Mimo wielu kampanii społecznych i coraz większej świadomości społecznej dotyczącej tolerancji, wciąż możemy zauważyć oznaki nietolerancji wśród uczniów. By wprowadzić w szkole czy klasie kulturę opartą na akceptacji i poszanowaniu równości, musimy działać u podstaw. Warto zacząć od uświadamiania, skąd biorą się objawy nietolerancji i jakie są ich przyczyny. Pracując z uczniami na przyczynach, a nie objawach, możemy spodziewać się dużo lepszych rezultatów. Niniejsza publikacja zawiera scenariusze zajęć o tematyce tolerancji dla uczniów wszystkich klas szkół podstawowych. Dedykowana jest nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego.
Pamiętajmy, że już najmłodsi uczniowie funkcjonują wśród stereotypów – dostrzegają czyjś wygląd, pochodzenie, status ekonomiczny i dokonują oceny na ich podstawie. Nieświadomie przejmują od dorosłych schematy zachowań, które powodują, że w ich grupach rówieśniczych pojawiają się niebezpieczne mechanizmy wykluczenia. Praca nad rozumieniem stereotypów i rozpoznawaniem ich jest bardzo ważna już na etapie edukacji wczesnoszkolnej.