O mowie nienawiści powiedziano już wiele. Mimo wielu kampanii społecznych i coraz większej świadomości społecznej dotyczącej tolerancji, nadal możemy zauważyć oznaki nietolerancji wśród uczniów. By wprowadzić w szkole czy klasie kulturę opartą na akceptacji i poszanowaniu równości musimy działać u podstaw. Warto zacząć od uświadamiania skąd biorą się objawy nietolerancji i jakie są ich przyczyny. Pracując z uczniami na przyczynach, a nie objawach możemy spodziewać się dużo lepszych rezultatów.
Scenariusz lekcji dla uczniów klas I-III ukierunkowany na wyjaśnienie, czym jest i na czym polega tolerancja. Przeprowadzenie zajęć sprzyja kształtowaniu u uczniów postawy tolerancji i akceptacji wobec odmienności.
Celem zajęć jest kształtowanie u uczniów postaw tolerancji i akceptacji dla odmienności. Podczas zajęć uczniowie będą poddawali analizie własne przekonania dotyczące różnic fizycznych i psychicznych u ludzi.
Zajęcia mają na celu wsparcie uczniów w zrozumieniu, w jaki sposób powstają stereotypy w społeczeństwie. Zajęcia umożliwiają również kształtowanie postawy akceptacji dla odmienności.
Podczas ćwiczenia uczniowie dowiedzą się, z jakimi uprzedzeniami można spotkać się w społeczeństwie oraz podejmą próbę akceptacji odmienności.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas 1 szkoły podstawowej, którego zadaniem jest zapoznanie z różnorodnością międzykulturową (na przykładzie elementarzy dla pierwszoklasistów z różnych stron świata) oraz rozwijanie w dzieciach szacunku i tolerancji dla osób o odmiennej kulturze, kolorze skóry, zwyczajach, języku.
Zajęcia pomogą uczniom zrozumieć różnicę między tożsamością grupową a indywidualną. Celem zajęć jest także nauka poznawania tożsamości własnej i innych.
Celem zajęć jestrozwinięcie wiedzy na temat procesów zachodzących między osobami pochodzącymi z odmiennych kultur. Na zajęciach uczeń pozna i zrozumie pojęcie stereotypu.
Celem zajęć jest zwiększenie ciekawości wobec osób odmiennych kulturowo oraz rozwinięcie rozumienia różnic i podobieństw między rówieśnikami z innych kultur.
Z żalem należy przyznać, że wiek dwudziesty przeszedł do historii jako wiek nietolerancji. Co możemy zrobić, aby wiek dwudziesty pierwszy również nie zapisał się w podobny sposób w pamięci przyszłych pokoleń? Na ile postawa tolerancyjna pomaga w koegzystowaniu ludzi z różnych kultur, religii, klas społecznych? Jak o tolerancji warto uczyć w szkole?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.