Nigdy nie zabraknie pomysłów na zabawę. Scenariusz zajęć o niepełnosprawności

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 28 września 2022

Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 3-4 lat ukierunkowanych na wprowadzenie tematyki niepełnosprawności. W czasie zajęć dzieci będą rozwijały kompetencje związane z empatią oraz dowiedzą się, na czym polega akceptacja dla odmienności.

Uczestnicy

dzieci w wieku przedszkolnym (3-4 lata)

Cele zajęć

  • wprowadzenie tematu niepełnosprawności
  • rozwój akceptacji dla inności
  • modelowanie postaw prospołecznych
  • rozwój empatii
  • zapobieganie wykluczeniu mniej sprawnych kolegów

Potrzebne materiały

  • Załącznik nr 1. Plansze Drużyna bohaterów
  • pudełko z różnymi zabawkami z sali przedszkolnej (klocki, piłki, lalki, samochodziki, książeczki, puzzle)
  • owoce lub inne produkty, których smak można rozpoznać z zamkniętymi oczami
  • szarfy lub chustki do zasłonięcia oczu

Czas trwania

20–25 minut

Liczba uczestników

oddział

Przebieg zajęć

Wprowadzenie – 3 minuty

Prowadzący zaprasza dzieci do kręgu i pyta, czy wiedzą, co znaczy słowo: niepełnosprawność. Ważne jest, by zebrać wszystkie skojarzenia dzieci, uznać je i wytłumaczyć, jeśli nie są adekwatne. Zadaniem prowadzącego jest wyjaśnienie grupie, że osoba z niepełnosprawnością, to osoba, która może mieć kłopoty z:

  • poruszaniem się,
  • samodzielnością,
  • wzrokiem, słuchem,
  • mową,
  • rozumieniem sytuacji.

Plansze "Drużyna bohaterów” – 10 minut

Prowadzący pokazuje dzieciom plansze z obrazkami, na których widoczne są dzieci z niepełnosprawnościami.  Opowiada, że Drużyna Bohaterów to dzieci, które mają różne trudności, ale robią wszystko, by móc spędzać czas z innymi.

Następnie nauczyciel pyta dzieci: Czy widzicie na obrazkach, jakie kłopoty mają te dzieci?

Pokazuje wózki inwalidzkie, protezy, które zastępują ręce lub nogi, kule.

Ważne, by opowiedzieć o tym, że te sprzęty pomagają dzieciom bawić się z innymi, chodzić do przedszkola, korzystać ze wszystkiego na równi.

Następnie prowadzący pokazuje dzieciom kolejno obrazki, kładzie na środek pudełko z zabawkami i pyta:

  • W co się można pobawić z Alą?
  • Maniek ma taką rączkę, jak robocik. Myślicie, że dałby radę układać klocki?
  • Olek jest niewidomy. Nie zobaczy, co robicie, ale może mamy na to jakiś sposób?
  • Tomek i Julka jeżdżą na wózkach. Co byśmy mogli im zaproponować do zabawy?
  • Karol ma nogę robocika. Potrafi biegać, skakać, ale może się szybciej męczyć. W co się z nim pobawić?

Gdy uczestnicy odpowiedzą na pytania, można zapytać jeszcze, czy znają dzieci, które nie mówią albo nie rozumieją, co się dzieje wokół nich. Jak można się z nimi pobawić?

Zabawa ,,Mimo wszystko potrafisz!” – 5 minut

Zabawa polega na tym, by dzieci próbowały różnych czynności z ograniczeniami. Na przykład:

  • rozpoznawanie smaków z zamkniętymi oczami,
  • podawanie sobie piłki jedną ręką,
  • spacer przez salę z zasłoniętymi oczami,
  • rozpoznanie przedmiotu tylko go dotykając,
  • poproszenie kolegę o to, by się przesiadł bez użycia słów.

Ważne jest, by nauczyciel powtarzał dzieciom, że nawet gdy mają kłopot, potrafią zrobić różne rzeczy.

Zakończenie – 2 minuty

Prowadzący dziękuje dzieciom za wspólną zabawę, podkreślając, że dzięki ich otwartości ktoś, kto ma kłopot i jest mniej sprawny mógłby być z nimi w grupie, bawić się i uczyć. Ważne jest, by pokazać, że niepełnosprawność nie jest niczyją winą i warto wesprzeć kolegę, który ma trudności.

Podgląd dokumentów:

Dodano: 28 września 2022

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy