Jak się bawić, gdy mówimy innymi językami? Scenariusz zajęć na temat różnic rasowych

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 8 lipca 2021

Scenariusz zajęć dla młodszych dzieci w wieku przedszkolnym. Celem zajęć jest wyjaśnienie dzieciom, czym są różnice rasowe i prewencja mechanizmom wykluczenia i dyskryminacji ze względu na pochodzenie.

Uczestnicy:

dzieci w wieku 3-4 lata

Cele zajęć:

  • wprowadzenie tematu różnic rasowych
  • rozwijanie empatii i akceptacji dla przedstawicieli innych ras i kultur
  • modelowanie postawy społecznej otwartości
  • zapobieganie mechanizmom wykluczenia i dyskryminacji

Potrzebne materiały:

  • załącznik nr 1. Plansze ,,Dzieci świata”
  • globus lub mapa świata

Czas trwania:

20-25 minut

Liczba uczestników:

oddział

Przebieg zajęć

Wprowadzenie – 3 minuty

Prowadzący zaprasza dzieci do kręgu, wprowadza je w tematykę zajęć, pokazując materiały, które przyniósł. Pyta dzieci, czy poznały kogoś, kto pochodzi z innego kraju, ma różny od nich kolor skóry lub mówi innym językiem. Zastanawia się wraz z nimi, jakby to było, gdyby w ich grupie pojawił się przedszkolak z dalekiego kraju, który nie potrafi mówić po polsku. Co dzieci mogłyby zrobić, by czuł się z nimi dobrze?

Skąd jesteś? Co porobimy? – 10 minut

Prowadzący pokazuje dzieciom plansze i przedstawia przedszkolaki, które podróżują po świecie i pewnego dnia spotkały się w jednym przedszkolu. Opowiada o nich, pokazując na globusie lub mapie świata skąd przyjechały. Zaznacza, że każde z nich mówi innym językiem.

Dla pokazania różnic nauczyciel może wpisać w translator internetowy dowolne słowa, np. ,,dzień dobry” i pokazać dzieciom, jak różnie brzmi to wyrażenie zależnie od języka. Następnie pyta grupę:

- W co może się pobawić Chloe z Suri? Obie lubią biegać.
- Janek, Almaz i Steve przynieśli do przedszkola swoje autka. W ich sali jest wielki kosz klocków, może pomożecie im wymyślić jakąś fajną zabawę?
- Suri, Wen i Chloe nie rozstają się z kredkami. Co mogą wspólnie narysować?
- Steve, Wen i Almaz szukają w sali kryjówek. W co się będą bawić?

Prowadzący może dorysować na planszach potrzebne zabawki lub miejsca, w których postacie mogłyby spędzać czas.

Jak pokazać, że chcę się gonić? Kalambury – 5 minut

Prowadzący zaprasza dzieci do gry w kalambury. Jedna osoba bez słów przedstawia hasło – zabawę, którą wszyscy znają (berek, układanie puzzli, klocków, zabawa lalkami, autkami), reszta grupy ma za zadanie zgadnąć. Jeśli dzieciom jest zbyt trudno, hasła może przedstawić prowadzący.

Zakończenie – 2 minuty

Prowadzący podkreśla, jak wiele udało się znaleźć rozwiązań, by dzieci różnych narodów, ras i kultur mogły się bawić razem. Opowiada o tym, że nie zależnie gdzie mieszkają dzieci, bawią się w to samo. W każdym kraju ktoś uwielbia berka, chowanego lub zabawę w sklep.

Podgląd dokumentów:

Dodano: 8 lipca 2021

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy