Podstawową zasadą działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli powinna być troska o zdrowie uczniów. Nie mogą oni jednak podejmować decyzji w sprawach związanych ze zdrowiem uczniów bez udziału ich rodziców. Jednak wyjątkową sytuacją, kiedy szkoła musi podjąć odpowiednie działania, nie czekając na zgodę rodziców, jest podejrzenie zagrożenia życia lub zdrowia ucznia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Gdy jedno z rodziców zgłasza potrzebę konsultacji z psychologiem dla dziecka, a drugie stawia temu zdecydowany opór, szkoła staje przed poważnym dylematem. Czy ma prawo interweniować dla dobra ucznia, czy też musi podporządkować się sprzecznym decyzjom rodziców? W sytuacjach, gdy oboje rodzice mają pełnię władzy rodzicielskiej, sprawa staje się jeszcze bardziej złożona. W artykule przyjrzymy się, jakie kroki może podjąć szkoła, jakie przepisy regulują tę kwestię i gdzie przebiega granica między autonomią rodzica a obowiązkiem ochrony dziecka przez szkołę. Sprawdź, z czym może wiązać się brak zgody przedstawicieli ustawowych na objęcie dziecka pomocą.
W zakres obowiązków psychologa zatrudnionego w szkole specjalnej wpisuje się m.in. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów. Sprawdź czy w takiej szkole rodzice również muszą wyrażać zgodę na badania z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych. Dowiedz się, jakie badania psychologiczne można przeprowadzać w szkole specjalnej w celu zdiagnozowania dziecka i ucznia.
Rodzice, którzy chcą, aby ich dziecko samodzielnie wracało ze szkoły do domu powinni złożyć oświadczenie. Pobierz wzór zgody na samodzielny powrót dziecka ze szkoły do domu.
Po dostarczeniu do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego należy przeprowadzić WOPFU i opracować IPET. Program powinien być opracowany tak, aby uwzględniał zalecenia z poradni. Jeżeli zespół stwierdzi taką potrzebę, można zaplanować także inne zajęcia. Zdarza się jednak, że rodzice nie chcą, aby ich dziecko uczestniczyło w niektórych lub wszystkich zajęciach. Sprawdź, czy rodzice muszą zgodzić się na udział dziecka w zajęciach wskazanych w orzeczeniu.
Objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju oznacza, że realizuje ono zajęcia na podstawie indywidualnego programu WWRD. Celem zajęć jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka. W tym procesie ważne jest bieżące ocenianie i analizowanie postępów dziecka. Sprawdź, czy specjalista musi uzyskać dodatkową zgodę rodziców na przeprowadzenie diagnozy dziecka, wobec którego stosowana jest terapia WWRD.
Przeczytaj również:
Od 18 maja 2020 r. można organizować zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, rewalidacyjno-wychowawcze i rewalidacyjne niezbędne niezbędne prawidłowego rozwoju dziecka. Udział dziecka w tych zajęciach wymaga zgody rodziców. Pobierz wzór oświadczenia rodziców.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce jest dobrowolne i nieodpłatne. Dobrowolność oznacza, że rodzice ucznia powinni wyrazić zgodę na objęcie go pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Pojawia się pytanie – czy wystarczy zgoda jednego z nich, czy może obydwoje powinni wyrazić ją oboje?
Często nauczyciele zastanawiają się, czy w pisemnym zawiadomieniu do rodziców o formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustalonych dla ucznia oraz pisemnym zawiadomieniu o spotkaniu zespołu dla ucznia z orzeczeniem wymagany jest podpis obojga rodziców potwierdzających zapoznanie się z informacją, czy też wystarczy podpis jednego z nich. Podpowiadamy na podstawie aktualnych przepisów.
Czy rodzic dziecka, które posiada orzeczenie poradni, może nie wyrazić zgody na udział dziecka w zajęciach rewalidacyjnych? Sprawdź, co szkoła może zrobić w takiej sytuacji.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.