Wstyd to drażliwy temat, na który uczniowie często nie chcą rozmawiać. Przed rozpoczęciem zajęć powiedz, że można w nich uczestniczyć biernie (tzn. nic nie mówić, a np. zapisywać swoje myśli). Dodaj, że wszystko, co zostanie powiedziane, jest objęte tajemnicą – nie wolno przekazywać treści rozmów nikomu spoza grupy. Bądź uważny na sygnały niewerbalne płynące z grupy, sposób wypowiadania się i komentarze. Młodzież to najbardziej bezlitosna grupa społeczna. Reaguje spontanicznie, ocenia szybko, łatwo rani innych. Często podkreślaj, że omawiane sytuacje i problemy dotyczą prawie każdego, a nie tylko osób, które o nich mówią. Wykorzystaj scenariusz warsztatu dla uczniów. Zajęcia umożliwiają zmierzenie się z własnym wstydem – nieodłącznym towarzyszem okresu dorastania. Stymulują młodzież do odczarowania tabu i efektywnego radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Uczestnicy
|
uczniowie w wieku gimnazjalnym lub licealnym
|
Cele ogólne
|
- zrozumienie mechanizmu powstawania wstydu
- opracowanie strategii jego przezwyciężania
|
Cele szczegółowe, uczeń
|
- rozumie, dlaczego się wstydzi,
- odkrywa swoje strategie radzenia sobie ze wstydem,
- uczy się rozmawiać o swoich uczuciach i trudnościach ,
- opracowuje konstruktywne sposoby przezwyciężania wstydu
|
Czas trwania
|
120 minut
|
Potrzebne materiały
|
- załącznik Wstyd (dla prowadzącego, pod koniec zajęć można rozdać uczniom skopiowane egzemplarze)
- załącznik Moje sposoby na wstyd
- duży arkusz papieru i flamastry
- kartki, długopisy
|
Liczba uczestników
|
10–15
|
Pozostało jeszcze 83% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Anna Kiełczewska
Wychowawca, nauczyciel, trener rozwoju osobistego, autorka licznych publikacji z zakresu wychowania, pedagogiki i psychologii. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami w szkołach polskich i holenderskich.