empatia

Emocjonalny krąg

Za duży na bajki? – dorastanie, odpowiedzialność i emocje offline. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły podstawowej

W świecie, w którym coraz więcej relacji przenosi się do przestrzeni cyfrowej, młodzi ludzie dorastają nie tylko wśród rówieśników, ale też wśród ekranów, powiadomień i komentarzy. Choć Internet daje ogromne możliwości kontaktu i rozrywki, niesie również wyzwania, takie jak hejt, izolacja emocjonalna czy trudność w budowaniu prawdziwych relacji. Film „Za duży na bajki” staje się punktem wyjścia do rozmowy o tym, co znaczy dojrzewać w świecie online i offline – o odpowiedzialności za siebie i innych, o empatii, trosce i sile emocji.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Cele ogólne:
  • zainspirowanie uczniów do refleksji nad własnym dojrzewaniem emocjonalnym i społecznym
  • kształtowanie empatii wobec osób przeżywających trudności rodzinne
  • pogłębienie świadomości wpływu technologii na relacje i rozwój osobisty
Cele szczegółowe:
  • nazwanie i rozpoznanie emocji głównego bohatera
  • wskazanie momentów jego przemiany i dojrzałości
  • zidentyfikowanie, co w życiu głównego bohatera było źródłem wsparcia
  • zrozumienie, co oznacza „być obecnym” dla drugiego człowieka
  • wyciągnięcie wniosków dotyczących własnego życia
Potrzebne materiały:
  • projektor lub tablica multimedialna
  • dostęp do filmu „Za duży na bajki” (2022 r., reż. Rus)
  • Załącznik nr 1. Emocjonalny krąg
  • Załącznik nr 2. Mapa przemiany Waldka i lista cech dorosłości
  • Załącznik nr 3. Moje przemyślenia na temat filmu
  • tablica i kreda lub flipchart i markery
  • kartki A4
  • długopisy, pisaki
Liczba uczestników:
  • 1-2 klasy
Czas trwania:
  • 3-4 godziny lekcyjne (włączając oglądanie filmu)

Scenariusz doskonale sprawdzi się w ostatnich dniach przed wakacjami, kiedy oceny są już wystawione, a uczniowie myślami wybiegają ku letniemu odpoczynkowi – pozwala w angażujący sposób podsumować ważne tematy związane z dorastaniem, relacjami i emocjami.

  Jak słuchać, by inni czuli się wspierani? Case study do pracy z uczniami nad empatycznym słuchaniem i wspierającą postawą

Jak słuchać, by inni czuli się wspierani? Case study do pracy z uczniami nad empatycznym słuchaniem i wspierającą postawą

Zachowanie w aptece. Karty pracy na Dzień Farmaceuty

Zachowanie w aptece. Karty pracy na Dzień Farmaceuty

  Jak dbać o własny komfort wspierając rówieśników. Sygnały świadczące o przekroczeniu granic. Scenariusz zajęć

Jak dbać o własny komfort wspierając rówieśników. Sygnały świadczące o przekroczeniu granic. Scenariusz zajęć

Młode pokolenie przeżywa silny kryzys psychiczny. Raport z projektu naukowo-badawczego „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” ukazał niezwykle złą kondycję emocjonalną polskiej młodzieży. Według badania 28% nastolatków nie ma chęci do życia, a prawie jedna trzecia uczniów (29,3%) ma podejrzenie depresji. Zatrważające wyniki pokazały, jak wiele dzieci potrzebuje wsparcia. Często pomoc emocjonalna nadchodzi z otoczenia – od rówieśników, którzy udzielają jej jak potrafią. Nie jest łatwo jednak wesprzeć kogoś w kryzysie, zwłaszcza równolatkowi. Łatwo o własną frustrację, poczucie bezradności, złość, przeciążenie. Celem scenariusza jest wsparcie młodych interwentów rówieśniczych w rozwoju umiejętności dbania o własne zdrowie psychiczne.

Uczestnicy uczniowie klas VI–VIII szkół podstawowych
Cel ogólny rozwijanie umiejętności dbania o własny dobrostan psychiczny przy udzielaniu wsparcia rówieśnikom
Cele szczegółowe
  • rozwijanie świadomości własnych potrzeb w relacjach z innymi
  • poprawa umiejętności interpersonalnych
  • rozwijanie komunikacji asertywnej
  • rozwijanie świadomości granic we wspieraniu innych (trening pomagania z dbałością o własne emocje)
Potrzebne materiały
Liczba uczestników zespół klasowy
Czas trwania 2x 45 minut
Empatio, do dzieła! Warsztat psychoedukacyjny dla klas VI – VIII

Empatio, do dzieła! Warsztat psychoedukacyjny dla klas VI – VIII

Ostatni rok ujawnił ogromne potrzeby społeczne – wiele osób angażowało się w pomoc Ukraińcom uciekającym przed wojną, inflacja sprawiła, że coraz trudniej żyje się najuboższym. Dzień Pomocy Potrzebującym, który przypada 23 lutego to okazja do tego, by wprowadzić uczniów w możliwe obszary pomocy innym. Warto również pokazać, że działanie na rzecz potrzebujących nie musi być duże, długofalowe (to dla nastolatków może być trudne). Ogromny sens mają również drobne, codzienne gesty, angażowanie się w większe akcje organizowane przez organizacje pozarządowe i dbanie o lokalną społeczność.

Uczestnicy Uczniowie klas VI–VIII szkoły podstawowej
Cel ogólny rozwijanie postawy empatycznej wobec osób potrzebujących wsparcia i pomocy
Cele szczegółowe
  • poszerzenie wiedzy na temat obszarów pomocy innym
  • promocja wolontariatu wśród uczniów
  • rozwijanie umiejętności współpracy uczniów
  • budowanie poczucia własnej wartości i skuteczności
  • rozwijanie empatii i umiejętności dostrzegania potrzeb innych
  • budowanie poczucia bycia potrzebnym i ważnym w swoim środowisku
  • poprawa jakości relacji rówieśniczych
Potrzebne materiały
  • możliwość korzystania z Internetu,
  • tablica lub flipchart,
  • Karta Pracy nr 1. Po co światu wolontariat?
  • Karta pracy nr 2. Pomaganie potrzebującym
  • kartki w formacie A3,
  • przybory do rysowania i pisania,
  • klej,
  • nożyczki,
  • stare gazety
Czas trwania zajęć 2 x 45 minut
Liczba uczestników Zespół klasowy
Sprawdź inne serwisy