Określenie mindfulness wywodzi się od angielskiego przymiotnika mindful – uważający, troskliwy, dbały, pamiętający. Jest to stan umysłu, w którym osiąga się pozycję neutralnego obserwatora doznań, które płyną z zewnątrz i z wewnątrz ciała i umysłu. Często określa się go mianem uważności. Dla uczniów szkół ponadpodstawowych jest to umiejętność często niedostępna. Szybkie tempo życia, wiele wyzwań rówieśniczych i edukacyjnych to stresory, które często powodują przeciążenie układu nerwowego nastolatków. Scenariusz zajęć ma na celu wsparcie uczniów w rozwoju umiejętności radzenia sobie ze stresem, łagodzeniu napięcia oraz zmniejszeniu kosztów psychicznych, jakie niosą ze sobą trudy życia codziennego.
Uczestnicy
|
Uczniowie szkół ponadpodstawowych
|
Cele ogólne
|
- trening uważności i relaksacji
- nauka radzenia sobie ze stresem
- poprawa regulacji emocji
|
Cele szczegółowe
|
- obniżenie poziomu odczuwanego napięcia i stresu
- rozwój umiejętności samoobserwacji emocji
- pozytywny rozwój adekwatnej samooceny
- wyposażenie uczniów w narzędzia do samodzielnej pracy z emocjami
|
Potrzebne materiały
|
- koce, karimaty lub materace gimnastyczne,
- olejki eteryczne i kominek do rozpylania zapachu,
- karty narracyjne (ilustracje, obrazy, zdjęcia),
- odtwarzacz muzyki, relaksacyjna ścieżka dźwiękowa np. odgłosy lasu, wodospadu, muzyka instrumentalna
|
Czas trwania
|
45–60 minut
|
Liczba uczestników
|
zespół klasowy: 20–30 osób
|
Skorzystaj również z innych materiałów:
Pozostało jeszcze 85% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.