deficty poznawcze rodziców

  Współpraca i wsparcie rodziców z deficytami poznawczymi. Rodzic z niepełnosprawnością intelektualną

Współpraca i wsparcie rodziców z deficytami poznawczymi. Rodzic z niepełnosprawnością intelektualną

Społeczność szkolna to miejsce, w którym różnorodność powinna być akceptowana. Jedną z cech, jakimi mogą różnić się zarówno dzieci, jak i dorośli jest poziom funkcjonowania poznawczego. Dorośli doświadczający trudności poznawczych mogą potrzebować pomocy w rozumieniu szkolnych zasad i oczekiwań. Pomoc środowiska szkolnego jest kluczowa, aby umożliwić im skuteczne wspieranie swoich dzieci w codziennych wyzwaniach. W jaki sposób budować wartościową komunikację z opiekunami z niepełnosprawnością intelektualną lub funkcjonującymi poniżej normy intelektualnej?

Kłopoty w zakresie funkcji poznawczych mają różne źródła. Poziom pamięci, uwagi, myślenia i spostrzegania obniżyć się może w silnym stresie, po urazach mechanicznych OUN (np. po wypadku z urazem głowy), w przebiegu wielu chorób psychicznych i somatycznych (np. nowotworów), w procesie demencji. Problemy z pamięcią i koncentracją uwagi mogą pojawić się w przebiegu depresji lub zespołu stresu pourazowego. Są również charakterystyczne dla zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD). Trudności w obszarze myślenia abstrakcyjnego i rozumienia złożonych sytuacji społecznych będą również zupełnie normalne u osób, które są w spektrum autyzmu. Problemy natury poznawczej są również konsekwencją uzależnień od substancji psychoaktywnych. Jedną z częstych przyczyn tego rodzaju kłopotów jest niepełnosprawność intelektualna lub funkcjonowanie poniżej normy intelektualnej.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kim są rodzice wymagający szczególnego wsparcia?
  • Jakie mogą być przyczyny deficytów poznawczych u dorosłych?
  • Czym jest niepełnosprawność intelektualna i jakie trudności jej towarzyszą?
  • Jakie wyzwania mogą pojawić się w komunikacji z rodzicami z deficytami poznawczymi?
  • Jak dostosować sposób przekazywania informacji, by był zrozumiały i skuteczny?
  • Jakie techniki ułatwiają współpracę z rodzicami, którzy mają trudności z pamięcią, planowaniem czy rozumieniem sytuacji społecznych?
  • Jakie wsparcie zewnętrzne mogą otrzymać rodzice z deficytami poznawczymi?
  • Jak angażować rodziców w życie szkoły, wykorzystując ich mocne strony?
Sprawdź inne serwisy