Na dzień 21 lutego przypada dzień kultywowania tożsamości narodowej. Święto bywa nazywane również Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego. Od najmłodszych lat można zaszczepić w dzieciach zadziwienie i zachwyt zamiast trudności i zawiłości na myśl o ortografii czy gramatyce. Jak to zrobić? Najprościej przez zabawę językową z wykorzystaniem świetnego tekstu literackiego, który jest dobrze napisany i dodatkowo okraszony nutą poczucia humoru i przewrotności.
Uczestnicy
|
8–10 latkowie, samodzielnie czytający 7-latkowie
|
Cele ogólne
|
- uwrażliwienie na piękno języka ojczystego,
- uświadomienie roli języka w kształtowaniu tożsamości narodowej.
|
Cele szczegółowe, uczeń
|
- czyta wybrane wiersze i rozwiązuje zawiłości,
- słucha wybranych utworów czytanych wrażeniowo
- układa rymowanki językowe
|
Czas trwania
|
45 minut
|
Potrzebne materiały
|
M. Strzałkowska „Wiersze straszne, że aż strach” wyd. Media Rodzina, A. Frączek wiersze „Hę” oraz „Ogonek w ą” z „Elementarza w podskokach” wyd. CED,
Kartki z wyrażeniem „dzień dobry” w kilku językach, np. chińskich, arabskim, wybranym europejskim, hinduskim, wybranym afrykańskim
|
Liczba uczestników
|
Bez ograniczeń
|
Z okazji Dnia Języka Ojczystego warto sięgnąć także do ortograficznych kart pracy:
Pozostało jeszcze 74% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Małgorzata Swędrowska
Od 19 lat nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, wykładowca na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, trener PSPiA KLANZA, twórca koncepcji czytania wrażeniowego, animator warsztatów literackich i spotkań z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym.