tolerancja

Uprzedzenia i błędne założenia. Scenariusz zajęć dla uczniów

Uprzedzenia i błędne założenia. Scenariusz zajęć dla uczniów

Współczesne społeczeństwo jest bardzo zróżnicowane m.in. pod względem kulturowym, etnicznym, wiekowym itp. W związku z tym umiejętność zrozumienia i akceptacji różnorodności staje się kluczową kompetencją dla młodych ludzi, którzy wchodzą w dorosłe życie. Scenariusz zajęć skupia się na problemie uprzedzeń i stereotypów. Poprzez analizę konkretnych sytuacji, uczniowie będą mieli okazję do zrozumienia, jakie mogą być konsekwencje takich postaw i jak łatwo jest popełnić błąd w ocenie innych ludzi. Wykorzystanie scenariusza na pozwoli nauczycielom zwrócić uwagę uczniów na znaczenie otwartości, komunikacji i unikania wyciągania wniosków na podstawie powierzchownych cech. Dzięki temu uczniowie będą lepiej przygotowani do życia w zróżnicowanym społeczeństwie. Wykorzystany do realizacji zajęć animowany film „O Uprzedzeniach i Nieostrożności" stanowi doskonały punkt wyjścia do dyskusji na ten temat, ukazując w prosty i przystępny sposób, jak uprzedzenia mogą prowadzić do nieporozumień i konfliktów

Uczestnicy uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej i klas I oraz II szkoły ponadpodstawowej
Cel główny zrozumienie, jakie mogą być konsekwencje uprzedzeń i jak łatwo jest popełnić błąd w ocenie innych ludzi
Cele szczegółowe
  • uczniowie potrafią zidentyfikować uprzedzenia przedstawione w filmie
  • uczniowie rozumieją, jakie mogą być konsekwencje uprzedzeń
  • uczniowie rozumieją, jak ważna jest komunikacja w rozwiązywaniu nieporozumień
Potrzebne materiały
  • komputer/tablet z dostępem do Internetu, tablica multimedialna
Czas trwania 45 minut
Liczba uczestników oddział klasowy
Karta pracy nr 1. Oto ja

Nie boję się być widzialnym ­– o pięknie różnorodności. Scenariusz zajęć dotyczących niepełnosprawności

Zajęcia mają na celu pokazanie, że mimo różnic w wyglądzie czy zachowaniu każdy z nas jest na swój sposób piękny. Nie ma jednego wzorca urody, zainteresowań czy uzdolnień, które są uważane za te najpiękniejsze. W świecie tak kolorowym, różnym pod każdym względem należy pokazywać młodzieży, że inność nie jest niczym złym. Wprost przeciwnie - może się stać naszym atutem. W zajęciach mogą uczestniczyć osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz ze spectrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera, które komunikują się werbalnie. Mogą być też wykorzystane podczas pracy z uczniami o zróżnicowanych możliwościach intelektualnych.

Uczestnicy
  • uczniowie klas VIII szkoły podstawowej
  • uczniowie szkół ponadpodstawowych
Cele główne Uczennica/uczeń:
  • wie, czym jest niepełnosprawność intelektualna i fizyczna
  •  dostrzega i rozumie potrzeby ludzi z niepełnosprawnością
  •  dostrzega mocne strony osób z niepełnosprawnością
  •  wie, w jaki sposób pomóc osobie w potrzebie
Cele szczegółowe Uczennica/uczeń:
  • dostrzega swoje mocne strony
  • wierzy w swoją wartość
  •  wierzy w realizację swoich marzeń
  • wskazuje swoje zalety
  •  opowiada o swoich marzeniach
Metody pracy
  • pogadanka
  • dyskusja
  •  „burza mózgów”
  •  projekt
  •  praca indywidualna,
  •  praca w grupach
Potrzebne materiały
Czas trwania 2 x 45 minut
Liczba uczestników maksymalnie 20 osób
  Dyskryminacja w szkole. Profilaktyka i reagowanie

Dyskryminacja w szkole. Profilaktyka i reagowanie

Jednym z zadań wychowawców jest przekazanie uczniom informacji dotyczących zależności między stereotypami, uprzedzeniami a dyskryminacją oraz uświadomienie im, jak szkodliwe są stereotypy i w jaki sposób mogą one prowadzić do dyskryminacji. W dzisiejszej rzeczywistości coraz częściej występują homofobiczne incydenty. Coraz więcej uczniów rezygnuje z ukrywania swojej orientacji seksualnej lub tożsamości płciowej. Dlatego też warto przeprowadzać z uczniami zajęcia pokazujące jak wzmacniać swoją tożsamość, co to znaczy być tolerancyjnym, jak unikać stereotypów i zachowań dyskryminacyjnych. Dyskryminacja, np. ze względu na orientację seksualną czy pochodzenie, to wciąż poważny problem w polskich szkołach.

Niniejsza publikacja zawiera scenariusze antydyskryminacyjne o różnej tematyce i dla różnych grup Wiekowych. Dedykowana jest nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego.

Mimo wielu kampanii społecznych i coraz większej świadomości społecznej dotyczącej tolerancji, wciąż możemy zauważyć oznaki nietolerancji wśród uczniów. By wprowadzić w szkole czy klasie kulturę opartą na akceptacji i poszanowaniu równości, musimy działać u podstaw. Warto zacząć od uświadamiania, skąd biorą się objawy nietolerancji i jakie są ich przyczyny. Pracując z uczniami na przyczynach, a nie objawach, możemy spodziewać się dużo lepszych rezultatów.

Tolerancja wśród uczniów. Scenariusze dla szkół

Tolerancja wśród uczniów. Scenariusze dla szkół

Sprawdź inne serwisy