Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Relacje rówieśnicze pełne są emocji. Czasem pojawiają się trudne przeżycia, którymi trudno się podzielić. Uczniowie bywają pełni niepokoju przed oceną kolegów, ich stosunkiem do tego, co mówią. Wielokrotnie pierwszego wsparcia w trudnych, życiowych sytuacjach dzieci udzielają sobie nawzajem, zanim jeszcze o zdarzeniu dowiedzą się dorośli. Celem warsztatu jest wyposażenie uczniów w narzędzia ułatwiające wzajemne wsparcie emocjonalne.
Wykorzystaj również:
Uczestnicy |
Uczniowie klas IV-VI |
Cele ogólne |
Rozwijanie empatii |
Cele szczegółowe |
|
Potrzebne materiały |
mazaki, kredki, stare gazety, klej, nożyczki długopisy |
Liczba uczestników |
|
Czas trwania zajęć |
2 x 45 min. |
Praca z uczniami będzie się toczyła się wokół dyskusji, zadań realizowanych w grupach oraz scenek na środku. Istotne będzie ustawienie krzeseł w kręgu, wyniesienie lub odsunięcie ławek szkolnych.
Wydaje się, że dzielenie się własnymi trudnościami i doświadczeniami w mało znanej grupie może wzbudzać lęk przed oceną, niepokój. Dlatego niezwykle istotne jest, by zajęcia powinno poprzedzić jasne ustalenie zasad pracy grupowej, dotyczących:
Zadanie 1. Pierwsza pomoc emocjonalna. Co to może znaczyć?
Prowadzący zaprasza uczniów do burzy mózgów. Warto stworzyć mapę myśli na tablicy lub flipcharcie, tak by wszystkie skojarzenia były widoczne dla całej grupy. By ułatwić uczniom pracę nad stworzeniem własnej definicji emocjonalnej pierwszej pomocy, prowadzący może przytoczyć kilka krótkich historii:
albo
Przydatne mogą być pytania:
Miniwykład:
W psychologii współistnieją różne definicje empatii. Jednak wszystkie podkreślają zdolność rozumienia przeżyć, potrzeb i emocji drugiego człowieka oraz umiejętność współodczuwania razem z nim. Empatyczne słuchanie to umiejętność dążenia do głębokiego rozumienia i odczuwania przeżyć drugiej osoby, to unikanie oceny, krytyki, pogłębianie kontaktu poprzez cierpliwe, delikatne dopytywanie o to, czego doświadczył rozmówca.
Zadanie 2. Apteczka emocjonalnej pierwszej pomocy. Narzędzia dobrego słuchacza
Zadaniem uczniów jest stworzyć plakat o tytule: Apteczka emocjonalnej pierwszej pomocy, w na którym przedstawią różnego rodzaju komunikaty pomocne w udzielaniu wsparcia emocjonalnego.
Uczniowie pracują w małych 3-4 osobowych zespołach, mogą korzystać z Internetu, by znaleźć podpowiedzi dotyczące komunikatów empatycznych. Ich plakat może być połączeniem kolażu (wycinków z gazet), rysunku i haseł. Czas pracy w grupach: 20 minut.
Na plakacie powinny znaleźć się wskazówki:
Prowadzący może zapisać pytania na tablicy, by ułatwić uczniom pracę.
Po zakończonej pracy zespołowej warto zaprosić uczniów do prezentacji prac na forum. Być może plakaty uda się wykorzystać w stworzeniu ogólnodostępnej szkolnej wystawy na temat zdrowia psychicznego uczniów. W ten sposób z "apteczki” będą mogli korzystać też inni.
Przy omówieniu prac warto zadać kilka pytań, otwierających dalszą dyskusję. Na przykład:
Zadanie 3. Gra symulacyjna: Rozmowy w pociągu. Karta pracy
Prowadzący zaprasza grupę do podzielenia się na zespoły 6 osobowe, ewentualnie w niektórych grupach może być mniej osób. Prowadzi grę symulacyjną według instrukcji zawartej w załączniku nr 1. Gra symulacyjna. Rozmowy w pociągu. Czas gry: 15-20 minut.
Po grze prowadzący proponuje omówienie reakcji emocjonalnych i komunikatów, jakie padły w czasie zabawy.
Może użyć pytań zawartych w scenariuszu gry:
Warto sprowadzić rozmowę na poziom bardziej uniwersalny, zadając również pytania:
Podsumowanie
Czasem trudno jest udzielić wsparcia. Oczekujemy od siebie dobrych rad, których naprawdę ciężko udzielić. Jednak najbardziej pomocne jest po prostu wysłuchanie drugiej osoby, wrażliwość na jej przeżycia i emocje, unikanie oceniania i krytykowania jej czynów i emocji. Mam nadzieję, że stworzona przez nas „apteczka emocjonalnej pierwszej pomocy” przyda wam się w codziennych relacjach, dalszych i bliższych.
Przydatne jest zebranie refleksji uczestników na temat zajęć, ich tematyki, użyteczności ćwiczeń, sposobu prowadzenia warsztatu. Można poprosić o ,,rundkę’’ w kręgu lub o napisanie kilku słów na małych kartkach i oddanie prowadzącemu. Pomoże to określić zapotrzebowanie grupy na dalsze oddziaływania.