Szkolenie przeznaczone dla rady pedagogicznej – zawiera najważniejsze informacje dotyczące tego, jak w pracy z uczennicami i uczniami poruszać tematy związane ze społecznością LGB, a także jak udzielać pomocy i wsparcia podopiecznym należącym do tej społeczności.
Społeczna świadomość – w tym wiedza naszych uczennic i uczniów – dotycząca społeczności LGBTQIA lub też LGBT+ jest coraz lepsza i szersza, ale w przypadku wielu osób nadal niepełna i niedoskonała. Wciąż też na tym polu funkcjonuje wiele mitów, stereotypów czy uproszczeń, które mogą przyczyniać się do utrwalania uprzedzeń, a nawet do gorszego traktowania osób LGBT+. Szczególnie wiele tych mitów lub po prostu niedostatku wiedzy dotyczy kwestii związanych z transseksualnością czy szerzej – z transpłciowością. Jak poruszać ten temat, by osiągać najlepsze skutki edukacyjne i wychowawcze?
Temat różnorodności orientacji psychoseksualnych uchodzi w niektórych kręgach za kontrowersyjny, jednak w rzeczywistości jest jedną z wielu normalnych spraw związanych z człowieczeństwem i jego złożonością. Świat nauki oficjalnie przyjął, że różnorodność orientacji psychoseksualnych – to znaczy występowanie homo- i biseksualności – jak najbardziej mieści się w normie i nie jest przejawem zaburzeń. Osoby hetero-, homo- i biseksualne powinny być więc traktowane na równi i mieć takie same prawa do życia w zgodzie ze sobą oraz do szacunku ze strony innych. Jak podejmować ten temat w klasie i szkole?
W każdej szkole mogą zdarzać się homofobiczne incydenty, a nawet przemoc i wykluczenie na tym tle. Jak reagować w takich sytuacjach?Statystycznie w każdej placówce jest ok. 5–10% osób nieheteronormatywnych, czyli przynajmniej jedna na klasę. Jeśli nie wiemy o istnieniu tych uczennic i uczniów, to raczej nie dlatego, że akurat w naszej szkole są nieobecni, ale dlatego, że obawiają się ujawnić. Poznaj przykłady mądrego reagowania w sytuacji homofobii i zastosuj je w swojej szkole.
Szkolenie ma na celu zwiększenie świadomości uczniów na temat sposobu tworzenia i wzmacniania stereotypów.
Zajęcia mają na celu zwrócenie uwagi uczniów na ważność używania niedyskryminującego języka.
Celem zajęć jest przekazanie informacji dotyczących zależności między stereotypami, uprzedzeniami a dyskryminacją oraz uświadomienie uczniom szkodliwości stereotypów i tego, że mogą prowadzić do dyskryminacji.
Celem zajęć jest doprecyzowanie pojęcia „dyskryminacji”: określenie w dokładny i jednoznaczny sposób, czym jest, a czym nie jest dyskryminacja.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.