Scenariusz zajęć dla młodszych dzieci w wieku przedszkolnym. Celem zajęć jest wyjaśnienie dzieciom, czym są różnice rasowe i prewencja mechanizmom wykluczenia i dyskryminacji ze względu na pochodzenie.
Uczestnicy: |
dzieci w wieku 3-4 lata |
Cele zajęć: |
|
Potrzebne materiały: |
|
Czas trwania: |
20-25 minut |
Liczba uczestników: |
oddział |
Wprowadzenie – 3 minuty
Prowadzący zaprasza dzieci do kręgu, wprowadza je w tematykę zajęć, pokazując materiały, które przyniósł. Pyta dzieci, czy poznały kogoś, kto pochodzi z innego kraju, ma różny od nich kolor skóry lub mówi innym językiem. Zastanawia się wraz z nimi, jakby to było, gdyby w ich grupie pojawił się przedszkolak z dalekiego kraju, który nie potrafi mówić po polsku. Co dzieci mogłyby zrobić, by czuł się z nimi dobrze?
Skąd jesteś? Co porobimy? – 10 minut
Prowadzący pokazuje dzieciom plansze i przedstawia przedszkolaki, które podróżują po świecie i pewnego dnia spotkały się w jednym przedszkolu. Opowiada o nich, pokazując na globusie lub mapie świata skąd przyjechały. Zaznacza, że każde z nich mówi innym językiem.
Dla pokazania różnic nauczyciel może wpisać w translator internetowy dowolne słowa, np. ,,dzień dobry” i pokazać dzieciom, jak różnie brzmi to wyrażenie zależnie od języka. Następnie pyta grupę:
Prowadzący może dorysować na planszach potrzebne zabawki lub miejsca, w których postacie mogłyby spędzać czas.
Jak pokazać, że chcę się gonić? Kalambury – 5 minut
Prowadzący zaprasza dzieci do gry w kalambury. Jedna osoba bez słów przedstawia hasło – zabawę, którą wszyscy znają (berek, układanie puzzli, klocków, zabawa lalkami, autkami), reszta grupy ma za zadanie zgadnąć. Jeśli dzieciom jest zbyt trudno, hasła może przedstawić prowadzący.
Zakończenie – 2 minuty
Prowadzący podkreśla, jak wiele udało się znaleźć rozwiązań, by dzieci różnych narodów, ras i kultur mogły się bawić razem. Opowiada o tym, że nie zależnie gdzie mieszkają dzieci, bawią się w to samo. W każdym kraju ktoś uwielbia berka, chowanego lub zabawę w sklep.