Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 5-6 lat. Zajęcia mają na celu wprowadzenie tematyki niepełnosprawności oraz modelowanie u przedszkolaków postaw prospołecznych.
Już na etapie przedszkolnym dzieci z trudnościami rozwojowymi czy zdrowotnymi mogą doświadczyć wykluczenia – ze strony zarówno dorosłych, jak i rówieśników. Dodatkową trudnością jest to, że często nie są w stanie tego wyrazić, pokazać dorosłym – zwłaszcza, jeśli ich komunikacja odbywa się na poziomie niewerbalnym, jak w przypadku dzieci autystycznych czy z opóźnionym rozwojem mowy. W takiej sytuacji mogą pokazywać swoje emocje poprzez zachowanie – nasilając tym samym trudności w grupie i narażając się na jeszcze większą dyskryminację. Przeczytaj artykuł i skorzystaj ze scenariuszy zajęć mających na celu prewencję dyskryminacji ze względu na stan zdrowia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Już w przedszkolu dzieci potrafią podzielić się na: grube i chude, wysokie i niskie, ładnie i nieładnie ubrane. Gdy rówieśnik wyróżnia się na tle grupy swoim wyglądem, wagą, strojem może narazić się na nieprzychylne komentarze kolegów – będących w dużej mierze naśladownictwem tego, w jaki sposób mówią o innych ich najbliżsi dorośli. Problemy, które całkiem niedawno dotyczyły głównie nastolatek i młodych kobiet sięgają po coraz młodsze dzieci – zarówno dziewczynki, jak i chłopców. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jaki wpływ na rozwój przedszkolaków ma doświadczanie zjawiska interakcjonizmu. Skorzystaj również ze scenariuszy zajęć dla najmłodszych.
Scenariusz zajęć dedykowanych dzieciom w wieku 5-6 lat. Zajęcia mają na celu uwrażliwienie dzieci na problem dyskryminacji ze względu na wygląd oraz uświadomienie, że cechy osobowości są ważniejsze od tego, jak się wygląda.
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 3-4 lat. Celem zajęć jest uświadomienie dzieciom tego, że wygląd nie wpływa na cechy charakteru oraz osobowość danej osoby.
Scenariusz zajęć mających na celu przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia ze względu na wygląd. W czasie zajęć dzieci dowiedzą się czym jest wygląd zewnętrzny oraz gust, a także jak wygląd człowieka zmienia się wraz z upływem czasu. Zajęcia dedykowane dzieciom w wieku 5-6 lat.
Scenariusz zajęć przeznaczony dla dzieci w wieku 5-6 lat. Zajęcia mają na celu rozbudzać w dzieciach postawę akceptację dla różnic w wyglądzie oraz rozwijać umiejętność współpracy.
Szkolenie przeznaczone dla rady pedagogicznej – zawiera najważniejsze informacje dotyczące tego, jak w pracy z uczennicami i uczniami poruszać tematy związane ze społecznością LGB, a także jak udzielać pomocy i wsparcia podopiecznym należącym do tej społeczności.
Społeczna świadomość – w tym wiedza naszych uczennic i uczniów – dotycząca społeczności LGBTQIA lub też LGBT+ jest coraz lepsza i szersza, ale w przypadku wielu osób nadal niepełna i niedoskonała. Wciąż też na tym polu funkcjonuje wiele mitów, stereotypów czy uproszczeń, które mogą przyczyniać się do utrwalania uprzedzeń, a nawet do gorszego traktowania osób LGBT+. Szczególnie wiele tych mitów lub po prostu niedostatku wiedzy dotyczy kwestii związanych z transseksualnością czy szerzej – z transpłciowością. Jak poruszać ten temat, by osiągać najlepsze skutki edukacyjne i wychowawcze?
Przeczytaj również:
Temat różnorodności orientacji psychoseksualnych uchodzi w niektórych kręgach za kontrowersyjny, jednak w rzeczywistości jest jedną z wielu normalnych spraw związanych z człowieczeństwem i jego złożonością. Świat nauki oficjalnie przyjął, że różnorodność orientacji psychoseksualnych – to znaczy występowanie homo- i biseksualności – jak najbardziej mieści się w normie i nie jest przejawem zaburzeń. Osoby hetero-, homo- i biseksualne powinny być więc traktowane na równi i mieć takie same prawa do życia w zgodzie ze sobą oraz do szacunku ze strony innych. Jak podejmować ten temat w klasie i szkole?
W każdej szkole mogą zdarzać się homofobiczne incydenty, a nawet przemoc i wykluczenie na tym tle. Jak reagować w takich sytuacjach?Statystycznie w każdej placówce jest ok. 5–10% osób nieheteronormatywnych, czyli przynajmniej jedna na klasę. Jeśli nie wiemy o istnieniu tych uczennic i uczniów, to raczej nie dlatego, że akurat w naszej szkole są nieobecni, ale dlatego, że obawiają się ujawnić. Poznaj przykłady mądrego reagowania w sytuacji homofobii i zastosuj je w swojej szkole.
Szkolenie ma na celu zwiększenie świadomości uczniów na temat sposobu tworzenia i wzmacniania stereotypów. W czasie zajęć uczniowie będą mogli zauważyć, na czym polega dyskryminacja, której przedstawiciele różnych mniejszości oraz grup społecznych doświadczają w codziennym życiu.
Zajęcia mają na celu zwrócenie uwagi uczniów na to, jak jezyk kształtuje rzeczywistość. Dowiedzą się, jak język może dyskryminować mniejszości i w jaki sposób przeciwdziałać wykluczeniu wynikającym z niewłaściwego doboru słów.
Celem zajęć jest przekazanie informacji dotyczących zależności między stereotypami, uprzedzeniami a dyskryminacją oraz uświadomienie uczniom szkodliwości stereotypów i tego, że mogą prowadzić do dyskryminacji.
Celem zajęć jest doprecyzowanie pojęcia „dyskryminacji”: określenie w dokładny i jednoznaczny sposób, czym jest, a czym nie jest dyskryminacja. Uczniowie podejmą próbę samodzielnego stworzenia definicji pojęcia dyskryminacji, a następnie zastanowią się, kto w ich otoczeniu może doświadczać jej na co dzień.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.