Pierwszy miesiąc nauki to najtrudniejszy moment dla uczniów klas IV. Bardzo ważne jest stworzenie przyjaznego klimatu w szkole, na który składają się m. in. relacje uczeń – nauczyciel. Uczniowie wymagają wtedy szczególnej opieki ze strony dorosłych (w tym również rodziców), otwartej i opiekuńczej postawy, większej cierpliwości, uwagi i poświęcanego czasu. Tekst porusza najważniejsze kwestie, które warto wziąć pod uwagę, aby pomóc uczniom w spokojnym i łagodnym przejściu z III do IV klasy.
Zbliża się rozpoczęcie roku szkolnego, dzieci spędzają ostatnie dni na szalonej zabawie, a nauczyciele już w szkole. Zaczyna się okres przygotowywania planów, projektów. Jeśli dotyczą one klas, z którymi już pracowaliśmy, mamy konkretną wiedzę w zakresie edukacyjnym i wychowawczym. Trudniej z klasami, które obejmujemy na skutek zmian – nagłych i systemowych jak klasy IV. Co zatem można zrobić, zaplanować, aby ułatwić sobie początek roku szkolnego?
Sprawdzone lektury, które pomogą nauczycielom i rodzicom nauczyć dzieci samodzielnego mycia rąk oraz ubierania się.
Scenariusz z wykorzystaniem książki R. Lagercrantz „Moje szczęśliwe życie”. Zajęcia do przeprowadzenia w pierwszych dniach września w klasie pierwszej.
Rose Lagercrantz „Moje szczęśliwe życie” wyd. Zakamarki.Początek przygody w nowej rzeczywistości, jaką jest dla dziecka szkoła, może być okraszony różnymi emocjami. Pierwszaki najczęściej cieszą się z tego nowego etapu w ich życiu, choć radość często przeplata się z lękami, obawami, a przynajmniej pytaniami o to, jak wygląda zwykły dzień w szkole, jaka będzie Pani, jak będą się zachowywać koledzy i koleżanki.
Nie zawsze adaptacja przebiega harmonijnie i bezproblemowo. Dziecko może uruchamiać mechanizmy obronne i wyrażać lęk w sposób zastępczy, np. płaczem, zwiększoną drażliwością, zaburzeniami łaknienia, trudnościami w zasypianiu, wymiotami, a nawet moczeniem nocnym.
Jak oswoić dzieci z nowym miejscem i innymi dziećmi? Jako rytmiczka, a także zwolenniczka edukacji przez muzykę i ruch, zebrałam 9 sprawdzonych i lubianych zabaw muzycznych o nachyleniu integracyjno-adaptacyjnym, które w zestawieniu z kreatywnością nauczyciela sprawdzą się we wszystkich grupach wiekowych.
Czynności samoobsługowe budują w dziecku istotę samodzielną. Samodzielność z kolei wynika z potrzeby bycia niezależnym w gromadzeniu i zdobywaniu doświadczeń życiowych oraz w podejmowaniu wyzwań związanych z pokonywaniem przeszkód. Jakie trudności samoobsługowe dzieci są najbardziej widoczne u przedszkolaków? W jaki sposób można wesprzeć rodziców w treningu samodzielności przedszkolaka? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co powinien umieć samodzielny przedszkolak.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Pobierz materiał:
Dziecko trzyletnie zazwyczaj jest gotowe do podjęcia kolejnego wyzwania w swoim życiu, jakim jest rozpoczęcie przygody z przedszkolem. Przeważnie ma większe szanse na adaptację, gdy jest dziewczynką, dysponuje bogatym zasobem słów oraz posiada wysoki poziom rozwoju psychoruchowego, który pozwala na szybszą orientację w nowym otoczeniu.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.