Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 3-4 lat ukierunkowanych na wprowadzenie tematyki niepełnosprawności. W czasie zajęć dzieci będą rozwijały kompetencje związane z empatią oraz dowiedzą się, na czym polega akceptacja dla odmienności.
Uczestnicy |
dzieci w wieku przedszkolnym (3-4 lata) |
Cele zajęć |
|
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania |
20–25 minut |
Liczba uczestników |
oddział |
Wprowadzenie – 3 minuty
Prowadzący zaprasza dzieci do kręgu i pyta, czy wiedzą, co znaczy słowo: niepełnosprawność. Ważne jest, by zebrać wszystkie skojarzenia dzieci, uznać je i wytłumaczyć, jeśli nie są adekwatne. Zadaniem prowadzącego jest wyjaśnienie grupie, że osoba z niepełnosprawnością, to osoba, która może mieć kłopoty z:
Plansze "Drużyna bohaterów” – 10 minut
Prowadzący pokazuje dzieciom plansze z obrazkami, na których widoczne są dzieci z niepełnosprawnościami. Opowiada, że Drużyna Bohaterów to dzieci, które mają różne trudności, ale robią wszystko, by móc spędzać czas z innymi.
Następnie nauczyciel pyta dzieci: Czy widzicie na obrazkach, jakie kłopoty mają te dzieci?
Pokazuje wózki inwalidzkie, protezy, które zastępują ręce lub nogi, kule.
Następnie prowadzący pokazuje dzieciom kolejno obrazki, kładzie na środek pudełko z zabawkami i pyta:
Gdy uczestnicy odpowiedzą na pytania, można zapytać jeszcze, czy znają dzieci, które nie mówią albo nie rozumieją, co się dzieje wokół nich. Jak można się z nimi pobawić?
Zabawa ,,Mimo wszystko potrafisz!” – 5 minut
Zabawa polega na tym, by dzieci próbowały różnych czynności z ograniczeniami. Na przykład:
Ważne jest, by nauczyciel powtarzał dzieciom, że nawet gdy mają kłopot, potrafią zrobić różne rzeczy.
Zakończenie – 2 minuty
Prowadzący dziękuje dzieciom za wspólną zabawę, podkreślając, że dzięki ich otwartości ktoś, kto ma kłopot i jest mniej sprawny mógłby być z nimi w grupie, bawić się i uczyć. Ważne jest, by pokazać, że niepełnosprawność nie jest niczyją winą i warto wesprzeć kolegę, który ma trudności.