed konsultacją 
  • Jak mówić o diagnozie, nie przekraczając granic kompetencji nauczyciela 
  • Trudna rozmowa z rodzicem – scenariusz konsultacji z elementami wsparcia 
  • Diagnoza w edukacji. Prezentacja 
  • Diagnoza w edukacji. Jak rozmawiać z rodzicami o diagnozie dziecka 
 Po obejrzeniu webinaru pobierzesz imienny certyfikat uczestnictwa!

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie emocjonalne reakcje rodziców mogą pojawić się podczas rozmowy o diagnozie dziecka – i jak je rozpoznać?
  • Jak mówić o diagnozie w sposób empatyczny, zrozumiały i nienaruszający granic?
  • Jak reagować, gdy rodzic zaprzecza, unika tematu lub kwestionuje diagnozę?
  • Jakie sformułowania i zachowania mogą nieświadomie wzmocnić opór rodzica – i jak ich unikać?
  • Jak przygotować spotkanie i zadbać o jego przebieg, aby zwiększyć szanse na współpracę?
  Diagnoza w edukacji. Znaczenie i zakres procesu diagnostycznego

Archiwalny Diagnoza w edukacji. Znaczenie i zakres procesu diagnostycznego

„Diagnoza w edukacji. Znaczenie i zakres procesu diagnostycznego” to pierwszy moduł szkolenia skierowanego do nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, którzy w swojej codziennej pracy spotykają się z koniecznością obserwacji i rozpoznawania trudności uczniów. Ekspertka Natalia Perek wprowadza uczestników w tematykę diagnozy jako procesu, który towarzyszy uczniowi na każdym etapie edukacji – od przedszkola po szkołę ponadpodstawową. Szkolenie nie ogranicza się jedynie do definicji diagnozy – prezentuje praktyczne przykłady, omawia różne jej typy oraz pokazuje, jak rozpoznać moment, w którym warto zaproponować uczniowi i jego rodzicom dalsze działania diagnostyczne. Uczestnicy uczą się, jak trafnie identyfikować potrzeby uczniów i jak rozmawiać z rodzicami w sposób, który redukuje lęk, wzmacnia współpracę i realnie wspiera dziecko.

  Czym się różni diagnoza psychologiczna od pedagogicznej?

Czym się różni diagnoza psychologiczna od pedagogicznej?

Diagnoza to bardzo pojemne określenie. W szkole oznacza zbadanie funkcjonowania ucznia, jego zasobów i deficytów i określenie przyczyn ewentualnych trudności. Diagnostyką zajmują się zarówno psychologowie, jak i pedagogowie.  Czym różni się diagnoza psychologiczna od pedagogicznej? Kiedy istotne jest, by uczeń został poddany kompleksowemu badaniu przez zespół psychologiczno-pedagogiczny?

Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna oznacza proces oceny jego funkcjonowania w różnych obszarach, takich jak rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny i edukacyjny. Celem jest rozpoznanie trudności, mocnych stron i potrzeb ucznia, aby dostosować metody nauczania i wsparcia do jego indywidualnych możliwości. Psycholog w procesie badania ucznia koncentruje się na jego stanie psychicznym i możliwościach intelektualnych. Pedagog koncentruje się na tym, jak uczeń funkcjonuje w środowisku szkolnym lub przedszkolnym oraz w jaki sposób realizuje kolejne wyzwania edukacyjne. Pełny obraz kształtuje się jednak dopiero wtedy, gdy obydwa obszary potraktowane są łącznie. Tylko w takiej sytuacji rzeczywiście można zrozumieć w pełni trudności dziecka i zaplanować odpowiedniego rodzaju wsparcie.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Na czym polega diagnoza pedagogiczna?
  • Jakie narzędzia wykorzystuje pedagog w procesie diagnozy?
  • Jakie kompetencje są oceniane podczas diagnozy pedagogicznej?
  • Jakie trudności może wykryć pedagog?
  • Na czym polega diagnoza psychologiczna?
  • Jakie metody stosuje psycholog w procesie diagnozy?
  • Dlaczego diagnoza powinna obejmować zarówno aspekty psychologiczne, jak i pedagogiczne?
Sprawdź inne serwisy