Za duży na bajki? – dorastanie, odpowiedzialność i emocje offline. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej

Julia Przybył

Autor: Julia Przybył

Dodano: 16 czerwca 2025

W świecie, w którym coraz więcej relacji przenosi się do przestrzeni cyfrowej, młodzi ludzie dorastają nie tylko wśród rówieśników, ale też wśród ekranów, powiadomień i komentarzy. Choć Internet daje ogromne możliwości kontaktu i rozrywki, niesie również wyzwania, takie jak hejt, izolacja emocjonalna czy trudność w budowaniu prawdziwych relacji. Film „Za duży na bajki” staje się punktem wyjścia do rozmowy o tym, co znaczy dojrzewać w świecie online i offline – o odpowiedzialności za siebie i innych, o empatii, trosce i sile emocji.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Cele ogólne:
  • zainspirowanie uczniów do refleksji nad własnym dojrzewaniem emocjonalnym i społecznym
  • kształtowanie empatii wobec osób przeżywających trudności rodzinne
  • pogłębienie świadomości wpływu technologii na relacje i rozwój osobisty
Cele szczegółowe:
  • nazwanie i rozpoznanie emocji głównego bohatera
  • wskazanie momentów jego przemiany i dojrzałości
  • zidentyfikowanie, co w życiu głównego bohatera było źródłem wsparcia
  • zrozumienie, co oznacza „być obecnym” dla drugiego człowieka
  • wyciągnięcie wniosków dotyczących własnego życia
Potrzebne materiały:
  • projektor lub tablica multimedialna
  • dostęp do filmu „Za duży na bajki” (2022 r., reż. Rus)
  • Załącznik nr 1. Emocjonalny krąg
  • Załącznik nr 2. Mapa przemiany Waldka i lista cech dorosłości
  • Załącznik nr 3. Moje przemyślenia na temat filmu
  • tablica i kreda lub flipchart i markery
  • kartki A4
  • długopisy, pisaki
Liczba uczestników:
  • 1-2 klasy
Czas trwania:
  • 3-4 godziny lekcyjne (włączając oglądanie filmu)

Scenariusz doskonale sprawdzi się w ostatnich dniach przed wakacjami, kiedy oceny są już wystawione, a uczniowie myślami wybiegają ku letniemu odpoczynkowi – pozwala w angażujący sposób podsumować ważne tematy związane z dorastaniem, relacjami i emocjami.

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 77% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 16 czerwca 2025

Autor: Julia Przybył

Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy