Autor: Natalia Perek
Dodano: 17 listopada 2022
Mówi się, że dla rozwoju dziecka najważniejsze jest poczucie bezpieczeństwa i stabilizacja. Codzienna rutyna, powtarzalność, uporządkowany rytm dnia są filarami, na których można się oprzeć. Dziecko powinno wiedzieć, do czego wraca ze szkoły, co się będzie działo w weekendy, wakacje. Dzieci nie lubią chaosu, niespodzianek. Wiele się o tym słyszy, jednak, gdy rzeczywiście pojawia się jakaś nagła zmiana, łatwo o tym zapomnieć.
On przecież na razie niewiele rozumie, przeprowadził się i już. Nie wiem, co sądzi o tym rozwodzie, dla niego to chyba normalne, rodzice połowy jego klasy żyją osobno. Zmarła babcia, nie pojedzie do niej w wakacje, ale przecież widział ją w zeszłym roku, nie był związany. Niezwykle łatwo przychodzi dorosłym bagatelizowanie przeżyć dziecka. Jeśli mały człowiek nie powie wprost o tym, że jest mu ciężko, czasem nikomu nie przychodzi do głowy, żeby się domyślać. Adaptacja do zmian jest konieczna. Nie da się po prostu przeskoczyć nad życiowym zakrętem, nawet jeśli byłby najlżejszy. W życiu dziecka każda zmiana wnosi coś nowego. Im poważniejsza, mniej oczekiwana, mniej zapowiedziana, tym trudniej sobie z nią poradzić. Czasami zmianą może być pozornie niezauważalny stresor, który dla danej osoby urasta do rozmiarów wysokiego muru.
Zaburzenia adaptacyjne to reakcja na znaczące zmiany życiowe lub stresujące wydarzenia. Takie, w których ktoś dobrze funkcjonujący mógłby sobie poradzić, choć nie są łatwe. Dlatego tak trudno czasem przychodzi dorosłym przyjąć, że dziecko może mieć zaburzenia adaptacyjne. Często wydaje się, że właściwie nic takiego się nie stało, że może sobie z czasem ułoży w głowie zmiany. Tymczasem takie zdarzenia to dla młodego człowieka ciężki stres, który w przypadku dzieci i młodzieży, ale również u dorosłych, może powodować wystąpienie zaburzeń adaptacyjnych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym są zaburzenia adaptacyjne?
- Jakie są najczęstsze przyczyny zaburzeń adaptacyjnych u dzieci i młodzieży?
- Jakie objawy mogą wskazywać na problemy z adaptacją?
- Jak wspierać uczniów z zaburzeniami adaptacyjnymi?
Przeczytaj również:
Pozostało jeszcze 77% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 17 listopada 2022
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.