Mindfulnes i relaksacja w okresie napięcia. Scenariusz zajęć rozwijających umiejętności radzenia sobie ze stresem dla uczniów szkół średnich

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 26 stycznia 2022

Określenie mindfulness wywodzi się od angielskiego przymiotnika mindful – uważający, troskliwy, dbały, pamiętający. Jest to stan umysłu, w którym osiąga się pozycję neutralnego obserwatora doznań, które płyną z zewnątrz i z wewnątrz ciała i umysłu. Często określa się go mianem uważności. Dla uczniów szkół ponadpodstawowych jest to umiejętność często niedostępna. Szybkie tempo życia, wiele wyzwań rówieśniczych i edukacyjnych to stresory, które często powodują przeciążenie układu nerwowego nastolatków. Scenariusz zajęć ma na celu wsparcie uczniów w rozwoju umiejętności radzenia sobie ze stresem, łagodzeniu napięcia oraz zmniejszeniu kosztów psychicznych, jakie niosą ze sobą trudy życia codziennego.

Uczestnicy Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Cele ogólne
  • trening uważności i relaksacji
  • nauka radzenia sobie ze stresem
  • poprawa regulacji emocji
Cele szczegółowe
  • obniżenie poziomu odczuwanego napięcia i stresu
  • rozwój umiejętności samoobserwacji emocji
  • pozytywny rozwój adekwatnej samooceny
  • wyposażenie uczniów w narzędzia do samodzielnej pracy z emocjami
Potrzebne materiały
  • koce, karimaty lub materace gimnastyczne,
  • olejki eteryczne i kominek do rozpylania zapachu,
  • karty narracyjne (ilustracje, obrazy, zdjęcia),
  • odtwarzacz muzyki, relaksacyjna ścieżka dźwiękowa np. odgłosy lasu, wodospadu, muzyka instrumentalna
Czas trwania 45–60 minut
Liczba uczestników zespół klasowy: 20–30 osób
 
Zadbaj o uważność w pracy z młodzieżą!
Dołącz do szkolenia „Mindfulness w pracy z młodzieżą – od teorii do praktyki” i poznaj skuteczne techniki wspierające rozwój emocjonalny uczniów.

Skorzystaj również z innych materiałów:

Pozostało jeszcze 85% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 26 stycznia 2022

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy